Jerkspö +Ambassededur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkspö +Ambassededur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkspö +Ambassededur

Jag har fiskat i 30 år med haspel & multirullar men aldrig känt mig riktigt nöjd.
    Men så för en vecka sedan kom jag över en artikel där det stod att: det går även utmärkt att kasta lättare drag typ sked & spinnare med jerk utrustning! (Jag har alltid trot att man måste ha dessa 100gr klumparna) Sedan är det bara ett jätte plus att man faktist kan kasta de wobblerna man tidigare endast kunde trolla.

Sagt som gjort, igår köpte jag ett jerk spö på 5,6 ft som tål 120g.
    På spöt satte jag en ambasseur 4500cs rocket.
    Vilken känsla!!! Att efter alla dessa år, spö byten, rullbyten, test av olika typer av linor o.s.v.
    Äntligen! Rätt kastlängd, rätt presition, rätt kontakt, grym känsla.

YES!!!

Så alla gamla rävar. Pröva ett lättare jerk spö med en amassadeur!

Kul att fler har insett mångsidigheten hos lättare jerkspön, jag har gjort det och kan bara hålla med, man kan kasta det mesta med såna spön testa med shadjiggar mot djupt stående gädda så ska Du få se på något kul.
    Likaså större wobbler på 40-80 gr men även spinnare och spinnerbaits.

En annan fördel med de korta spöna är vid fiske från båt då det är klart lättare att landa fisken med ett kort spö än de långa 10-11 fotare som ofta används då man får vara utarmad som en orangutang för att nå

Kommentera

En till fördel som jag glömde, en handskast! Va! så rätt bara.
      Testa shadjigg...hm... bra tips! De ska jag göra.
      Man skulle ju faktist kunna köra lite vertikal med den utrustningen också...
      Funderar på att sätta på en riktigt bra flätlina som inte skaver & rasslar (TIPS & REKOMENDATIONER SKULLE JAG VARA JÄTTE TACKSAM FÖR).
      Har satt på ett antal olika flätlinor men tröttnat lika fort just p.g.a. rasslet.
      Men såg på någon lina att den var teflonbehandlad!? É de något tro??
      De viktiga är att den ska vara allround & INTE RASSLA.

Hoppsan! Ligger under flugfiske.... Sorry, alla flug fiskare..måste varit tröttare än jag trodde när jag startade tråden.
      Senast ändrad av baliqwerty; 2008-08-13, 04:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
        Funderar på att sätta på en riktigt bra flätlina som inte skaver & rasslar (TIPS & REKOMENDATIONER SKULLE JAG VARA JÄTTE TACKSAM FÖR).
        Har satt på ett antal olika flätlinor men tröttnat lika fort just p.g.a. rasslet.

Hoppsan! Ligger under flugfiske.... Sorry, alla flug fiskare..måste varit tröttare än jag trodde när jag startade tråden.
        Många flätlinor är behandlade och skaver/rasslar mot ringarna en del i början.
        Det brukar upphöra efter x antal timmar, så byt inte för fort

Har själv god erfarenthet av Spiderwire Stealth....

Kommentera

Flyttade tråden till en mer lämplig kategori, så blir det nog bra även om jag råkade stava lite fel i rubriken, får skylla på Tryckfelsnisse

Jag har Shimano Aspire på några rullar och den känns bra och var tyst redan från start, annars har jag goda erfarenheter av Power Pro och Spider Wire båda är bra och tysta.
          Däremot Fire Line låter som en stenkross så välj inte den om Du vill ha tysta linor, annars är det som nämts att de blir tystare efter att ytlagret nötts av lite så ge linorna iaf 50 tim innan Du dömmer ut dem.

Kommentera

Jag har fiskat i 30 år med haspel & multirullar men aldrig känt mig riktigt nöjd.
            Men så för en vecka sedan kom jag över en artikel där det stod att: det går även utmärkt att kasta lättare drag typ sked & spinnare med jerk utrustning! (Jag har alltid trot att man måste ha dessa 100gr klumparna) Sedan är det bara ett jätte plus att man faktist kan kasta de wobblerna man tidigare endast kunde trolla.

