Fångst på Ul! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fångst på Ul!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
    Det var jag det ja, och fisken simmade iväg fint efer några minuters vila. Om den överlevde? Vem vet, dog nog i näten straxt intill..... Jag kan tilägga att detta var på hösten och jag var ute efter aborre. Du är välkommen upp och låna grejerna och visa hur hård press man sätter på en 10 kilos!

sigpic

Kommentera

Bra om den överlevde. Det tas väl regelbundet gäddor på långt över 10 kg på abborrgrejer , inte minst i lödde. 9.9 kg är väl ingen monstergädda (dock en fin madam, Grattis!) direkt och 0.25 nylon är väl förhållandevis grov lina vid abborrfiske och ul.
      Nåväl, min poäng var inte att klanka på en individuell handling för 20 år sen. Du gjorde säkert vad du tyckte var rätt och det kan ju varit en urstark fisk i tex strömmande vatten. Skulle jag få på en riktigt löddebest vid abborrfiske så hade jag säkert tagit det ganska lugnt själv, men jag skulle inte rikta mitt fiske efter dessa med för lätta grejjer. Ville bara få upp till ytan att ul fiske kan vara negativt vid vissa typer av former av fiske efter vissa arter.
      Jag VET att det stryker med stora gäddor (och andra arter med för den delen) varje sommar som inte klarar att återhämta sig i det varma vattnet. Att inrikta sig på fiske efter dessa med ul-utrustning bara för att det ökar fighten kan ju vara en risk om man har i syfte att återsätta fisken, inte sant?
      Tycker det kan vara bra att få fram denna risk i en tråd som handlar om ul-fiske, ifall det finns fiskare som ej är medvetna om detta.
      Senast ändrad av specimendave; 2008-11-02, 18:04.

Kommentera

Ja så sant så, men det är ju inte bara med ul utrustning som man kan trötta ut en fisk så att den inte orkar simma iväg sedan. Det roliga med ul fiske är som sagt för min del, att det blir ett jevla drag i både spö och rulle när det hugger, och man fiskar ju inte med ul bara för att fightas med fisken så länge man kan eller så länge fisken orkar. Jag vill gärna få upp den så fort som möjligt och det jag vill få ut av mitt ul fiske, är att få upp så stor fisk som det bara går

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
          Finns vell ingen anledning att fiska karp med ul? Bara dumt att trötta ut fisken extra mycket. Dessutom mkt större risk att fisken går fasst.
          Ja så är det nog oftast. Dock inte där och när jag fiskar. Smygfiske på vårstel småkarp (3-6 kg, dom var mindre när jag började fiska :P) i strandkanten i ett vatten utan några snags. Jag skulle inte direkt sätta mig o bolta karp med UL i ett vanligt karpvatten.

Jag upplever ofta att drillen blir effektivare och nästan snabbare med UL, iallafall inte utdragen. Men så fångar jag inte särskilt stora fiskar heller.
          Senast ändrad av theoneandonly; 2008-11-02, 19:57.
          Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

fajten blir ofta inte så mkt längre med ul. därimot måste man sätta väldigt mycket mer press på utrustningen vilket är kul!

Kommentera

ja precis, fan värt om man får en riktigt stor jäkel om spöt går av har man något att berätta om i framtiden ialf

Kommentera

0,08mm flätlina när jag drog min 8kg gädda och 4kg gösen på ul(kolla mina bilder)
                [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

vad räknas som ul? är ett salax180L shimano med kastvikt på 3-15g ul? har ett sådant men tycker det känns lite hårt

Kommentera

Ursprungligen postat av kjeellman Visa inlägg
                    vad räknas som ul? är ett salax180L shimano med kastvikt på 3-15g ul? har ett sådant men tycker det känns lite hårt
                    Det är tyvärr inte UL, utan snarare bara "lättare fiske". Ultralätt fiske har oftast kastvikter mellan 1-7g, och kortare spön mellan 5 till 6fot Men ifall du kan drilla sköna borrar med grejerna så funkar det säkert kanon
                    Senast ändrad av GbgRobin; 2009-07-09, 17:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B