Enmansfiske och c&r - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enmansfiske och c&r

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fiskar ofta ensam, brukar inte vara nå problem. Kör aldrig käfftöppnare. Gäddorna brukar gappa stort när man tar gälgrepp på dem. Om de inte vill det kan man ju alltid bända upp den med båda händerna, när den väl är öppen brukar den stanna där. Sen är det bara att kroka av den med en långskaftad tång. Har oftast avbitare med mig, men brukar aldrig få använda den.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
      Som grindpalm beskriver det går det inte att misslyckas, de öppnar ju käften vid ett gälgrepp, så varför en käftöppnare ? En kraftavbitare kan vara bra att ha till hands, om en krok skulle sitta jävligt så tar det 1 sekund att knipsa istället för att skada mer !
      Sen kan man ju säcka fisken i en karpsäck om man vill in till land och fota bra, eller göra iordning i båten med stativ, självutlösare etc ! Det finns vridbara fotostativ man kan skruva fast i båten om man har över mycket med pengar
      Nackdelen är ju nybörjare som undertecknad, som mellan de riktiga gäddorna får en del på 1-1,5 kg. Dessa små uslingar är i minsta laget att ta gälgrepp på och har en förmåga att gång till annan vilja ha käften stängd (gärna med ett helt svalt bete).

Då tycker i alla fall jag att en käftöppnare modell mindre är ganska trevlig att ha tillgänglig

Men det är intressant att se vilka olika metoder som folk här använder.

/D

Kommentera

Danne: jag känner igen det där! Som vassjägare blir den en hel del smått mellan de lite lite större gäddorna men fördelen är att det oftast bara är att ge lite slacklina så tar de sig själva loss enkelt från mina rapalavassdrag (enkrokars) eftersom intresset att väga dessa små stackare är noll eller inget!

Kommentera

Testade en käftöppnare för några år sedan på en snipa, det lät pling också flög den i vattnet
          Man kan stoppa in 2-3st fingrar, inte hela handen om man vill, annars ett mjukt nackgrepp, så brukar det ordna sig. Jobbigast tycker jag är de små om kroken både sitter i övre och undre käften så den inte kan öppna sig !

Kommentera

Ni borde låta Cykel & Fiskecenter hyra ut er för hands-on kurser

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
              Testade en käftöppnare för några år sedan på en snipa, det lät pling också flög den i vattnet
              Man kan stoppa in 2-3st fingrar, inte hela handen om man vill, annars ett mjukt nackgrepp, så brukar det ordna sig. Jobbigast tycker jag är de små om kroken både sitter i övre och undre käften så den inte kan öppna sig !
              HeHe de där lät bekant, just därför jag har utrustat min käftöppnare med "flytväst" model nyckelkork, har plockat upp den ur sjön X antal gånger tack vare det och även om dem inte är dyra så är det irriterande att behöva köpa ny flera gånger per år.

Stoppade fingrarna i käften på en gädda en gång i brist på verktyg och det gör jag aldrig om, det såg ut som Stockholms blodbad i miniatyr på durken och det var enbart mitt blod

Kommentera

Man ska låta bli att stoppa fingrar i munnen på gäddor! Hade en kille som jag guidade för nått år sedan som fick iden att stoppa tummen i munnen på en 8+ gädda. Det gick så illa att han blev av med känseln i tummen. Träffade han ett halvår efter händelsen och det var fortfarande inte bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 911 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B