Fireline 0.17 mm till ul fiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline 0.17 mm till ul fiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns ingen anledning att gå över 0.10mm. Tvärt om är det övervägande till fördel att fiska tunnt. De flesta "braidsen" är dessutom tjockare än vad det står på spolen.... ifos är det så även för andra typer av linor.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Hur mycket vikt klarar en 0.10?

Kommentera

Ursprungligen postat av sonoftorpa Visa inlägg
        Klarar en jävla massa vikt i firre om du kan hantera slirbromsen på rullen. Vikterna som anges på linans förpackning avser dragstyrka rakt av...

Det finns massor av exempel på grova fiskar tagna på tunna linor. Mitt eget rekord i sammanhanget är en gädda på 10.5 tagen på 0.16 nylon utan tafs. Det va dessutom en riktig budgetlina på den tiden när man bara hade råd med junk...

Kommentera

det händer ju ganska ofta att man får gäddor på poppers runt stengrund och då känns det ganska bra med 0.17. Ska mycket till innan iaf jag fiskar med tunnare lina än så....

Kommentera

Enligt förpackningen så pallar en Fireline på 0,10 mm 3,6 kg. Detta stämmer nog inte om man jämför med 0,12 mm som tål betydligt mer (igen: enligt producenten). Känn och dra i denna lina (skydda händer så du inte skär dig i fingrarna) då förstår du att den är starkare är 3,6 kg.

Jag kör med 0,10 mm Fireline till UL samt även till lätt bottenmete efter mört och sarv.

Whiplash 0,06 mm (som nämndes i denna tråd) är faktiskt TJOCKARE än Fireline 0,10 mm.

Flätlinor är i praktiken "tjockare" än vad som anges på förpackningarna. Då de oftast är flätade så har de alltid lite "luft i sig". Ett exempel är att min UL-rulle som tar 90 meter 0,20 mm nylon rymde några varv nylon i botten och 110 meter 0,10 mm Fireline. Fireline 0,10 mm motsvarar kanske 0,18 mm nylon!
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tack för alla svar!

det känns som att jag ska köra på 0,10 mm Fireline.
              Jag kör alla spö (förutom isfiske) på flätlina, tycker det är helt underbart att ha "stum" lina, minsta lilla nafs känns.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Instämmer i att den är på tok för tjock UL rulle, blir bara massa trassel dessutom är Fire Line ingen bra UL lina då den är på tok för stel och den rasslar i spöringarna som en stenkross!!

Kör på Suffix gula 0,10 eller 0,12mm så har du en kanonlina för Ditt UL fiske och den är tyst!!
                Eller skaffa ett ordentligt jiggspö med SIC ringar så kan du fortsätta njuta av synen av den gula fireline 0.10mm som skär genom vattnet....
                Min blogg

Kommentera

Hej Daniel Sonoftorpa; Vanliga Berkley Fireline 0,10 mm har en angiven dragstyrka på 3,6 kilo.Berkley Fireline Crystal 0,10 mm har en angiven dragstyrka på 5,9 kilo. Berkleys Whiplash Crystal och även Whiplash Pro 0,10 mm har en angiven dragstyrka på 14,1 kilo...allt enligt ABU´s Napp & Nytt 2008.
                  Believe me ...nothing is for ever!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

jag hadde ökrt med tunnare lina........ typ 0,12 som andra skriver.
                    .
                    Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Tycker inte man ska stirra sig blind på dragstyrkan nämnd på förpackningen för den är egentligen inte ett skit värd.
                      Hur många är det som fiskar utan att knyta linan? Knuten gör att du får i bästa fall halva angivna dragstyrkan och i de flesta fall bara en tredjedel.

När jag skulle byta lina på mitt UL-set sist så dragtestade jag linorna först ihop med handlaren.
                      Vi testade flera olika märken och styrkor men ingen höll mer än hälften av linans dragstyrka när knuten kom på.
                      Välkänt faktum må hända men ändå är det aldrig diskussioner om vad linorna klarar med knut på...bara utan... vilket egentligen är helt irrelevant såvida man inte fiskar med not-a-knot.

Vi gick t o m upp på en lina som hade över 50kg i dragstyrka och med knut gick den av vid 14.5 kg...

Mitt val föll på SpiderWire Stealth Code Red Braid. 0,12.
                      Den har en uppgiven styrka på 7,1kg och utan knut har jag dragtestat den själv till 6,9kg.
                      Med knut klarar den 3,8kg vid vårt eget lilla test. (Palomar och vanlig betesknut, för det är de jag använder)

Så i praktiken (eftersom jag använder knut) har jag köpt en lina som håller för 3,8kg belastning.

Fördelen av en starkare lina har man i mitt tycke i de fall man sitter fast i något, eller får ett stopp i spole/linmatning vid kast, inte vid drillning av fisk.

Fast det här är ju min åsikt förstås.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 791 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B