Trimma Revo rullarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Revo rullarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimma Revo rullarna?

Kan man UT eller ABUs trimset trimma upp de rullarna. Tänker mest Revo Inshore/STX/SX/S inte de andra vad de nu heter black etc.
    Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Ursprungligen postat av bj_orn Visa inlägg
    Kan man UT eller ABUs trimset trimma upp de rullarna. Tänker mest Revo Inshore/STX/SX/S inte de andra vad de nu heter black etc.
    Jag snackade faktiskt med UT idag ang just andra typer av rullar som tex: Mörrum osv. Det verkar inte som han kommer att ta fram något till dessa rullar. Som jag förstod det så är det svårt att göra något med dessa rullar, några gram hit eller dit gör ingen skillnad. Japan tackle har ju lite delar iaf till Mörrum rullarna.
    Fishing tackle from Japan, We specialize in Japan Domestic Models of Shimano and Daiwa reels and tuning parts.

Men man vet aldrig, herr UT laborerar ju ständigt
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

På forumet Tackle Tour finns en kille som trimmat sina Revo STX. Dock verkar det vara avancerade saker och han säljer inget. Men det går tydligen att göra en del.

Kommentera

Revon har gjorts i en uppsjö varianter och en av dem har en lättare spole, och den passar rätt in i STX'en. Sen tog jag fram ett lager par som gav bra skjuts i bitarna så visst går det.

Men;
        1. Linspridaren står still och flätlinan skall ut via en liten knix. Kan verka bagatellartat men det är det inte i praktiken, rullen måste överbromsas annars smäller det.
        2. Spolen i fråga är centerhängd med ett vekt nav, och spolen blir skev om man börjar rycka och dra.
        3. Spolaxellagren sitter utsatt till och även om det är mina keramhybrider som petas dit blir rullen underhållskrävande.
        www.utreel.com

Kommentera

Varför vill man ha linspridaren stillastående i Revo rullarna men inte i de andra? För/nack del med det?
          Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av bj_orn Visa inlägg
            Varför vill man ha linspridaren stillastående i Revo rullarna men inte i de andra? För/nack del med det?
            Generellt sett så bromsar linspridaren själva spolen iom att den drivs av just spolen, även vid kast. Men små rullar som tex Revo med relativt litet avstånd mellan innergavlarna så har man valt detta för att slippa motstånd. Tyvärr så kan linan "trassla" precis vid avgång om spridaren står på ena sidan och rullen känns orolig och nervös. Ideén är bra men helst skulle väl linspridaren försvinna helt under kast för att sedan komma tillbaka vid invevning och helst där linan befinner sig just då.
            Har man däremot trimmat rullen med UT trim så märks inte linspridaren vid kast.
            Satsa hellre på en vanlig rulle och trimma den ist.

Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
              Generellt sett så bromsar linspridaren själva spolen iom att den drivs av just spolen, även vid kast. Men små rullar som tex Revo med relativt litet avstånd mellan innergavlarna så har man valt detta för att slippa motstånd. Tyvärr så kan linan "trassla" precis vid avgång om spridaren står på ena sidan och rullen känns orolig och nervös. Ideén är bra men helst skulle väl linspridaren försvinna helt under kast för att sedan komma tillbaka vid invevning och helst där linan befinner sig just då.
              Har man däremot trimmat rullen med UT trim så märks inte linspridaren vid kast.
              Satsa hellre på en vanlig rulle och trimma den ist.

Helt ok svar. Men av EGEN erfarenhet så vill jag inte såga Revo Inshoren helt och hållet, enl min erfarenhet så har Revon helt ok kastegenskaper direkt ur lådan, jag var ute i stormen igår och kastade, åt ena hållet kastade jag kanske 15 meter och åt andra 100+. När jag kastade rakt in i vinden var den väldigt lättkontrolerad. Detta med 15gr skeddrag. Men en sak jag saknar på den är att man inte kan veva linspridaren till mitten när man har frikopplat och har tumme på spole och tangent som man kan på dom äldre S, SM, ProMax t.ex. Vad jag vill säga med detta är att har man inte dom ekonomiska resurserna eller inte vill lägga ut till 25:a med UT trim så är detta ett väldigt bra alternativ om än något sämre.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Och så kan man ju göra sniktrimmet på Revon: Tvätta ur lagrena och olja med Yellow Label

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                  Och så kan man ju göra sniktrimmet på Revon: Tvätta ur lagrena och olja med Yellow Label
                  Näääää!

Så säger man bara inte
                  Fabrikör Stava rules...

Kommentera

jo

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 790 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B