jiggspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jiggspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jiggspö

Hej!
    Nytt jiggspö till aborrfisket skall inhandlas.
    Någon som har eller testat någon av Dragons spön från Fishmania.se
    Ska vara ca 8-9 fot och ha en kastvikt upp till ca 20 gramm.
    Kom gärna men andra förslag..
    MVH Micke

Jiggspö..

Jiggspön är såå individuellt....Jag själv föredrar korta 5,6fots med kastvikter mellan 2-8gr. Medans vissa gillar dem längre 10fots med kastvikter mellan 5-15gr t.ex!
    Långa spön med tunn lina på rullen levererar långa kast, medans jag tycker korta spön gör tillräckligt långa kast fast med mer precision.

Jag kör just nu med ett Sölvkroken spö faktiskt "Ultralight S2 heter de 5,6fots 2-8gr" Helt underbart och inte för sladdrigt, suverän ryggrad som tillåter en att effektivt kunna drilla gäddor som e över 1kg..
    Fishing4life

Kommentera

Ursprungligen postat av Rockarn91 Visa inlägg
      Jiggspön är såå individuellt....Jag själv föredrar korta 5,6fots med kastvikter mellan 2-8gr. Medans vissa gillar dem längre 10fots med kastvikter mellan 5-15gr t.ex!
      Långa spön med tunn lina på rullen levererar långa kast, medans jag tycker korta spön gör tillräckligt långa kast fast med mer precision.

Jag kör just nu med ett Sölvkroken spö faktiskt "Ultralight S2 heter de 5,6fots 2-8gr" Helt underbart och inte för sladdrigt, suverän ryggrad som tillåter en att effektivt kunna drilla gäddor som e över 1kg..

Dock så är det en stor skillnad på UL-spö och jiggspö
      Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Jiggspö

Jag kör med BFT Walker jig å det e helt grymt enligt mig,har jiggat nu ett antal år å måste nog säga att det e det bästa spö jag haft.
        Grym kontakt i det spöt.
        På abborre kör jag med 8 fotaren 7-25 gr å på gös 8 fot 15-40.

Ursprungligen postat av Holmish Visa inlägg
        Hej!
        Nytt jiggspö till aborrfisket skall inhandlas.
        Någon som har eller testat någon av Dragons spön från Fishmania.se
        Ska vara ca 8-9 fot och ha en kastvikt upp till ca 20 gramm.
        Kom gärna men andra förslag..
        MVH Micke

Kommentera

Söker också ett nytt spö att matcha min Shimano Symetre 750FI. Köpte ett Berkley Skeletor 6 fots 6-18 gram 1-delat som var helt underbart skönt men ringen i toppögglan pajade och spöet har utgått redan..

Känsligt men inte för sladdrigt, vill ha full kontroll på relax och twintail jiggar med 5-10 grams skallar. Kommer fiska abborre till 100% med denna utrustning och vill även klara lite lättare spookar och poppers med det.

Vertikaljiggar gös gör jag numera med ett Berkley skeletor upp till 35 gram som en Shimano rulle i 2500 storlek skall inhandlas till.

Team Dragons jiggspö rekommenderar många... hur är dessa? Skulle helst av allt inte vilja ha längre än 7 fots spö då jag ofta fiskar abborre i mindre sjöar ifrån små båtar...
          Min blogg

Kommentera

Det är ju bara tt knipsa av toppen och linda på en ny. Det borde de flesta fiskebutiker klara. Eller så kanske det går att sätta i en ny ring..?

Är också lite sugen på ett jiggspö. Har hittils alltid jiggat med UL-spö, men kanske skulle man få ut mer av et jiggspö...vad är det igentligen för skillnad på ett vanligt UL-spö och ett jiggspö?

Kommentera

Jag kör med ett Shimano Beastmaster 3 delat spö 5-20 gram som jag kan variera längden på, som kortast blir det 6 fot och som längst lite över 7 fot. Tycker det är ett kanonspö och är ruggigt gött att jigga och drilla fisk med.

Brukar oftast köra med 7 fot, tycker det är helt perfekt i dom flesta situationer, men ibland när jag fiskar i småvatten från land och kanske fiskar lite öring eller regnbåge så brukar jag köra med 6 fot om det är mycket buskar eller träd runt mig.

Jag gillar absolut inte UL-spön, tycker dom oftast är alldeles för sladdriga och jag jiggar oftast abborre med 10-20 grams jigghuvud så då blir ett UL-spö alldeles för vekt. Är även gött att ha lite spö ifall det skulle kliva på en gädda, inte så kul att stå med ett UL-spö och trötta ut en gädda i onödan då fighten ibland kan bli löjligt lång..

Detta är iaf vad jag tycker
              Senast ändrad av Nilsson; 2008-08-26, 14:16.

Kommentera

Shimano speedmaster jigging 7-28gr använder jag. Det är ju till för "sedvanligt jiggande" o vertical

Kommentera

Jag har ett Team Dragon Pro Selection 7´10" (2.40m) 2-10 gram spö.
                  Jag tycker det är helt underbart har oxå testat många olika innan jag tillslut fasnade för just den.
                  Kan nästan lova att du kommer älska spöet.
                  Besök gärna min blogg på:
                  http://bait-fish.blogspot.com

BaitFish Lures på facebook!

Kommentera

Kör med Bushwacker 10-30 gram 7fot, är helt kär. Bra kontakt med jiggen men ändå lagom aktion när man drillar fisk!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B