Sagt som gjort, igår köpte jag ett jerk spö på 5,6 ft som tål 120g.
            På spöt satte jag en ambasseur 4500cs rocket.
            Vilken känsla!!! Att efter alla dessa år, spö byten, rullbyten, test av olika typer av linor o.s.v.
            Äntligen! Rätt kastlängd, rätt presition, rätt kontakt, grym känsla.

YES!!!

Så alla gamla rävar. Pröva ett lättare jerk spö med en amassadeur!
            Hej Baliqwerty; Glöm 100-gramsklumparna! Med kortare jerkbaitspön och Ambasssadeur multirullar går det utmärkt att precisionskasta 20 - 30 grams skeddrag, spinnare, spinnerbaits, wobbler och alla typer av jiggar och jerkbaits. Jag har själv några Lamiglas 5,6 fot Grayfighter jerkbaitspön som jag köpte i Brainerd, Minnesota hösten 1982. Till dem har jag sedan dess och fram till i våras använt Daiwa multirullar vid mitt jerkbaitfiske. Nu i våras skruvade jag på en Ambassadeur 5601CJB till frugan som är högerhänt och en Ambassadeur 5000CTGC till mig själv som är vänsterhänt.

Med dessa Ambassadeurrullar kastar vi betydligt längre än med Daiwarullarna från 1982.

Apropå din Ambassadeur 4500CS Rocket är den inte ganska tät mellan gavlarna och rymmer lite mindre lina än 6500CS Rocket? Min son har en silverfärgad Ambassadeur 4500C från slutet av 1970-talet (?) och den fungerar perfekt med 0,23 mm PowerPro spectralina. Till 4500C-rullen använder även han ett 5,6 fot Lamiglas Grayfighter. PowerPro och TufLine XP är två omtyckta linfabrikat bland de som fiskar med multirulle.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Ska ge flätlinorna en chans till, å inte ha så bråtom ´å dömma ut dem.
              Tack för tipsen!
              Angående 4500cs rocket är tät mellan gavlarna. Jo de é den, men inte för tät för min tumme. Men den har ju då inte samma linkapacitet som de större rullarna. Jag har med flit valt att ha de mindre rullarna eftersom de räcker för mig. (är less på att spola på massa extra lina som jag aldrig kommer behöva) Men kanske jag kan sträcka mig till en rocket i 5000 serien, time will tell!
              Om jag skulle ge mig på älvfiske efter lax så visst då lär de behövas lite större grejjor.
              Återigen tack för tipsen!
              Senast ändrad av baliqwerty; 2008-08-13, 13:20.

Kommentera

Nu é jag här igen!
                Gick & köpte flätlina (spiderwire 0,17) & spolade på.
                Även nu använde jag mig av Amb 4500 Rocket.
                Första 30 kasten går bra, kul med mer direkt kontakt med betet.

Sedan kom jag väl till ett grundar parti, så det blev en hel del botten känning varpå att lina Grävde ner sig själv på spolen. Svårt att förklara, men jag kan inte vara den första som råkat ut för detta.
                Av den anledningen blev det en hel del ryckiga & mindre lyckade kast.

Har någon något tips hur man undviker detta?

Kommentera

Kasta i medvind! Kasta inte så högt!

Har den väl skurit ner ett par gånger kan det vara ide att slänga på en tung wobbler och sedan släppa ut all lina och sedan veva in medans du kör båten, för att linan ska sträckas upp och därmed lägga sig rätt igen!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Som sagt linan är för löst påspolad, ganska vanligt med ny lina så gör som de tbeskrevs ovan och veva på den med ordentligt tryck i linan så slipper Du sånt framöver, vid minsta tecken på nedskärning framöver så gör om processen!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 781 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B