Vad är jerkfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är jerkfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av iszkiewicz Visa inlägg
    hej nån som kan förklara vad som menas med när alla säger jerka, jerkbait och jerkfiske.. vad gör man när man jerkar? e det bara o veva in som alla vanliga drag eller är det nått speciellt?
    Hej Jani;

Mycket förenklat beskrivet skulle man kunna säga att jerkfiske är en typ av ryckfiske...
    Första gången jag kom i kontakt med jerkfiske var hösten 1982 i Lech Lake, Minnesota när jag inför amerikansk TV tävlade i Gädd- och Muskiefiske mot fiskeproffset och legendaren Babe Winkelman....

Jag kastade med mina egendesignade, ledade Saida-wobbler och Babe Winkelman vevade och ryckte in ett bete som heter Suick Thriller.

Läs gärna och bli expert på hur du fiskar med Suick Thriller här...http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm ...

Redan våren 1983 försökte jag till skeptiska fiskeredskapshandlare sälja in Suick Thriller jerkbaits

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2015-07-03, 15:51.

Kommentera

Som roach master och andra sagt, så är det inget nytt påfund detta med jerkbaitfiske, utan snarare standard nuförtiden att ha ett gäng jerkbaits med sig i arsenalen när man ger sig ut och fiskar.

Men jag måste då säga att attityden varit någorlunda trist i svaren hitintills, som "att man missat något självklart". Varför inte hjälpa de nyinvigda?
      (inte för att jag är en veteran på något sätt)

Åter till topic:
      Jerkbait är ett av de senare påfunden som i mitt tycke är ett av de roligare sätten att jaga rovfisk på, framför allt då Gädda.
      Du behöver egentligen ingen speciell utrustning, trots att det kan låta så på många.
      Det du behöver där emot är en teknik som kan kännas lustig till en början, men söker du på youtube eller helt enkelt skriver "jerkbaitfiske" i google så blir du snart instuerad i grunderna och sedan är det bara att ge sig ut och öva och hitta din egna stil.

Numera finns det jerkbait-beten i alla viktklasser och utföranden så du behöver egentligen inte specifikt ett spö som är mellan 6-7fot och/eller en multi-rulle. Du kan egentligen testa med det du redan äger, så länge du anpassar vikten på betet efter din utrustning.
      Det det handlar om är som ordet refererar till, fast på engelska, jerk=ryck. bait = bete/drag. Du rycker alltså i spöt så att du själv producerar gången på betet du har i vattnet. Tekniken varierar beroende på vilket typ av bete du använder.
      Man kan rycka uppåt, nedåt, åt sidorna, eller t.o.m med de mest användarvänliga ta korta snabba vevtag för att få en hyfsad gång på dessa beten. Det är bara att testa sig fram. Har du fått fisk med en teknik, håll fast vid den tills det slutar nappa och testa någon annan teknik

Rent krasst tycker jag själv att jerkbaitfisket är otroligt roligt, man får en känsla av att man liksom har lurat fisken på egen hand snarare än att det är den inbyggda gången på betet som lockat fisken. Man får liksom arbeta mer själv.

Till sist; hjälp noviserna oavsett hur standard frågorna är istället för att hyckla dem. Snart kommer säkert du själv med en fråga som för andra känns lika självklar. Jag kommer säkerligen i alla fall göra det inom kort.

/Chris
      Senast ändrad av Brittolof; 2015-07-02, 21:55.

Kommentera

Det här är en rätt bra förklaring http://youtu.be/EZ-8I3Lv0kE
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av iszkiewicz Visa inlägg
          hej nån som kan förklara vad som menas med när alla säger jerka, jerkbait och jerkfiske.. vad gör man när man jerkar? e det bara o veva in som alla vanliga drag eller är det nått speciellt?
          Bra fråga. Det kan förklaras så som redan skett men det kan också ges en annan förklaring som jag nu tänker ge dig.

Först så kan man översätta ordet, redan där får du en hel del svar. Jerk är ett eng/ame ord med många betydelser, alla lika betydelsefulla för att förklara vad det är.

Jerk = knycka, rycka, puffa men även tönt, tokstolle, drummel

Vi som har sportfiskat länge, innan allt blev exploaterat med amerikanska namn lärde oss fiska med olika metoder. Skeddrag av typen Atom, Utö, mörtblänk mfl rycktes hem på olika sätt, ett ryck , veva nytt ryck, vänta, ryck/veva/vänta var vad vi bara kallade spinnfiske. Ingen som sa att vi jerkade på den tiden. Att rycka sina drag till å från har alltid varit ett vanligt inslag i svenskt sportfiske oavsett typ av drag.

Sedan kom någon på att man kunde göra pengar på detta. Man plockade upp influenser från amerikanska, speciellt deras beten och spön som man sedan körde över en genuin svensk fiskemetod och kallade det hela för något väldigt nytt, revolutionerande och effektivt. Naturligtvis kunde inte detta fiske bedrivas med vanlig utrustning utan man tvingades köpa allt nytt och allt naturligtvis amerikanskt. Korta styva spön, rullar som tålde att piskas med flera hg trädankar i linan samt en hel ny arsenal med beten.

Att jerka är bara ett eng ord på att ge sitt bete ett ryck. Det som dock skiljer från den gamla uråldriga metoden att rycka sitt drag är att det moderna jerkandet använder i stor utsträckning beten utan egen gång, dvs dom måste ryckas för att få rörelse på betet.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Jani;

Mycket förenklat beskrivet skulle man kunna säga att jerkfiske är en typ av ryckfiske...

Old Firehand
            Nej, Leif, neeeej... (Nu får ju jerkbaitmotståndarna vatten på sin kvarn!)

Jerkbaitfiske är sportfiske, ryckfiske är rovfiske!
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-07-03, 12:26.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jerkbaitsfiske är en fluga. Ryckfiske är här får att stanna. [mode ironic off]
              Förresten, jag vet inte om ni märkte det, men Jani fick svar på sin fråga för 7 år sedan ...

//T

Kommentera

jag vet inte om ni märkte det, men Jani fick svar på sin fråga för 7 år sedan ...
                Men va fan

Det är ändå för varmt vare sig man rycker eller knycker, en kall grogg på verandan och sortera jigg i stora lådor.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Förresten, jag vet inte om ni märkte det, men Jani fick svar på sin fråga för 7 år sedan ...
                  Nu pajade du de! Jag skulle se hur många svar som kunde komma in på första inlägget utan att nån märkte hur gammal tråden var!
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                    Nu pajade du de! Jag skulle se hur många svar som kunde komma in på första inlägget utan att nån märkte hur gammal tråden var!
                    Sorry , det var inte meningen. Jag ska kämpa på att hålla pokerfejs nästa gång!

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Nej, Leif, neeeej... (Nu får ju jerkbaitmotståndarna vatten på sin kvarn!)

Jerkbaitfiske är sportfiske, ryckfiske är rovfiske!
                      Hej Sir Artur;

Tack för påpekandet! Jag förtydligade jerkfisket med Suick Thrillers ovan och hade inte en tanke på att mina ord kunde missförstås och tolkas som vanligt ryckfiske när jag skrev och refererade till en tidigare illustrerande text ...

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 913 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B