Havsöringsfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringsfiske!

Halloj tänkte testa å fiska lite havsöring för första gången här på kusten utanför övik.
    Har läst till mig lite information och så via forumet och även köpt på mig lite drag. Men det är ändå några saker jag undrar över, som jag skulle vara tacksam att få hjälp med
    Som jag har hört är både sandbotten och stenbotten bra, men vet dock inte vilket som skulle vara bättre här uppe i norr, 10grader och kallare i vattnet ska vara bra? Blåst är bra? Vevstopp är mycket viktigt? Det är väl typ dom sakerna jag har läst, vet dock inte ifall dom stämmer.
    Men sen så undrar jag vad som kan vara bäst av att fiska i en vik eller på till exempel en udde?
    Sedan så undrar jag även om hur man ska fästa draget, är havsöring känsliga med ståltafs? ska man bara använda lekare eller inte ens de?

Som sagt tacksam för tips

MvH: larante

Du är säker på att öringen förekommer i området?
    observera det är ingen direkt lätt fisk speciellt inte om den är sparsamt förekommande.
    Om du vet detta med säkerhet eller gillar att strosa runt stränder testa den blåsiga udden med stenar utanför eller kanter med lagom grunt stenigt vatten utanför, också de smala grundkanterna nära djupt vatten speciellt även om dessa också är steniga, finns det fisk så kommer hugget förr eller senare, alla de vanliga dragen kustwobblerna fungerar troligen glöm inte vattnet alldeles inpå land speciellt inte om vinden ligger på bland stenarna och det är mörkt väder (men även soligt)
    Finns tusen varianter vet du dock att den finns i rimlig mängd bara testa det hugger (men kanske inte alla gånger ) på våren kan råda något andra förhållanden då vattnet sakta värms upp erfarenheterna är från Stockholms området om de funkar i Övik får du testa ut själv och lycka till!! svår firre sällan man får nån mängd
    Inga tafsar behövs inte på öring dock om du använder flät är nylon aldrig fel närmast draget brukar minska risken att det hänger upp sej vid kastet.
    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-09-15, 16:55.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Man tackar så mycket alltid intressant att lära sig nya saker!
      Vet från annat folk att Havsöringen ska hålla till runt om här, så ska bli kul att testa
      Även om jag inte har så jättehöga förhoppningar så är det ju ändå skönt att komma ut lite.

Får återkomma när jag väl tagit mig ut om hur det går, borde kanske gå har trots allt ganska bra tålamod när det gäller fiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
      23 svar
      3 777 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B