Stum lina + ytfiske = trassligt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stum lina + ytfiske = trassligt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stum lina + ytfiske = trassligt

Är detta allmänt känt, eller bara jag som upplever att flät lina eller sk "superlina" är ej att bra till ytfiske? Mina beten, speciellt Zara Spook trasslar in sig i linan via krokarna. Såg på youtube att nylon var att föredra. Vad kör ni andra?

Jag kör flätad power pro och har aldrig haft några problem. Visst ytfiske kanske inte är något jag kör varje dag/tur men har aldrig haft problem iallafall. Om krokarna trasslar med linan kanske det inte är linans fel. Känns som att det är lika delar teknik, tafs och bete som påverkar huruvida det fastnar, min åsikt iallafall.

Kommentera

Tafs spelar också in, mjuktafs och du får fler upphängda beten. Sträck dessutom linan innan nedslaget i vattnet, dvs sätt ett finger på spolen.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

plocka bort lekandet från beteslåset så brukar det gå bra och sträcka upp linan innan draget slår i vattnet

Kommentera

Löste problemet, genom att inte kasta mot vinden. Kör utan taft.

Kommentera

Kör inte utan tafs för bövelen! En liten gädda så är du ett bete fattigare. Jag kör med mjuka tafsar och det funkar fint. Vissa hävdar att tafsar sabbar gången på betena men skillnaden är minimal.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
              Kör inte utan tafs för bövelen! En liten gädda så är du ett bete fattigare. Jag kör med mjuka tafsar och det funkar fint. Vissa hävdar att tafsar sabbar gången på betena men skillnaden är minimal.

Körde utan tafs idag, normalt kör ju tunnaste seven stranden och det fungerar bra. Såg dock ingen skillnad på gången med och utan tafs. Måste säga att Zara Spook har en intressantare gång, än rapala skit walk, eller vad den nu heter.

Kommentera

Jag kör med 0.12 mm SpiderWire Ultracast invisi-braid på en Shimano Symetre 750Fi och ett Berkley Series One Skeletor 6-18 gram. Jag fiskar en hel del abborre med Jr-spookarna och det funkar bra för mig med wolfram-tafsar, men dock utan lekande, dvs beteslås direkt på tafsen mot betet.

Viktigt är dock att se till så att linan är sträckt vid landning annars hänger de sig rätt lätt. Fiskar sedan hem betet med små knyck och det går perfekt walk-the-dog i vattnet. Det kräver lite träning men är relativt enkelt. Se dock till att ta in slacklinan relativt snabbt och jag tycker att direkta mothugg fungerar dåligt, låt fisken självkroka och gör ett lite "senare" mothugg...

Stor Abborre på Spook är grymt kul. En kund som var inne i butiken hade fått 2 småabborrar på samma kast, en på varje trekrok...
                Min blogg

Kommentera

Jag har fiskat en del med mina nya spookar nu och kan rekommendera två tafsmaterial. Det första är hemmaknutna tafsar av 0,45mm fluorocarbon där du knyter den direkt i ett litet beteslås med en "halv grinner". Den andra jag övergått till sen jag hittade den är zalt´s titantafs på 25cm, där jag bytt ut det stora beteslåset mot ett mindre smidigare och satt lite krympslang för att hindra rörelsen en del. Innan höll jag på att bli tokig när jag körde mjuka tafsar av trappy eller proleader, de hakade upp sig i minst varannat kast.

Jag tycker betena snarare främjas, enligt jerkprincipen, av den styva tafsen. Det kaske beror på att jag använder ett rozemeijer verticaljig som är ganska styvt.
                  gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 771 visningar
                  1 gilla