Tja! Har några saker som jag vill ha hjälp att reda ut! Om någon har tid och lust vill säga! Det gäller det här med ekolod och kunskapen om att läsa ekona på rätt sett jag har lite svårt att förstå! Vi kör med ett Lowrance x65! Och mina frågor är: Går det att göra inställningar på det så att fisk syns som bågar? Och hur går vi tillväga? Vi kör ju enbart V-jigg när vi är ute nu och det är ju precisionsfiske så att säga! Även om vi lyckas få fisk så känns det som vi kan putsa färdigheterna avsevärt! Det är ju dom stora damerna man vill hälsa på! Har iallafall förstått att dom förinställda menyerna bara är att ignorera samt att placeringen utav givaren är a och o! Hoppas någon har lust att hjälpa oss med den här biten! Har förstått att det finns några hejare på sånt här!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolodshantering vid V-Jiggning
Collapse
X
-
Lowrance hemsida sök "sonar tutorial" lär dej förstå vad lodet visar och varför bilden ser ut som den gör finns skäl till detta, skulle tro det är tionde gången jag ger hänvisningen! nåja lycka till ett trubbigt instrument är detI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggLowrance hemsida sök "sonar tutorial" lär dej förstå vad lodet visar och varför bilden ser ut som den gör finns skäl till detta, skulle tro det är tionde gången jag ger hänvisningen! nåja lycka till ett trubbigt instrument är det
Kommentera
-
När du ligger still med båten eller driver sakta så visas ofta fisken som ett vågrät stäck på skärmen om inte fisken flyr undan båten som är vanlig när det är grundare än 5-6m
Det finns en fin sida om driftfiske och ekolods användning för havet som är skrivet av Team lilla my
Kommentera
-
Ok förstår problemet beror på brist på erfarenhet helt enkelt ja jag vet låter som en besserwisser.
Sanningen är att det tar tid och är mycket svårt att från drivande båt lära in erfarenheter.
Själv har jag använt ekolod från is många gånger då är maskinen orörlig dvs givaren helt still lärdomarna du drar då är otroliga speciellt om du är van vid ekolod i båt och kan fylla på bara som jag sa läs tutorial och sök på forumet din givare fungerar som en ficklampa i ett mörkt rum riktad mot golvet strålen du ser kommer att plocka upp ekon nerifrån men inget annat bara det som förekommer inom strålens bredd inget annat ju ytligare desto smalare kon som sagt ett mycket trubbigt instrument största och bästa info du kan få från den i grunda vatten är bottnens beskaffenhet och djupet, mycket sällan får du mera om du inte sitter på isen då är det ett starkt precisions instrument för allt rakt nedanför hålet.
Firehand klarlägg ingen vet mer mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggOk förstår problemet beror på brist på erfarenhet helt enkelt ja jag vet låter som en besserwisser.
Sanningen är att det tar tid och är mycket svårt att från drivande båt lära in erfarenheter.
Själv har jag använt ekolod från is många gånger då är maskinen orörlig dvs givaren helt still lärdomarna du drar då är otroliga speciellt om du är van vid ekolod i båt och kan fylla på bara som jag sa läs tutorial och sök på forumet din givare fungerar som en ficklampa i ett mörkt rum riktad mot golvet strålen du ser kommer att plocka upp ekon nerifrån men inget annat bara det som förekommer inom strålens bredd inget annat ju ytligare desto smalare kon som sagt ett mycket trubbigt instrument största och bästa info du kan få från den i grunda vatten är bottnens beskaffenhet och djupet, mycket sällan får du mera om du inte sitter på isen då är det ett starkt precisions instrument för allt rakt nedanför hålet.
Firehand klarlägg ingen vet mer mvh
Det där var en av dom längsta meningar jag sett!
