Fångst på Ul! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fångst på Ul!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mycket fina bilder, har man en del att ta igen
    Blir att ta pb på regnbåge nu i helgen så ska jag slänga upp en bild sen!
    Jag körde med 0.10 lina fireline först men skiten gick ju av när det blev kamp, dock drog fisken under båten så den kan ha gått av därför mot något vasst, men jag bytte ialf till 0.17 och då behöver man inte oroa sig över att den kommer gå av lika lätt..är inte linan som spelar någon roll för mig ul fisket är ju roligt med de lätta verktygen man använder och draget i spöt när man väl får på något
    Men klart man kanske inte behöver ha hur tjock lina som helst men jag gillar den jag har nu, skulle säkert funka lika bra med 0.15 också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tompa28 Visa inlägg
      Mycket fina bilder, har man en del att ta igen
      Blir att ta pb på regnbåge nu i helgen så ska jag slänga upp en bild sen!
      Jag körde med 0.10 lina fireline först men skiten gick ju av när det blev kamp, dock drog fisken under båten så den kan ha gått av därför mot något vasst, men jag bytte ialf till 0.17 och då behöver man inte oroa sig över att den kommer gå av lika lätt..är inte linan som spelar någon roll för mig ul fisket är ju roligt med de lätta verktygen man använder och draget i spöt när man väl får på något
      Men klart man kanske inte behöver ha hur tjock lina som helst men jag gillar den jag har nu, skulle säkert funka lika bra med 0.15 också.
      Om 0.10mm fireline går av så är du i botten och nöter eller så har du dåliga ringar.
      Dåliga knutar kan det också vara.

På den bilden när jag står på en stålställning så drillar jag en sej på ca 5kg. 5 gånger gick den ner på botten och vände. Det var över 20m djupt där. Det är en av de tuffaste fighterna jag har haft på ett spö och linan höll.
      Jag körde med 0.10mm ;-)

Så den håller betydligt bättre än man tror.

Dock är den grymt känslig på nötning och dåliga ringar.
      Jakten på dundergurkan

Kommentera

Jaha okej ja kanske är jag som är oerfaren då linan även har gått av när man tagit i lite när man kastar ut...men som sagt säkert jag som har gjort fel..

Kommentera

Ursprungligen postat av Tompa28 Visa inlägg
          Jaha okej ja kanske är jag som är oerfaren då linan även har gått av när man tagit i lite när man kastar ut...men som sagt säkert jag som har gjort fel..
          Då snärtar du eller har för tunga drag. Knuten kan vara dålig också. Bäst är det att köra med not a knot på de tunna linorna.
          Jakten på dundergurkan

Kommentera

Jag har bytt upp mig till 9 fots ul nu vilket jag verkligen älskar! Men innan fick jag min hittils största gädda på 7 fot spö och shimano sedona 1000 rulle med 0,15 fireline, den vägde 10,1.....
            sigpic

Kommentera

Jajjemen knutarna är nog en del i det också, men som sagt har inte hänt något nu när jag bytte lina men med lite bättre teknik så ska man väl kunna bemästra 0.10 också Tack för tipsen!

Kommentera

Min största gädda på 9,9 tog på en liten jigg. På den tiden fanns inte flätlinor. Tror jag hade 0.25 mm nylon på ett klent spö men en cardinal 852 tror jag, har rullen kvar än. Den har fightingbroms, det kallades så då tror jag. Den var ny så den funkade bra. ca 50 minuters drilling med upptag av ankare och sånt. Jag fiskade ensam så det var fullt upp. Ingen kamera och jag praktiserade c&r redan 1986.

Kommentera

Här kommer dagens fångst, liten men ändå rätt liten
                  Rengbåge från Nävsjön i Nyköping

Den andra bilden är från den första regnbågen på ul..sjukt skoj detta är!
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Tompa28; 2008-11-02, 00:40.

Kommentera

Har fått min största gädda på UL. Det va drygt 10 år sen. Fiskade med ett litet 6 fots ABU spectra, en liten fjuttig Shakespearerulle, 0.16 nylonlina, liten rapala wobbler utan tafs. Fighten tog 1 timme & 20 minuter. Gäddan va 112 cm lång och vägde 10,5 kg.

UL är skoj. Kör det en del på somrarna. På harr & öring i fjällen och på abborre i hemmavattnen.

Kommentera

6 fots spö 0,18 nylon abborre 2196gr 54cm
                      6 fots spö 0,12 fireline gädda 8,2
                      Vibrax koppar strl 3 användes till båda fiskarna,,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar