Klara bräcka grunda vatten ( Kalmarsund ) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klara bräcka grunda vatten ( Kalmarsund )

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klara bräcka grunda vatten ( Kalmarsund )

hejsan, jag är rätt ny inom jerkfisket men har nu (äntligen) fått tummen ur och inhandlat ett set och lite beten, det är så att jag fiskar i vattnen runt Kalmar, eller snarare mitt inne i stan och undrar lite om nån har några riktigt heta betestips eller tekniker för att ta gäddorna i såna här vatten, jag fiskar i klart vatten, siktdjupet är nog runt 3 meter, >3 meters djup och vattnet är bräckt, jag söker framförallt tips som är bra just nu (senhöst och vinter) då jag hoppas vara fett grym själv till våren!

tack på förhand!

I regel ( inga regler utan undantag...) ska du fiska långsamt med vevstopp när vattnet är kallt. DU ska iofs alltid göra vevstopp oavsett årstid för ett lyckat fiske.....
    Men eftersom vattnet är klart tror jag naturliga färger funkar bäst. Min favorit färg i insjö och skärgård är färgen " gäddan".

Många gillar att fiska med tailbeten ( Speciellt dem kalla årstiderna...... ) Jag själv har haft ett halvlyckat resultat med tailbeten.. men några har kommit upp på det...
    Senast ändrad av karki; 2008-11-17, 19:13.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Nu på hösten är det ofta optimalt med sydliga vindar, vindhastighet på 5-7sekundmeter och lite växlande molnighet(taget direkt från gäddfeber). Sen som du säkert redan vet så ska man ju inte fiska så snabbt nu när det är lite kallare tider. Med så pass klart vatten som du verkar ha så är naturtrogna färger ofta ett bra val också. Hoppas du inte redan visste allt, men lycka till och jag tror att du kommer få många tips av all jerkfreaks här inne på fiskesnack :p
      --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Oops började skriva mitt brev innan det fanns något annat inlägg och tog en paus från det också, därav visste jag tyvärr inte att karki redan hade skrivit det där med naturtrogna färger osv.. =)
        --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Det skiljer sig från dag till dag med vilka beten du ska använda, vilket djup du skall fiska på eller vilket tempo du ska använda osv... Det är bara att testa sig fram med olika beten och färger osv. Men när jag fiskar i klart och kallt vatten tycker jag att mindre diskretare bete funkar bäst, som har naturtrogen färg och som inte skrammlar så mycket, och som går att fiska riktigt sakta. Men ibland har ett större bete som jag fiskat med ett högre tempo funkat bättre också.. Så det gäller att testa sig fram så märker du vad som gäller !

När gäddorna står grunt och är lite sega av sig har jag lyckats bäst med pig jr, och när gäddorna är riktigt i stöten tycker jag att BB shallow har funkat bättre.

Kommentera

utdelning:

salmo slider 12 blå/vit 1 gädda fiskad jävligt sakta i jävligt dåligt väder.
            buster jerk skitmört 3 gäddor medelsnabbt fiskad i mulet väder.
            rapala glidin rap silver 5 gäddor fiskad snabbt i både solsken och regn. ända draget som fick en gädda över 6 kg.
            big bandit brown tiger 4 gäddor. fiskad sakta i solsken. högst medelvikt.

olika färger och hastigheter som har gällt varje dag, men naturliga färger har utklassat skrikiga, tack för alla tips, slutsatsen är nog ändå att det man själv tror på och investerar tid i funkar bäst (iaf på dem mindre gäddor jag landat min första jerkvecka)
            Tack för alla tips!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 846 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B