Bästa tailbete till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tailbete till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa tailbete till jerk?

Vilket tailbete är det bästa till jerk om man vill fiska lite djupare efter gäddan nu?

Ursprungligen postat av Danep Visa inlägg
    Vilket tailbete är det bästa till jerk om man vill fiska lite djupare efter gäddan nu?
    Hej,
    Vet inte om jag förstår dig rätt, men som grundregel gäller att ett tailbete är ett tailbete och en jerk är en jerk.

Vill du ha ett bete med rörelse väljer du en jerk. Visst kan du hänga en svans på den, men det kommer förmodligen varken göra från eller till. Beten med mycket rörelse lockar gäddor som jagar.

Vill du locka de stora, tröga gäddorna till hugg väljer du ett tailbete. Hela grejjen med tailbetet är ju att det inte rör sig en massa! Ett tailbete ska inte jerkas utan vevas med vevstopp.

Vill du fiska djupare med en tail kan du ta tex 15 gram päronbly och sätta i beteslåset. Eftersom kroppen hos en tail ju inte ska ha någon gång kan blyet egentligen hänga varsom helst.

Ang modell så får du pröva dig fram.Vi har haft stor fram på Zam Z Tail, men visst finns det numer flera alternativ!

Lycka till!

Vänliga hälsningar
    Anders Krus
    Anders Krus - www.skargardsfiske.se

Kommentera

Det jag menar är väl egentligen att jag vill han något mer djupgående bete till mitt jerk spö först och främst, (men även till mitt haspel för den delen).

Går det bra köra en Zam med jerkspö om man bara kör vevstopp som du säger?

Du verkar ju vara rätt så kunnig så jag passar på att fråga en sak till. Popper fiske efter abborre, några tips på beten där och var ska jag hleta efter gädda och abborre nu när temperaturen i skärgården stiger?

Kommentera

Ursprungligen postat av Danep Visa inlägg
        Det jag menar är väl egentligen att jag vill han något mer djupgående bete till mitt jerk spö först och främst, (men även till mitt haspel för den delen).

Går det bra köra en Zam med jerkspö om man bara kör vevstopp som du säger?

Du verkar ju vara rätt så kunnig så jag passar på att fråga en sak till. Popper fiske efter abborre, några tips på beten där och var ska jag hleta efter gädda och abborre nu när temperaturen i skärgården stiger?
        En tail kan du fiska med vilket spö du vill, jerk eller haspel, eftersom det "bara" handlar om att veva med vevstopp. Bäst sommartid för gäddan brukar vara grunda flak, och oftast i växtkanten på 3-4 meters djup.

Jag fiskar inte så mycket med popper, så jag har inte direkt några glödheta tips där. Spook kanske, eller vad säger forumets abborrexperter?
        Anders Krus - www.skargardsfiske.se

Kommentera

Grunda flak? Tänker du på grynnor då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 846 visningar