Lax & Öring fiske i Mörrumsån imorgon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lax & Öring fiske i Mörrumsån imorgon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lax & Öring fiske i Mörrumsån imorgon

Tjenare, skall bila till Mörrum imorgon, det är inte direkt säsong och vatten nivån är på gränsen, dock så är det billigt inträde, 350Kr och blir vädret hyffsat så kan det bli en riktigt trevlig utflykt.

Jag kommer i huvudsak att använda min Spinn utrustning och basera mitt fiske på spinnare eller skeddrag.

Jag har aldrig landat någon fisk i Mörrum förut tyvärr, dock har jag tappat en sjukt stor som jag höll på med i 55 minuter och jag misstänker nästan att jag hade krokat den fel eftersom det var rätt strömt.. såg den knappt heller.

Nu till min fråga, vad bör jag köra för spinnare (vikt etc) och något generellt tips hur jag skall kroka fisken, skall jag göra ett mothugg direkt efter den hugger eller låta den dra iväg med dragen innan?

Spelar det stor roll hur man fiskar när vattenförringen är så låg?

Jag räknar givetvis med en bamsefisk på kroken imorgon!

Utrustning som jag har:
    Rulle: Shimano Twin Power 2500 Bakbromsad
    Spö: Favourite Spinning 3.00m 10-35g
    Lina: Corastrong ZOOM7 0,20 (15,6 kg)

Tacksam för svar

Tjena... Nä, förutsättningarna är väl inte dom bästa hehe. Men dom landar ju fisk varje dag.

Ska du spinfiska så tycker jag att du ska köra spinfluga. Annars tror jag starkt på orange Rapala 9cm.
    Sen är det väl morgon och kvällsfiske som gäller. Nu har ju öringen börjat stiga också, ävern om chanserna inte är jätte stora, så finns dom där iaf. Sen när det gäller krokningen så är laxen rätt bra på att kroka sig själv, så något specielt mothugg behöver du inte tänka på.

Vet inte hur fisket är på dom övre sträckorna. Då jag harvade i ån fanns inte dessa.
    Men ska upp vecka 31. Då är det tänkt att jag ska testa dom nya sträckorna :-)

Skit fiske på dig!

//Anders

Kommentera

Hej,

Har nu kommit hem från fisketuren i Mörrum. Det är bara att konstatera att fisket desvärre är väldigt dött. Hade möjligtvis hugg av en abborre och det är allt. Vandrade längs en stor bit av ån som gick att vandra och har träningsverk i hela kroppen samt min fötter är helt körda. Vi hade dock ofantlig tur med vädret och med matsäck med oss så har det varit en riktigt trevlig utflykt, tråkigt att vi inte fick någon Lax men det vara ganska väntat också.

Fiskade med spinnare, toby mestadels, dock ingen spinnfluga.

Hade problem med trassel på min tvinnade 0,20mm lina också vilket jag inte förstår mig på...

//Simon

Kommentera

Ursprungligen postat av beasse Visa inlägg
        Hej,

Har nu kommit hem från fisketuren i Mörrum. Det är bara att konstatera att fisket desvärre är väldigt dött. Hade möjligtvis hugg av en abborre och det är allt. Vandrade längs en stor bit av ån som gick att vandra och har träningsverk i hela kroppen samt min fötter är helt körda. Vi hade dock ofantlig tur med vädret och med matsäck med oss så har det varit en riktigt trevlig utflykt, tråkigt att vi inte fick någon Lax men det vara ganska väntat också.

Fiskade med spinnare, toby mestadels, dock ingen spinnfluga.

Hade problem med trassel på min tvinnade 0,20mm lina också vilket jag inte förstår mig på...

//Simon
        Nog alldeles för varmt i vattnet inte bra
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Undertecknad passar på att sno tråden och ge den en välförtjänt bump.

Jag ska också upp till Mörrum i helgen, framförallt för samkväm med vänner och bekanta, men när man ändå är där måste man ju passa på att doppa draget.
          Frågan är bara vilka drag och vilken metod som gäller. Till mitt förfogande har jag ett 10" berkley 15-55g och en ambassadeur 6501 laddad med fireline 0,23.

Har tagit del av tipsen ovan och om man ska köra spinnfluga, vilka färger gäller?

Eller ska jag strunta i fisket och koncentrera mig på att dricka pilsner i stugan istället?
          http://bynnasfiske.blogg.se/

Kommentera

hade nog provat göra båda samtidigt?=)

Kommentera

När jag var där fick vi fisk på "Lill-Öringen" och klassiska havsöringsdrag med vaggande gång, om de var stora var inget problem.

Spinnare funkade inte för oss, även om andra har tur med det där.
              Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

mörrumspinnare i mörrumsån?

Kommentera

Hurdant är det nu där? Någon som varit på plats sista tiden?
                  Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 777 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B