Vilken Ambassadeur??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken Ambassadeur???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken Ambassadeur???

Hej

Jag är helt ny här på forumet och har en fråga när det gäller Ambassadeur rullar.
    När man läser om de olika modellerna förekommer det väldigt ofta att de bl. a är bra till jerkfiske. Jag är i huvudsak intresserad av kustfiske med långa kast.
    Vad är skillnaden på rullarna för jerkfiske och kustfiske?
    Betyder det att man överhuvudtaget inte kan använda en jerkrulle för kustfiske?
    Jag är oerhört tacksam om någon kan förklara för mig vad skillnaden är.

/Torskaflabb

Hej!

Jag är ingen rullexpert men, till jerkfiske krävs en oerhört robust och stabil rulle annars är risken stor att den "Rasar" detta pga de tunga beten man fiskar med. Vid jerkfiske används ju också mycket grov lina som inte lämpar sig för kustfiske, där jag föredra en tunn flätlina! På grund av de krav som jerkfisket ställer blir det svårt att ha samma rulle till jerk och kustfiske.

Sätter du ett lätt bete på exempelvis en Ambassadeur JB i grundutförande med 0,36 flätlina kommer du att misslyckas, det kan jag nästan lova! Kastlängderna blir alltså korta.

Sen vet jag i och för sig inte vilken Ambassadeur som lämpar sig bäst för kustfiske efter ex. HavsÖring kanske en lågprofilare, REVO?

Det enda jag vet är att det inte går att kustfiska med en rulle som är anpassad för JerkBait med grov lina osv. MEN om du lägger på tunn flätlina och kör ett UT trim funkar det säkert, men då blir det nästan smidigare att köra rätt grejjer från början!

Själv kör jag med haspel till HÖ fisket och tycker det funkar alldeles utmärkt! Till jerkbait kör jag Amb: JB, REVO inshore och C4

Lycka till!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Tack för ditt svar.
      Som det ser ut nu så kommer jag inte börja med jerkfiske utan kör endast med kustfiske, så att använda rullen till både jerk och spinnfiske kommer inte att hända.
      Sen ser jag även att utväxlingen är olika på rullarna. Vilken typ är bäst för kustfiske?
      Är det någon som kan rekommendera en rulle som är bra för kustfiske?

Kommentera

Amb 5500Cs Pro Rocket är den som håller i längden. Alla lågprofilare i all ära, men de jag har sett är byggda så de inte mår bra av saltvatten och att slå isär och serva upp ett sånt där asiatbygge gör man inte så många ggr innan rullen är "sönderskruvad". De är ofta sammansatta med plåtskruvar som är dragna i plast eller i värsta fall rätt i aluminium. En klassisk Amba kan du dela på nästan hur många ggr som helst, och en dags kustfiske slutar inte sällan med bad av rulle och spö så för mig är valet enkelt.

Sen, vaaaaarning för reklaaaaam, är Pro Rocket rullarna de bästa ämnena som finns för riktigt bra rullbyggen. Det är bara att byta ut de trista delarna och stoppa i sånt som är bra.
        www.utreel.com

Kommentera

Kustfiske är för mej: Långa kast med 60gr och uppåt, bottenmete, sänke med lång gummimask eller en vanlig pilk. Till detta har jag oftast 6500 av olika modeller.En sak har dom gemensamt, dom har kromat stativ, bla pga korrosionsskäl. Det lite lättare fisket efter kustöring kallar jag öringfiske Till det använder jag en bla UT trimmad 2500, ibland en Revo Inshore. Revon är helt ok rulle MEN måste tas isär och rengöras ofta, det är ofta mycket vatten i den efter ett pass. Speciellt stödlagret ytterst på vevgaveln MÅSTE tas ur och sköljas och oljas, jag sket i det en gång och nästa tur kärvade det! Detta är en del av mina åsikter. Kommer säkert fler
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

jag anser nog att den optimala rullen är en ambassadeur 6500 pro rocket.. den kan man ibland hitta för runt 1000:- grym rulle som kastar långt med ett 40-100 grams sänke/drag.. fiskade alltid med en sådan i lilla edet förr och det höll den för och det är rätt tufft fiske för rullen. sedan gick jag över till en 7000 rocket men till kusten helt klart 6500 så får du plats med en del lina med..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 846 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B