Utrustning, behöver råd angående det mesta! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning, behöver råd angående det mesta!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning, behöver råd angående det mesta!

Tjenare, detta är mitt första inlägg på detta forum. När jag var yngre fiskare jag mycket, mest vanligt med spinnspö och diverse drag. Jag slutade fiska rätt abrupt för några år sedan. Nu har jag fått upp suget för fiske igen och speciellt jiggfiske.

Jag såg en film med ett gäng polska killar som kallade sig Team Dragon och jag föll för att testa jiggfiske på en annan nivå än innan, dvs inte bara kasta ut och veva in som det var när jag var yngre. Jag är ute efter att fiska främst gädda. Men jag är även inne på gös- och abborre-fiske. Domma killarna hade naturligvis Team Dragon utrustning så filmen blev, förutom en bra instruktionsfilm, något av en reklamfilm för deras utrustning.

1. Jag är ute efter ett spö och en rulle som funkar för alla dessa tre, främst gädda. Funkar detta eller är det ett krav att ha fler än ett spö? Jag har inget emot att lägga lite extra pengar för att få ett bra spö, jag är inte ute efter något nybörjarset eller liknande.

edit: Jag har även kollat endel på jerkbait, det verkar väldigt effektivt speciellt för gädda, hur bra funkar sånt fiske för abbore och gös? Som jag skrivit ska jag framförallt fiska gädda i flera olika sjöar i smålands skogar, hur fiskar ni? Är det enbart jigg-fiske eller man kanske kan köra jerkbait efter gädda och jigg efter abbore och gös.

2. Låt säga att jag inte har någon utrustning alls för tillfället, vad kommer jag att behöva. Jiggar, krokar, lina, tafs-material?

3. Hur bra funkar detta spö och rulle med annan sorts fiske? tex mete och fiske med spinnare, drag, trolligt osv.

4. Sedan undrar jag vad det finns för bra Webaffärer med stort sortiment.

Tack på förhand
    Senast ändrad av FilleV; 2008-07-31, 13:59.

Trevligt med nya användare på forumet!

Mina tips är som följer:

Rulle
    Jag själv föredrar haspelrulle till jiggfisket, men det finns några här på forumet som använder multirulle till alla sorters fiske bara av gammal hävd
    Lägg helst över 1000:- på rullen, välj en med slirbromsen fram för de är oftast bättre än med bromsen justerad bak. De har större bromsbrickor och får därför jämnare bromsverkan. Eller oftast skall man säga, men lägger du över 1000:- på rullen så får du något bra.

Spö
    Jiggfisket har ju blivit väldigt populärt de sista åren så det har kommit en massa nya spön speciellt för detta fiske. Det går nog att kombinera lättare gäddfiske med tyngre abborrfiske men det blir nog inte helt optimalt.
    BFT har någon modell som heter Walker Jig som jag känt på tidigare och de är både lätta och verkar känsliga i toppen. Men det finns säkert andra bättre modeller, du får garanterat fler tips på detta.
    Spöna skall dock inte vara för långa.
    Givetvis så går det att fiska på andra sätt med spöna men det är kanske inte optimalt för kastlängderna.

Jiggar
    Jag själv föredrar shadjiggar både till abborr och gäddfisket. Gös fiskar jag inte här uppe i Norr för de är inte så vanliga här, fins bara i några enstaka vattendrag.
    Kolla in http://www.miekofishing.se - Han har några jiggar som känns riktigt bra. Linder shadjigg är väldigt rörlig och finns i några olika storlekar, han har bra pris på dem nu.
    Fishmania har riktigt bra jiggkrokar, de är inte billiga men skarpa och krokar bra. Går att skärpa med diamantbryne som man råkar dra dem i en sten eller så.
    Ring och prata med Svenne där så kan han säkert kombinera ihop ett paket till dig, han har även tafsar och annat som du kan behöva.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Tack för hjälpen moose, jag har bestämt att jiggfisket får vänta en stund till. Det blir nog spö+rulle till våren. Det blir nog jerkbait efter gädda till att börja med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
      23 svar
      3 777 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B