haspelrulle som klarar spinnare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

haspelrulle som klarar spinnare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Har aldrig haft det problemet med tvinnad lina på en bra haspelrulle. Och att det då är självklart med lekande som motverkar tvinnande lina.
    Skaffa dig som en är påstod en rulle med inte alltför kort spole. Och först och främst bra uppläggning av dito. ABU skitrullar ska du inte tänka på. Köp dig en Daiwa eller Shimano.
    Det blir en tur för att kolla upp Shimano rullar i ul klassen,hoppas att det blir bättre denna gången.

Kommentera

Med Ul-rulle får du räkna med att fiska med ganska tunn lina. Eftersom spolen är just en liten uppläggningsyta för linan. Smal och kompakt pålindning av linan. Och då är det viktigt att du har rätt lina som passar. Har kört gul Strike Wire och fungerat bra. 0,14-16 är lagom tycker jag. 0,12 är kantboll.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn Visa inlägg
        Hej
        Jo dom där plastbitarna får jag väl köpa igen dom användes flitigt för ca35år sen ,efter övergången till ambassadeur rullen så slapp man spinnar problemet .
        Men det är en annan sak.
        Är det bara jag som har sådana problem.
        Hej Wobblersnidarn; Tommy "Tantor" Larsson har helt rätt i sina båda fina tips gällande hur man eliminerar lintvinning under eller efter haspelfiske med spinnare. Ett alternativ till är att placera en rostfri ståltråd med ett antikinksänke, modell Mörrumsspinnaren framför din spinnare. Då slipper du lintvinning, kastar längre, kan lättare fiska av bottenregionen och extra viktigt ....spinnaren fiskar även när den sjunker. Passar inga av dessa tips kan du klippa bort spinnaren och neutralisera linan (utan bete och utan hake) i strömmande vatten eller bakom båten när du ror eller kör.
        Go for the Big Ones & Merry X-mas!
        Old Firehand

Kommentera

Jag tar emot med tacksamhet tipsen.
          Men jag köper nog en annan ul-rulle ,men ingen ABU denna gången.
          Jag har haft både flät och nylon 0.10 till 0.12 .
          Ska kolla runt på nätet om det fins rea någonstans.

Kommentera

Med Ul-rulle får du räkna med att fiska med ganska tunn lina. Eftersom spolen är just en liten uppläggningsyta för linan. Smal och kompakt pålindning av linan. Och då är det viktigt att du har rätt lina som passar. Har kört gul Strike Wire och fungerat bra. 0,14-16 är lagom tycker jag. 0,12 är kantboll.
            Hej Snurra-Gurra; Haspelrullar, UL-rullar med alltför smal diameter fordrar ofta tät och hårt pålagt lina för att eliminera antalet "flygande trassel". Med de extra grunda och breda spolarna till mina juveler bland haspelrullar, Mitchell 300 och Mitchell 330 får jag aldrig rullorsakade lintvinningar eller "flygande trassel" som vid fiske med smalspolade haspelrullar. Vid mitt eget haspelfiske med 3 - 5 grams beten har jag färre problem med trassel om jag använder haspelrullar som har spolar med stor lindiameter. Dessutom kastar jag lätta beten betydligt längre med dessa rullar med breda spolar jämfört med UL-rullar med smala spolar.
            Go for the Big Ones & Merry X-mas!
            Old Firehand

Ps. När jag köpte mina Mitchell 300 och 330 franska haspelrullar hos Ingvar Erikssons Cykel & Sport ovanför S:t Eriksplan (vilket år tror du) fick jag både djupare normalspolar till grövre 0,30 - 0,35 mm nylonlinor och grundare spolar till 0,15 - 0,25 mm nylonlinor. Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2008-12-19, 12:54.

Kommentera

Mors Old Firehand. Ja Mitchell har gjort ett gäng bra rullar. Fast det var ju några år sen det var kvalite.
              Har ägt några men dom dog ganska fort. Helt klart rätt att dom med bra spolar ger rättvisa åt fisket.
              När du snackar om Erikssons Cykel Och Sport. Då menar du väl inte butiken som ligger nära Fridhemsplan, nära korsningen ST:Eriksgatan/Fridhemsgatan. I nära anslutning till ST:Göransgatan.

Kommentera

Det var bra nu om det kunde hänvisas till rullar ,modeller ,storlekar som säljs nu.
                Okuma,Shimano,mm,med dess för o minus.
                Det hjälper mig ialla fall.

Kommentera

Mors Old Firehand. Ja Mitchell har gjort ett gäng bra rullar. Fast det var ju några år sen det var kvalite.
                  Har ägt några men dom dog ganska fort. Helt klart rätt att dom med bra spolar ger rättvisa åt fisket.
                  När du snackar om Erikssons Cykel Och Sport. Då menar du väl inte butiken som ligger nära Fridhemsplan, nära korsningen ST:Eriksgatan/Fridhemsgatan. I nära anslutning till ST:Göransgatan.
                  God Jul Snurra-Gurra; Ingvar Erikssons Cykel & Sport låg i tårtbitshörnet norr om S:t Eriksplan där S:t Eriksgatan och Torsgatan möts. Året var 1961 när jag köpte mina första Mitchell 300, 308 och 330. De fungerar helt perfekt än idag efter att ha varit med om minst 6.000 (sextusen) jigfiskedagar sedan dess. Vita, gula, rosa och bruna Marabou Crappie Buster var de första jiggarna jag fiskade Abborre med.

Pär Lindberg var som 12-åring tillsammans med sin far och hälsade på mig i Bålsta och fick några 7-grams bruna och svarta Crappie Buster som han fiskade bort självförtroendet på hos de "stora grabbarna" vid regnbågsfiske i Fyrväpplingen. Det måste ha varit något av åren 1973-1976. Memories! Idag är Pär Lindberg marknadschef och storpamp hos Normark Scandinavia AB...
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Old F, ja det var satan så snabbt Pär L, koml loss från Berras och fick ett kanonjobb.
                    Det var en skön kille att snacka fiske med. Speciellt då pimpel på grov borre.
                    Ja då var det inte den butiken jag tänkte på.
                    Vobblersnidaren, Är nog rätt knepigt att tipsa om Ul-rullar av senaste slag.
                    Bäst är nog att du spanar på nätet eller besöker din handlare.
                    Smaken är ju väldigt delad och sen kommer ju prisfrågan till också.

Kommentera

Eller så köper du riktigt små kullager lekande.....! lite svårt att förstå problemet faktiskt varenda haspel av kvalitet kommer tvinna linan exakt som principen säger dvs haspelrullar tvinnar lina i de flesta fall är detta försumbart eller icke noterbart känner du att du har ett problem här köp små kullager lekande och sätt framför spinnaren mvh och lycka till
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 786 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B