Catch and kill Ivösjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and kill Ivösjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är i princip alltid amatörmässiga fiskare med ganska mediokra resultat i sitt fiske som förespråkar catch and kill. Det kan nog knappast vara en slump.
    För seriösa sportfiskare så är det en ren sjävklarhet att man återsätter sina stora gäddor och andra stora fiskar, inom de typer av fiske där catch and release lämpar sig. Personligen har jag svårt att tro att tävlingen påverkar beståndet i en stor sjö som Ivösjön. Däremot är det ett stälningstagande av Ivösjöns FVO som jag är mycket kritisk till. Jag kan förstå att folk vill ta hem en och annan gädda i matsyfte men i denna tävling verkar det inte ens finna ett alternativ att återsätta fisken och ändå delta i tävlingen. Att ha catch and kill i sitt regelverk är att ge felaktiga signaler till nybörjare och unga.
    Detta är ett föråldrat sätt att utöva fiske i synnerhet på stor gädda och detta borde Ivösjöns FVO vara medvetna om. Tyvär ser det ut så i många fiskevårdsföreningar där det sitter en bunke medlemmar med bristande kompetens som inte riktigt har hängt med i utvecklingen. Ett generationsbyte och lite nytt folk som har gärna får ha lite kunskap angående hur man vårdar ett vatten hade varit en positiv injektion i majoriteten av fiskevårdföreningar.
    Skulle vara roligt att höra hur Ivösjöns FVO motiverar att man ej har med catch and release i tävlingen.
    Mvh David

Kommentera

Lycka till med att försöka införa catch and release. Jag ville införa en lokal specimentävling i Ivösjön för ett antal år sen, men då ville en majoritet i arbetsutskottet att även nätfångad fisk skulle räknas. "Var inte en sån snobb, nätfiske är ju också rekreation", fick jag höra. Jag gav upp och har inte engagerat mig i föreningen sen dess.

Man får vara glad att trolling är tillåtet överhuvudtaget, det finns ju många sjöar där det är förbjudet. Det finns många i Ivösjön som vill begränsa möjligheterna att bedriva trollingfiske, och på årsmötena brukar det vara väldigt polariserat mellan två läger som är ungefär lika stora, husbehovsfiskare och sportfiskare. Ur den synpunkten är det glädjande att gäddträffen slog deltagarrekord i år. Därför tycker jag det är synd att andra sportfiskare kastar skit på tävlingen, vi borde hålla ihop i stället. Catch and release är en senare fråga.
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Catch an release är ingen andra hands fråga. Vi måste först rensa upp i våra egna led innan vi kan börja angripa andra. Därav måste vi begränsa catch and kill, likväl som nät fiskarna bör begränsas.
        Senast ändrad av Angan; 2008-12-14, 15:06.
        Besök gärna min youtube kanal
        www.angsmo.com

Kommentera

Det är inte fult att döda sportfiskad fisk som man har för avsikt att äta, och inte någon annan fisk heller för den delen (utom fridlysta eller hotade arter). Det finns massor av sätt att använda död fisk - kräftbete, kattmat, maggotodling eller helt enkelt mata måsarna (som ju annars skulle behöva döda nån annan fisk för att kunna äta sig mätta). Fisken kommer naturen till nytta på ett eller annat sätt, hur man än gör, och sportfiskets fångster är helt försumbar i de flesta ekosystem. Om man sen ändå väljer att släppa tillbaka fisk som man inte vill ha är en annan sak, det gör jag oftast själv. Men vilket man gör är fiskarens eget val och ingen (utom fiskerättsägare eller lagstiftare) ska skriva mig på näsan hur jag ska göra. Av ovanstående anledningar behöver vi inte "rensa våra egna led".

Om man tycker synd om fisken ska man nog välja en hobby som inte går ut på att sticka krokar i dom, låta dom simma tills dom storknar av utmattning, dra upp dom i luften där de inte kan andas och hantera dom så att slemmet skadas. Skaffa dykarcert och en UV-kamera i stället i så fall.
          Besök min fiskeblogg

Kommentera

Har för det första dykar cert redan! och att ett Fvo samt 150 deltagare tävlar på detta viset kan ju inspirera fler till just detta! Poängen är att om det nu finns sätt att sköta denna tävlingen på ett seriöst sätt där fisken får leva. Ska man då bonka fisken bara för att det är lite enklare?
            Senast ändrad av Angan; 2008-12-14, 15:07.
            Besök gärna min youtube kanal
            www.angsmo.com

Kommentera

Catch and kill torde vara den tävlingsform som är svårast att fuska i, annars kan man ju t.ex lägga in en två år gammal bild i sin digitalkamera och säga att man fått fisken under tävlingen. Och med utombordare och sånt på prisbordet snackar vi pengar, så frestelsen skulle nog vara stor för en del mindre seriösa deltagare.

Men vill du påverka tävlingens regler kan du ju kontakta t.ex. Seppo Kautto eller Christoffer Martinsen, de är vettiga personer som lyssnar till vad man säger. Ett plus är ju om du är medlem i föreningen, då väger din åsikt förmodligen tyngre än om du inte är det.

Själv är jag fiskerättsägare i Ivösjön, men eftersom jag inte bekymrar mig över catch and kill på några slemmiga gäddor är jag inte rätt man att argumentera för ändrade tävlingsregler. I år krockade tävlingen med Kinnarpsfestivalen i Öresund, så jag var ändå inte med.

Och som sagt, själv lyckades jag inte övertyga föreningen om att specimenfiske endast ska bedrivas med sportfiskeredskap, så om jag kom och pratade om catch and release skulle jag nog bara bli utskrattad.
              Besök min fiskeblogg

Kommentera

Generations skifte är vad som krävs inget annat, det svåra är att få yngre personer att deltaga i årsmöten och dylikt. Att sedan ändra på dom gammla uvarnas syn på det hela är ännu svårare.

Däremot ska tilläggas att ingen gädda slängs efter tävlinge.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 780 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B