Fångst på Ul! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fångst på Ul!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tompa28 Visa inlägg
    Här kommer dagens fångst, liten men ändå rätt liten
    Rengbåge från Nävsjön i Nyköping

Den andra bilden är från den första regnbågen på ul..sjukt skoj detta är!
    Är det en shimano sedona rulle?
    sigpic

Kommentera

jajjemen det är en sedona 750 rulle, riktigt skön rulle!!

Kommentera

Tycker ul verkar vara ett roligt sätt att fiska för de som ser fighten som höjdpunkten i sitt fiske. Det är dock viktigt att ha i åtanke att ul är långt ifrån lämpligt inom alla typer av fiske. Jag är skeptiskt till folk som kör ul när det riktar sitt fiske efter fisk som de har för avsikt att återsätta, inom vissa arter. Ul tröttar ut fisken så hårt att den många gånger inte klarar att återhämta sig, i synnerhet om det är varmt i vattnet. Har hört om skräckexempel där folk kör ul på sommargäddor och samtidigt förespråkar catch and release.
        Personligen kör jag hellre lite grövre utrustning så jag kan minimera drillningstiden. Jag tycker även det är en roligare fight med när man kan sätta hårt mot hårt än när fisken går som den vill i en kvart och slutligen glider in på sidan i ett halvdött tillstånd.
        Tänkte att det vore på sin plats att någon tog upp denna aspekten i en tråd som handlar om just ul-fiske. Jag fördömmer absolut inte metoden eller de som fiskar så på ett sunt sätt.
        mvh david
        Senast ändrad av specimendave; 2008-11-02, 15:17.

Kommentera

Lite väl dramatisk tycker jag nog,, med dagens fireline så går det jävligt fort att drilla en 5kg gädda eller en kg abborre,, personligen har jag inte haft något problem vid ul-release.
          Men däremot har jag ett par ggr upplevt det vid jerk,, pga att man ibland har drillat fisken för hårt,, men det får stå för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av theoneandonly Visa inlägg
            Ul är bra till det mesta. Karp upp till 6 kilo (stalking) och Multe fiskar jag med UL! Bröd med ev. boost är betet i båda fallen. Dock kör jag lina på säkert 8-9 kilo så jag inte behöver oroa mig när man behöver sätta press. UL är klockrent när man vill smyga tycker jag

Finns vell ingen anledning att fiska karp med ul? Bara dumt att trötta ut fisken extra mycket. Dessutom mkt större risk att fisken går fasst.

Kommentera

Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
              Lite väl dramatisk tycker jag nog,, med dagens fireline så går det jävligt fort att drilla en 5kg gädda eller en kg abborre,, personligen har jag inte haft något problem vid ul-release.
              Men däremot har jag ett par ggr upplevt det vid jerk,, pga att man ibland har drillat fisken för hårt,, men det får stå för mig.

Vadå drillat fisken för hårt? Hur skulle de ha påverkat negativt?

Kommentera

Då jag själv inte fått några mängder fisk på ul, så kan jag bara tala för mig själv.
                Men fighterna har absolut inte blivit längre bara för att jag kör med ul, än mitt vanliga haspelset...sen beror det ju på vad det sitter för fisk på kroken också samt att en del kämpar på mer än andra som man mer eller mindre kan plana in. Men som sagt jag har inte fått så speciellt mycket fisk ännu, men jag fiskar ul just därför det blir ett sånt jevla drag i spö o rulle när man väl får en fisk, sen kan man ju välja o låta fisken kämpa mer om man har lust med det eller bara försöka få upp den så fort som möjligt, vilket brukar vara det man vill när man väl får ett hugg.

Kommentera

Sätter man relativt hård press så man slipper drilla fisken i en evighet är det säkert inget större problem men att fiska tex gädda i varmt vatten med ul är nog inget att rekommendera om man ser till fiskens bästa. Många av Sveriges seriösa gäddfiskare avstår helt från att fiska dem på sommaren till stor del för att minimera risken att skada beståndet av stor gädda. Undrar hur lång tid det hade tagit att knäcka Lödde å om folk börjat fiska hårt efter gäddorna på sommaren utanför mynningen. Någon nämnde ovan att dom drillat en 9 kilos gädda i 50 minuter!!!, och sen kört catch and release. Han lär ju definitivt inte satt press och det lär knappast vara någon behandling att rekommendera om man vill gäddan ska överleva.
                  Senast ändrad av specimendave; 2008-11-02, 15:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tompa28 Visa inlägg
                    jajjemen det är en sedona 750 rulle, riktigt skön rulle!!
                    Jag har en gammal (dammig) sedona 1000, hur skön som helst! Nu har jag en symetre 750... också den riktigt skön!

Specimendave: Alla får ju tycka olika och det tror jag du också respekterar. Jag ser drillningen och fisken, allt som allt i helhet som höjdpunkten i mitt fiske. De fiskar jag återutsätter kanske har fått sig en jävla kamp men jag har ALDRIG varit med med om att en fisk inte kan simma iväg själv. Någon skrev förut om just detta ämne och menade att otroligt ofta så han att fiskarna flyter upp och verkar trötta efter kampen. Jag är helt övertygad om att det bara var bullshit i sin renaste form.
                    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av specimendave Visa inlägg
                      Sätter man relativt hård press så man slipper drilla fisken i en evighet är det säkert inget större problem men att fiska tex gädda i varmt vatten med ul är nog inget att rekommendera om man ser till fiskens bästa. Många av Sveriges seriösa gäddfiskare avstår helt från att fiska dem på sommaren till stor del för att minimera risken att skada beståndet av stor gädda. Undrar hur lång tid det hade tagit att knäcka Lödde å om folk börjat fiska hårt efter gäddorna på sommaren utanför mynningen. Någon nämnde ovan att dom drillat en 9 kilos gädda i 50 minuter!!!, och sen kört catch and release. Han lär ju definitivt inte satt press och det lär knappast vara någon behandling att rekommendera om man vill gäddan ska överleva.
                      Det var jag det ja, och fisken simmade iväg fint efer några minuters vila. Om den överlevde? Vem vet, dog nog i näten straxt intill..... Jag kan tilägga att detta var på hösten och jag var ute efter aborre. Du är välkommen upp och låna grejerna och visa hur hård press man sätter på en 10 kilos!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 790 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B