Jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggfiske

Det är tänkt att jag ska testa på jiggfisket men själv har jag bara läst lite i tidningar och på nätet så jag undrar om någon här på forumet har några goda tips. Teknik/Bete/Färg/Utrustning.

TACK PÅ FÖRHAND/ Fisherman

slamkrypare!du tar en 15 cm shadjigg..jag brukar ha en röd/gul lr en blå/vit... sen tar du ett passande huve o sätter en trekrok bakom den....går bra med ett 15-45 g spö o en passande rulle!

Kommentera

Jag kör med "Super Sandra" i pärlemor, den är faktist mer fångst säker än shad jiggarna (fast dyrare)!!
      Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

Den vanliga shaden som bigpike föreslår är riktigt rolig och lättfiskad! Har inte haft ett dåligt pass med shadar i lådan! Sandra 16 är en mer lagom stor jigg än Super Sandra! Den simmar mycket bättre, och kostar inte så mycket mer än en vanlig shad. Finns på lundgrens fiske eller lundgrensfiske.com om du bor långt från stockholm.
        Vill ha båt!

Kommentera

Om du ska jigga med lite mindre jiggar, efter t.ex. abborre så är det grymt kul med ett UL-grejer.

T.ex. ett 5,6" - 6" spö med en passande rulle, med typ 0,10-0,15mm flätlina.

Kommentera

esoxlucius74: håller med dig super sandra e grym!, men om du nu ska jiggfiska gädda tycker ja du ska ha ett ordenkligt spö inge litet snärtspö till 45gram, du bör ha ett 10fots spinnspö med en multirulle med minst 0.30 spunnen lina å sen helst väldigt lätt jigghuve runt 10gram så du kan fiska in den extremt sakta med vevstopp, det e allt som behövs för lyckat jiggfiske!!!

Kommentera

Originally posted by Putte
              Om du ska jigga med lite mindre jiggar, efter t.ex. abborre så är det grymt kul med ett UL-grejer.

T.ex. ett 5,6" - 6" spö med en passande rulle, med typ 0,10-0,15mm flätlina.
              Jag har ett 5,6" UL-spö med passande rulle. 0.11mm flätlina är lindad runt spolen. Hur ska man jigga efter abborre? Ungefär som efter gädda eller?

Kommentera

Fisherman, Nej du måste arbeta mer med jiggen efter abborre, gäddan räcker det med att hålla bottenkontact å göra mycke vevstopp... medans abborren "jiggar" du mer små rycker i spötoppen för att få lockande rörelse i jiggen... men bottenkontack är väldigt viktig spec om du ska fiska stor abborre matt gul är en grym färg men även lila har ja haft grymt bra fiske på...

Kommentera

det jag kan säga av erfarenhet är att röda jiggar rent statistiskt sätt går bäst!! speciellt i mörka sjöar!

Kommentera

Vita twin tail har funkat väldigt bra för mig, på mindre gäddor. Är du osäker på tekniken så kan twin tail vara bra att börja med, det går inte att misslyckas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 816 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B