Bra renodlad gäddutrusting? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra renodlad gäddutrusting?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För mig går alltid multi bort (utom vid ismete) Tycker att man tappar känslan totalt med multirulle. Man kan inte alls vara lika följsam med spöt när man drillar fisk. Även balansen på utrustningen blir lite konstig tycker jag. Men bra broms har den! Men allt detta beror nog på vana, 28-29 års fiske med haspel sätter väl sina spår antar jag... ;-D
    Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Originally posted by BigFish
      För mig går alltid multi bort (utom vid ismete) Tycker att man tappar känslan totalt med multirulle. Man kan inte alls vara lika följsam med spöt när man drillar fisk. Även balansen på utrustningen blir lite konstig tycker jag. Men bra broms har den! Men allt detta beror nog på vana, 28-29 års fiske med haspel sätter väl sina spår antar jag... ;-D
      Nja håller inte med dig där.
      Min uppfattning är att man har mycket bättre kontakt med fisken och bete med multi.
      Det där med balansen har jag inte funderat på.
      Jag fiskar både multi och haspel.

Men som "sagt" smaken är som baken "delad"
      Kråkan

Kommentera

men asså för tyngre Gäddspin är ju multi det ultimala

tidigt på mågronen därab svavningen
        Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Som sagt det går att lära sig hantera multi.

Ska du fiska främst från land eller båt? Ska du sitta eller stå när du fiskar?
          Det har betydelse när du ska välja spölängd. Långa spön i kombination med tunga beten känns i armar och handleder. Speciellt otympligt blir det, om du tänkt sitta och precisionskasta från båt när du fiskar. Då kan redan en 9 fotare och 50 g beten bli jobbiga i längden.

Skulle jag däremot stå på fast mark och i princip bara eftersträva långa kast skulle jag välja det längsta och spänstigaste spöet jag har råd med och sätta en multi på det.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag har aldrig haft problem med min multi, hade knappt multi första dagen jag hade den ens. Jag ångrar absolut inte att jag gick över till multi för ca 5 år sedan. Troligtvis en av dom bästa saker jag gjort i fisket.

Det jag inte gillar med haspel är, dålig beteskontakt, helikopterkänsla, skum tyngdpunkt, svårt att bromsa beten i luften. Jag tycker multin ungefär är 100 ggr bättre än en haspel, till gäddspinn finns det bara ett alternativ.

Kommentera

Jag började mitt fiske en gång i tiden med en Record 1300. En halv sommar med backslag men sen hade jag betat av alla möjliga misstag och var fullärd på att göra skatbon. Då började jag att göra fullödiga kast. I dag går det mycket lättare att hitta tekniken.

Men sett över tiden har jag fiskat mindre och mindre med ambisen. Tycker att SyncroMatchen ger mig en bättre kontroll över utkastet och infiskningen. För att inte tala om känslan vid drillningen. Har aldrig upplevt att den rullen varit för liten eller klen.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Re: Bra renodlad gäddutrusting?

Originally posted by kenta_85
                Funderar på att köpa ett renodlad gädd utrustning spöt ska va runt 9-13 ft och ska klara stora wobblers tunga jiggar och stora skeddrag.. Ska vara haspel utrustning... Någon som har nått bra förslag på spö + rulle som skulle klara landa lite grövre fisk med grövre drag?
                Med dessa spec. har du en motsägelse av stora mått. Om du snackar stora beten så antar jag att du menar minst 70+ gr. Kan inte vara särskilt skönt för pekfingret.

Multi är verken svårt eller krångligt även om vissa som trots 25-30 års fiskande på allvar verkar kunna hävda att det är det. Antingen har man inte givit det en chans eller så har man kört med fel grejer till fel fiske.

//K
                BJ@

Kommentera

Jag skulle kunna tänka mig överväga atat köpa en multi då Men då är frågan finns det nått som heter "en lätt kastad muli?".. Jag har tänkt mig beten så som stora skeddrag typ 40g- och zalt, nilsmaster, cisco kid, alla dessa i ca 50 gr + modelen.. sen shadjigg typ 60-70 gram så ett spö mellan typ 40-80 eller 50 -100 eller nått sånt kanske.. Nått förslag på multi rulle som även en haspel fiskare skulle kunna bemästra?
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Det beror på vad du vill betala. Finns i många prisklasser.

//K från en 3G-telefon
                    BJ@

Kommentera

jo, en av mina favoriter är ju lätt super X3000GT och ett technium diaflash 270m spö... självklart flätlina till gäddfiske!
                      Rostbiff opch vinäger

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta