Fireline 0.17 mm till ul fiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline 0.17 mm till ul fiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Raidlevel Visa inlägg
    Tycker inte man ska stirra sig blind på dragstyrkan nämnd på förpackningen för den är egentligen inte ett skit värd.
    Hur många är det som fiskar utan att knyta linan? Knuten gör att du får i bästa fall halva angivna dragstyrkan och i de flesta fall bara en tredjedel.

När jag skulle byta lina på mitt UL-set sist så dragtestade jag linorna först ihop med handlaren.
    Vi testade flera olika märken och styrkor men ingen höll mer än hälften av linans dragstyrka när knuten kom på.
    Välkänt faktum må hända men ändå är det aldrig diskussioner om vad linorna klarar med knut på...bara utan... vilket egentligen är helt irrelevant såvida man inte fiskar med not-a-knot.

Vi gick t o m upp på en lina som hade över 50kg i dragstyrka och med knut gick den av vid 14.5 kg...

Mitt val föll på SpiderWire Stealth Code Red Braid. 0,12.
    Den har en uppgiven styrka på 7,1kg och utan knut har jag dragtestat den själv till 6,9kg.
    Med knut klarar den 3,8kg vid vårt eget lilla test. (Palomar och vanlig betesknut, för det är de jag använder)

Så i praktiken (eftersom jag använder knut) har jag köpt en lina som håller för 3,8kg belastning.

Fördelen av en starkare lina har man i mitt tycke i de fall man sitter fast i något, eller får ett stopp i spole/linmatning vid kast, inte vid drillning av fisk.

Fast det här är ju min åsikt förstås.
    Vad kör ni för knutar, en tredjedel låter ju fruktansvärt dåligt?

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
      Vad kör ni för knutar, en tredjedel låter ju fruktansvärt dåligt?
      Som det står i texten. Palomar och den vanliga betesknuten (två igenom, 5 runt och igenom och igenom). Knutarna blöttes också i samband med att de drogs åt.

En tredjedel är fruktansvärt dåligt om man kikar på dragstyrka och tror att det är vad linan ska klara när den är anglad och klar med en betesknut på.

Rent tekniskt så är det ju vad själva linan klarar...men det säger ingenting om hur bra linan är när du väl fiskar med den...för då kör de flesta med någon typ av knut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
      23 svar
      3 791 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B