Tampongtackel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tampongtackel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tampongtackel?

Har läst här på FS om tampongtackel, vad är det?
    Folk får tydligen makrill och annat på det.
    Fiskar man med tamponger eller kallas det bara så? låter skumt

Fabrikör Stava rules...

funkar bra till flera fiskearter

Detta tackel är väl inte det fösta man tänker på när man ska fiska , första gången jag testade var jag själv kritisk , men det funkade över förväntan !
    anledningen till att det e så bra (enligt mig) är att tampongen släpar tunna trådar efter sig som ser ut som ett mindre fiskstimm och triggar även svårtrugade fiskar att hugga (detta gäller då mest spinnfiske) .
    själv tycker jag att det är överlägset bäst vid havsfiske ser då ut som en bläckfisk , man kan med fördel fylla mitten av tampongen med ex musselolja
    eller något annat med kraftig doft som fiskar vanligtvis gillar .

hoppas det hjälpte dig med din fråga
    mvh Håkan//girren33
    sigpic

Kommentera

lite om hur du gör tacklet

ska försöka att förklara hur man bäst tillverkar tampongtackel .
      Till spinnfiske tar man helst en enkelkrok med långt skaft och trär på kroken (krokstorlek 1.0 eller större till gädda)
      ca 1 cm ner på den platta sidan av tampongen sedan klipper man de 2 nedersta centimeterna i 4-6 delar så de får en mer levande rörelse .
      många sätter en 5 gr bly bit ca 30cm framför kroken men jag tycker att det funkar bäst utan , som jag tidigare skrivet i en annan tråd så kan man trycka in
      lite powerbait gel i mitten på tampongen så har man ett super bete till regnbåge.

Till havsfiske efter större arter tar jag och gör en upphängare med 2 st fjäderringar med 2 krokar i varje (storlek efter art men ca 8-12/0) fäster en av krokarna i tampongen och låter den andra hänga fritt , till detta tackel delar jag de 2 cm nedersta i 4-6 delar så den liknar mer en bläckfisk och doppar den i
      lite olja (gärna med doft) för att den ska hålla längre då den då blir något vatten avstötande .

hoppas det hjälpte dig på traven , är det något mer du undrar över så fråga gärna så ska jag försöka hjälpa er så gott det går !
      mvh Håkan
      sigpic

Kommentera

Visst funkar det, men man skall inte tillskriva den där fisken någon större intelligens.
        För rovfisk som gädda och gös gör man precis som med minivätten, man hänger en spinnarsked framför som skapar lockljud, sen fixar "tampongen" resten. Fast jag gillar nog vanliga beten bättre, de håller ju lite mer än en halvtimma.
        www.utreel.com

Kommentera

Detta är från förra veckan:
          Bifogade filer
          Gå med i Göteborgs Fiskevänner
          http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

Vad jag vill veta,,,,,, vem kom på iden???
            I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
            http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
            http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av girren33 Visa inlägg
              Detta tackel är väl inte det fösta man tänker på när man ska fiska , första gången jag testade var jag själv kritisk , men det funkade över förväntan !
              anledningen till att det e så bra (enligt mig) är att tampongen släpar tunna trådar efter sig som ser ut som ett mindre fiskstimm och triggar även svårtrugade fiskar att hugga (detta gäller då mest spinnfiske) .
              själv tycker jag att det är överlägset bäst vid havsfiske ser då ut som en bläckfisk , man kan med fördel fylla mitten av tampongen med ex musselolja
              eller något annat med kraftig doft som fiskar vanligtvis gillar .

hoppas det hjälpte dig med din fråga
              mvh Håkan//girren33
              Tycker inte man behöver fylla med något. Det går rätt bra ändå. Men man får väl testa det om fisket suger.
              Det finns tamponger som inte trådar sig speciellt mycket. Gillar de bättre.

Kommentera

Samma gubbe som kom på hjulet Skämt åsido så är det väl samma svar, ingen som vet, jag har hört det häromkring i några år men ursprunget har jag ingen aning om.
                Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
                Vad jag vill veta,,,,,, vem kom på iden???
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Faktum var att han som försökte få patent på tampongen skulle från början ha det som tackel. Men det sket sig. Däremot hittade hans gamla mormor en sån på toa. Efter den dagen så blev han stenrik.
                  Senast ändrad av Gotefunk; 2008-09-07, 10:44.

Kommentera

mer färg

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                    Visst funkar det, men man skall inte tillskriva den där fisken någon större intelligens.
                    För rovfisk som gädda och gös gör man precis som med minivätten, man hänger en spinnarsked framför som skapar lockljud, sen fixar "tampongen" resten. Fast jag gillar nog vanliga beten bättre, de håller ju lite mer än en halvtimma.
                    Kan enkelt göra det lite mer intressant för fisken och droppa på lite karamellfärg
                    på tampongen (inte i båten som jag gjorde min klantskalle) och ja spinnarsked framför funkar bra , som du säger så håller inte tampongen så länge som ex en wobbler (ganska självklart) men är ett billigt bete som jag brukar köra med
                    när det är mycket näckrosor åt skit för det sätter sig inte lika lätt i skiten som spinnare osv !

skitfiske//Girren33
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 873 visningar
                    1 gilla