Ekolod till V-Jiggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod till V-Jiggning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod till V-Jiggning

Hej!
    Jag undrar, hur ''dåligt (lågt i pris)'' ekolod kan jag använda, men ändå få ett lyckat fiske?
    Är de någon som har några funderingar över de här, eller kan någonting?
    Jag prata med en fiskshop, dom sa att Eagle cuda 168, funkar jätte bra.. Kan de stämma?

Ursprungligen postat av Wilhelmsson Visa inlägg
    Hej!
    Jag undrar, hur ''dåligt (lågt i pris)'' ekolod kan jag använda, men ändå få ett lyckat fiske?
    Är de någon som har några funderingar över de här, eller kan någonting?
    Jag prata med en fiskshop, dom sa att Eagle cuda 168, funkar jätte bra.. Kan de stämma?
    Nej det kan det inte!!

Välj ett lod som har mera uteffekt än så och en bra mycket bättere skärm samt att det klarar att ha en smalkonad givare som komplemment till den normala 50khz givaren helst en på 8-10 gr konvinkel för VJ fisket.

Lowrance X135 är bra om Du nöjer Dig med ett monokromt vilket funkar men inte kan mäta sig med ett färglod men dessa är klart dyrarre, men allt beror på Din budget!

Kommentera

Hej Rospigg, har du lust att förklara fördelen med färglod. Jag har aldrig förstått vitsen med det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Holmen Visa inlägg
        Hej Rospigg, har du lust att förklara fördelen med färglod. Jag har aldrig förstått vitsen med det.
        Det är många fördelar men de främsta är väl följande allt enligt mig då!

Lättare att bestämma vilken typ av botten man har under sig, ju hårdae ju rödare blir det med början i gulaktigt nästan vitt, så ljusgul botten= mjuk dybotten, knallrött = stenig hård botten.

Lättare att skilja på om uppgrundningen är en sten eller en mjuk ansamling med lera och bottenväxter .

Lättare att läsa av skärminfon i framförallt direkt solljus tackvare färg och att detaljerna separeras bättre.

Kombinerat med vit/grå linje längs botten så blir det lättare att se ekon nära botten då ekot blir svart, linjen vit/grå och botten gul-röd så man missar inte en fisk som står nära botten och trycker lika lätt som på ett monokromt lod med grålinje.

Stim med betesfisk blir som svarta bollar på skärmen medans en stor fisk om den inte visas som båge syns som en klump som ofta har lite antydan till rött i mitten som tyder på en tätarre massa = inget flytande skräp.

Lättare att lokalisera språngskit och temp skikt.

Det finns fler fördelar men tror dessa räcker mer än väl att motivera valet av färg före monokromt

Kommentera

Ett beggat Lowrance X91 kan du nog få för en schysst slant. Jag kör med ett sådant och det tycker jag är ett helt godkänt alternativ om man är nöjd med ett monokromt. Polarn har ett sånt där billigt 1000-kronors Eagle. Det har vi gjort portabelt med mc batteri/tvinggivare, så vi använder det i småbåtarna. Funkar hyffsat för att se var det finns fisk och hur djupet ser ut, men annars måste jag säga att jag tycker att det inte är nåt vidare lod....

Nu kör jag inte själv v-jig, men jag har kollat lite filmer och så. Det tycks vara vanligt att det bästa fisket, främst efter gös är när man lokaliserar fisken på en väldigt begränsad yta, dvs tar alla på en fläck. Oftast i anslutning till grynna eller i nån brantkant. Då är det en väldig fördel att kunna orientera sig exakt. med nån typ av gps/plotter kan du då lägga in markering var fisken hugger och kan orientera dig bra.

Om budgeten håller är därför mitt tips nånting med inbyggd gps/plotter. Om inte, köp ett hyffsat lod och gör en hink med toppmarkörer som du kan lägga ut för att orientera dig. Välj ett par olika färger på markörerna så kan du markera olika saker, exempelvis avfiskat, plats som gett fisk osv...
          Senast ändrad av Nils Jonas; 2008-11-14, 09:38.

Kommentera

Jag har ett begagnat Lowrancex-85 som blivit över när jag köpte nytt, hade tänkt använda det i en liten båt först men jag orkar inte ta tag i att fixa den så du kan få köpa det billigt, funkar strålande bra faktiskt. Har använts till laxtrolling. PM:a mig vid intresse
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Hej Wilhelmsson,
              kolla på

Kommentera

det här ska nog funka bara om du vill ha ett ekolod som inte är så dyrt men ändå färg http://www.lowrance.com/en/Products/...hfinders/X67C/ men jag rekomenderar starkt ett lod med större display typ http://www.gnetagalten.se/v%C3%A4stm...nce-x510c.html det har jag och det funkar utmärkt här har du en annan länk som handlar om samma ämne: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=45260
                Senast ändrad av twinpower_feskarn; 2009-07-09, 19:02.
                [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 786 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B