Vad gör jag för fel, jiggningen blir inte vertikal? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör jag för fel, jiggningen blir inte vertikal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör jag för fel, jiggningen blir inte vertikal?

Tjenare.

Första försöket med vertikal jiggning och det gick inte så bra.....

Jag har en 0.10 flätad lina och en jigg på 7 cm och ett huvud på 15 gram men får inte grejjerna att stanna vertikalt.
    Djupet var varierande men säg 14 meter för saken skull, farten varierade mellan 0,4 och 0,9 knop enligt gps:en (mestadels 0,5-0,7).
    Jag lastade ner linan med 30 gram extra (för att testa) och fick då en sjunkbomb som säkert lämnade avtryck i någon seismograf varje gång den bottnade men den höll sig vertikal i alla fall.

Är jag för djupt för denna typen av fiske?
    Drev jag för fort?
    Har jag alldeles för stor jigg eller har jag för litet huvud?
    Gör jag något annat galet?

Platsen var för övrigt Södra Björkfjärden i Mälaren så jag tror inte det var strömt.
    Om jag är fel ute om jag försöker få något på det djupet i Mälaren nu på sommaren så säg till, jag vill bara få fisk (hade iofs känning med märken i jiggarna idag).
    Jag har inget ekolod, inte heller någon elmotor och kör jag båtens motor på tomgång med växel i går det snabbare. Funderar på att skaffa någon form av drivankare för att göra båten långsammare.

:m

Jag är inte så säker på att mina funderingar bidrar på något sätt eftersom jag inte fått något när jag provat på det här med vertikal jiggning, men jag är jäkligt sugen på att prova det igen. Har bara kört ett par pass och det första gälls knappt eftersom jag fiskade med 0,17 lina. Något som jag hört är iaf att lintjockleken är riktigt viktig. Har själv spolat på 0,06 Whiplash. Har bara testat den en gång men järnspikar vilken fin kontakt jag hade med botten. Kände precis allt. Utom fisk då så klart, men det berodde nog på något annat. Jiggarna jag använde då vägde 17 gram och jag fiskade över allt från 3 till 10 meters djup. Sen varierar det hur du ska bära dig åt också. Vissa dagar ska man tydligen dunka skallen i botten så det hörs rejält, andra dagar funkar det bättre om man håller jiggen stilla någon decimeter över botten och bara "dippar" den då och då och låter båtens rörelse sköta "jiggandet". Och så är det väl klart olika färger och så som gäller för olika vatten och temperaturer som vanligt.
    Som sagt vet jag inte om det hjälper något, men berätta gärna om du vet något mer. Jag är lika ivrig att lära som du.

Kommentera

En sak till...du pratade om drivankare. Jag läste någonstans att två vanliga IKEA-kassar funkar alldeles utmärkt som drivankare. Har inte provat själv men det låter ju nimmt. Så kan man bära hem fisken i dem med. Om man nu tänker behålla den vill säga.

Kommentera

Marco9000 - 15g är för lite för det djupet (14m). Om du nu tror starkt på djupet så sänk farten och testa med minst 25-30g. Men jag skulle testa även grundare. Man kan ibland låta en svag vind ordna med driften. Däremot känns det väl slumpmässigt att fiska utan ekolod (såvida du inte har extremt god lokalkännedom).

Kommentera

Hejsan killar.

Jag tror nog att jag fått svar på frågan nu.
          Det gick lite fort, det var nog för djupt och sedan så borde jag nog skaffa drivankare, min motor kan inte få båten att gå så långsamt.

Vad gäller ekolod så kan jag inte annat än erkänna att det är mycket slumpmässigt attt vertikaljigga utan ett sådant (har ju inget sådant) och min lokalkännedom är 0, har varit på platser där det skall finnas gös men fjärden är stor och jiggen liten.

Har nu varit ute ett par gånger till efter det och har fortfarande inte fått någon fisk (sista repan trasslade min flätlina ihop sig och en wobbler försvann ut i mörkret när linan gick av), börjar känna mig som en usel fiskare och funderar starkt på att skaffa ekolod till nästa sommar, att köpa lod till min plotter kommer att ruinera mig så det får nog bli något portabelt.
          Känns som fusk men då vet jag i alla fall om det finns fisk i vattnet och om man törs ta sig in i naturhamnen.....

Om jag kommer på något revolutionerande i mitt fiske så återkommer jag.

/Marco

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 785 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B