Fiska gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska gädda.

Hej, jag är ny här

Jag har lite frågor ang. gäddfiske.

1. Vad rekommenderar ni för drag att drivfiska med?

2. Vad är det optimala vädret för ett bra fiske?

3. Kan man fiska gädda med vanliga jiggar? jag köpte ett gäng jiggar för ett tag sedan, "vanliga" små enkel-stjärtar, dubbel-stjärtar och lite större fiskliknande jiggkroppar i ett antal fäger + några huvuden i olika färger.

4. Hur fiskar man egentligen med jiggar, jag har inte fått ett dugg med jiggarna än så länge.

Jag fann intresset för fisket förra sommaren, så mina kunskaper är begränsade så jag hoppas att ni kan hjälpa mig med dessa frågor.

Tack på förhand!
    Det du inte kommer ihåg har aldrig hänt.

Hej, ska du bedriva C&R(Catch and Release) så rekommenderar jag dig att först köpa ordentliga verktyg för att hantera fisken! En rejältång, käftöppnare och en bra avbitare är ett måste! Sök på forumet efter gälgrepp för att se hur man lyfter fisken!

1, Med drivfiska menar du trolla? Hade kört olika wobblers beroende på hur djupt du har det hos dig. Åk ti lokala fiskeaffären och hör dig för. Westin jätte är ett tips.

2, Alltså optimala och optimala, vad som sägs vara det optimala är mulet med sol som tränger igenom lite ibland och inte för varmt samt västliga vindar. Men även då kan det vara sten dött sen kan man ha huggbonzai på det som skall vara de "sämsta förhållandena". Antar att du ej har ekolod, trolla vi vikar där vinden ligger på kasta även endel!

3, Gädda är en glupsk fisk och hugger på allt. Och jiggar är absolut inget undantag! Shadjiggar e ganska populära o ska du ha gummibete så kanske någon bulldawg tex.

4, Du kan fiska på många sätt men man ska låta den sjuka ti botten,dra spöet, veva in slak lina and repeat så de går upp o ner över botten... inte så insatt i jiggning då ajg mest jerkar!

Kommentera

Tack för svaren!

Jag har aldrig provat gälgreppet, jag är feg och använder håv

Det stämmer att jag inte använder mig av ekolod, klen budget you know

Jag ska prova tipsen imorgon, då ska jag ut på sjön.
      Ska prova maskmete, spinn och lite trolling.

Och så blir det att investera lite annan utrustning!

Här kommer en kompletterande fråga.

Sådan här form har jiggarna jag använder mig av just nu, dock inte samma färg.

Jag har gröna, röda. vita och gula. Samma färger har jag få huvudena.
      Fungerar de till gädda, eller är de lite för klena?

Måste man ha stora bamsejiggar till gädda?
      Det du inte kommer ihåg har aldrig hänt.

Kommentera

Hehe du lär dig gälgreppet med tiden och det är faktiskt väldigt lätt!

Maskmete fungerar bra på aborre men inte gädda elelr jo minigäddor kan du få eller om en gädda klipper din aborre som nappat på masken Föreslår att du lägger tiden till att trolla och hitta fisken, när du väl hittat fisken kan du trolla runt där lite + spinnfiska.

Som nämnt, oavsett storlek på drag så hugger alltid gäddan. Du kan ta ett flöte sätta vajer o krok på och fiska över ytan och de hugger. Allt handlar om hur segflörtad den söta gäddan är.

Dina jiggar fungerar ja.. Men med tiden som du självskrev prov ainvestera lite i nyare utrustning det är de värt!

skitfiske

Kommentera

en artikel som kanske passar herrskapet: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=38766

mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 914 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B