Nybörjarmultirulle ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarmultirulle ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarmultirulle ?

Jag har fiskat haspel tidigare, men har fått för mig att spinnfiske är något jag måste testa. Vilken är en lämplig nybörjarrulle? Är det smart med "tumknapp" ? Jag har kastat med en ABU Record (med skatbon och spöbrott som följd) men inbillar mig att det hänt något på 65 år. Och är det bara Ambassadeur som gäller? Fisket är gäddfiske men jag vill börja fiska lite vid kusten. Jerk känns som om det är lite overkill, men finns det en rulle som funkar bara man byter spö så....

Du kan gå på en vanlig C3a i 5500 storlek, den funkar till jerk såväl som vanligt spinnfiske bara du fyller den med flätlina i tjocklek 0.30+. Även Pro Rocketen finns såväl som höger eller vänstervevad i 5500-storlek. Båda passar kanonbra till gäddfiske, Pro rocketen är solidare byggd med sitt chromade mässingsstativ, personligen tycker jag den är snyggare med sitt klassiska utseende.
    Fish On!

Kommentera

Skulle säga att en Amb 5000 Classic (den röda) är rätt att börja med minimalt med inställningar utan bara en enkel men pålitlig kastbroms och en kalasfin slirbroms, visst ett och anant skatbo får Du stå ut med men det hör liksom till med Ambisar.

Bra träningstips är att börja kasta med lite tyngre kompakta beten med litet luftmotstånd som shadjiggar och så kasta i medvind tills Du blir van, ha kastbbromsen lite "för" hårt åtdragen i börjans så får Du träna in kasttekniken först sen kan Du lätta på kastbromsen så kommer kastlängden på köpet.

Ska Du köra Jerk med samma så är nog en Amb 5500 C3 ett bra val, har en sån och en 5500 CS Pro Rocket som jag kör kombinerat spinn/Jerk med och det funkar fint har även använt 5000 Classic till det och den funkar för lättjerk max 100gr samma för alla dessa rullar.

Kommentera

Ett tips är att börja kasta med nylonlina tills du fått in tekniken innan du börjar med flätlina blir billigare när det blir skatbon och nylonlinnan är lättare att kasta med blir inte lika snabb acceleration som med en stum lina
        C3an är ett bra val eller en pro rocket

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Om jag gjorde rätt vet jag inte men jag började med en rocket 6500 och la på powerpro 0.36 nästan omgående.

Det jag tyckt var bra med det var att:
          6500-rullen är ganska stor och det blir lättare att reda ut skatbon.

Flätlina är enklare att reda ut skatbon med, ju grövre desto enklare.

Samt när man väl trasslat ut skatbot så ligger betet på botten och då är grov lina att föredra.

Jag brukar fortfarande få några eller nåt skatbon per tur.
          Oftast när man börjar bli trött och det är motvind, eftersom koncentrationen inte är på topp då.
          Eller när man blir ivrig att kasta nånstans.

Vid trassel:
          Min taktik är att jag spänner ut linan och då brukar det bli en ögla som går emot linspridaren. tar man och drar bakåt i den öglan så släpper ofta skatbot, och man är redo för ett nytt.
          Ola

Kommentera

Jag skulle rekomendera Amb TGC 5001 med flätad lina. Den började jag med och har fortfarande kvar och den funkar kanon! När det blir trassel så är det enkelt att reda ut jämfört med en haspel med nylonlina. Nylonlinan har ju en förmåga att vrida sig,
            Med flätad lina blir det små öglor som man egentligen bara kan dra i så man får lite längd på öglorna och sedan reda ut dem.
            Någon som fattar? Låter kanske mer avancerat än vad det verkligen är.

Kommentera

Jag har ett fint utrednings verktyg! En rostfri 1,2 Tigsvetstråd, längd ca 15cm, som jag spetsat i ena ändan och bockat ett litet U på, ca 5mm dia i spetsade ändan. Mycket lätt att komma åt linöglorna och dra, har lite svårt att komma ner med mina fingrar
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                Jag har ett fint utrednings verktyg! En rostfri 1,2 Tigsvetstråd, längd ca 15cm, som jag spetsat i ena ändan och bockat ett litet U på, ca 5mm dia i spetsade ändan. Mycket lätt att komma åt linöglorna och dra, har lite svårt att komma ner med mina fingrar
                Jag är inne på samma ide men norpade en liten virknål i morsans syskrin och den var färdigformad och helt perfekt för att reda ut lintrassel med, speciellt på multirullar så det kan varmt rekomenderas att korpa en sån och lägga i fiskelådan

Kommentera

Kan stryka under riktigheten Rospiggs tips. Jag brukar själv ge dem till folk som frågar om råd.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av masken42 Visa inlägg
                    Jag har fiskat haspel tidigare, men har fått för mig att spinnfiske är något jag måste testa. Vilken är en lämplig nybörjarrulle? Är det smart med "tumknapp" ? Jag har kastat med en ABU Record (med skatbon och spöbrott som följd) men inbillar mig att det hänt något på 65 år. Och är det bara Ambassadeur som gäller? Fisket är gäddfiske men jag vill börja fiska lite vid kusten. Jerk känns som om det är lite overkill, men finns det en rulle som funkar bara man byter spö så....
                    Försök hitta en Ambassadeur 2500C. Och om du kör med den i sitt standardutförande använder du två av de största vikterna (heter 1844 på ABUspråk) och du kan då använda flätlina (Power Pro eller Strike Wire Extreme i dimension 0,19 eller 0,23) och kasta beten från 10g till 40g utan att behöva vara särskilt rädd för skatbon.

Jag gav mina ungar varsin 2500C och minsta grabben var då inte 10 år fyllda, han kastade 3grams jiggar efter en halvdag.

Fast den där virknålen är rätt bra att ha med sig.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 866 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B