[FONT=Impact]Blogg[/FONT]
[FONT=Impact]Filmer[/FONT]
[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hyttingen Visa inläggTja! Har några saker som jag vill ha hjälp att reda ut! Om någon har tid och lust vill säga! Det gäller det här med ekolod och kunskapen om att läsa ekona på rätt sett jag har lite svårt att förstå! Vi kör med ett Lowrance x65! Och mina frågor är: Går det att göra inställningar på det så att fisk syns som bågar? Och hur går vi tillväga? Vi kör ju enbart V-jigg när vi är ute nu och det är ju precisionsfiske så att säga! Även om vi lyckas få fisk så känns det som vi kan putsa färdigheterna avsevärt! Det är ju dom stora damerna man vill hälsa på! Har iallafall förstått att dom förinställda menyerna bara är att ignorera samt att placeringen utav givaren är a och o! Hoppas någon har lust att hjälpa oss med den här biten! Har förstått att det finns några hejare på sånt här!
Ljudenergin som skickas från ekolodet via givaren koncentreras i en ljudkon på samma sätt som du ser ljuskäglan från en ficklampa eller handstrålkastare. Kör du din båt långsamt i trollingfart uppfattar du i bästa fall en större fisk under båten som en båge eller banan på bildrutan i ditt ekolod. Detta förutsätter att fisken träffas av flera signaler från givaren. När fisken befinner sig i utkanten av ljudkonen visas den som ena spetsen av bågen. Då fisken befinner sig i mitten av ljudkonen visas den som puckeln på bågen och då fisken nått andra kanten av ljudkonen visas den som andra spetsen av bågen. Att fisken presenteras som en båge på bildrutan beror på att det är kortare avstånd rakt ner från givaren till centrum av ljudkonen än det är till periferin.
För att ekolodet ska visa fiskar som bågar eller bananer måste givarens kontaktyta ha mindre vinkel från horisontalplanet än 6 grader. Blir vinkeln större uppfattas fiskar som vertikala streck eller streck med en liten vinkel upptill. Det är också lättare för ekolodet att visa fiskar som bågar om du kopplar ur ”Auton” och ökar känsligheten manuellt.
Go for the Big Bananas!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2008-09-17, 14:35.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av team char Visa inläggNär du ligger still med båten eller driver sakta så visas ofta fisken som ett vågrät stäck på skärmen om inte fisken flyr undan båten som är vanlig när det är grundare än 5-6m
Det finns en fin sida om driftfiske och ekolods användning för havet som är skrivet av Team lilla my
http://www.teamlillamy.se/content_te...ips_ekolod.php
Ett tips är att sänka ner jiggen under givaren och hålla den stilla i några sekunder på olika djup. Då kommer du att få vågräta streck på ekolodsskärmen.
Passa därför på att även variera hastigheten, mellan 0.1-0.8 knop så får du se hur strecket förändras.
Med tiden kommer du att få lite erfarenhet vad streckens tjockleken kan innebära i storlek.
Trial and error, kommer man långt med.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Hyttingen;
Ljudenergin som skickas från ekolodet via givaren koncentreras i en ljudkon på samma sätt som du ser ljuskäglan från en ficklampa eller handstrålkastare. Kör du din båt långsamt i trollingfart uppfattar du i bästa fall en större fisk under båten som en båge eller banan på bildrutan i ditt ekolod. Detta förutsätter att fisken träffas av flera signaler från givaren. När fisken befinner sig i utkanten av ljudkonen visas den som ena spetsen av bågen. Då fisken befinner sig i mitten av ljudkonen visas den som puckeln på bågen och då fisken nått andra kanten av ljudkonen visas den som andra spetsen av bågen. Att fisken presenteras som en båge på bildrutan beror på att det är kortare avstånd rakt ner från givaren till centrum av ljudkonen än det är till periferin.
För att ekolodet ska visa fiskar som bågar eller bananer måste givarens kontaktyta ha mindre vinkel från horisontalplanet än 6 grader. Blir vinkeln större uppfattas fiskar som vertikala streck eller streck med en liten vinkel upptill. Det är också lättare för ekolodet att visa fiskar som bågar om du kopplar ur ”Auton” och ökar känsligheten manuellt.
Go for the Big Bananas!
Old Firehand
www.trumman.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-03-02, 17:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 911 visningar
1 gilla
|