Enmansfiske och c&r - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enmansfiske och c&r

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enmansfiske och c&r

Hej!

Var ute idag och fick en fin gädda på en Blue Fox Buzzer som satte sig rätt taskigt i "halsen" på gäddan. Då vi var två i båten gick det rätt bra att få loss draget på ett "snyggt" sätt, men rent hypotetiskt - hur hade man gjort en sådan sak ensam (jag behövde två händer för att hålla upp käften på gäddan medans min kompis tog ut draget)? Använder själv en BFT tång men kanske en kroklossare hade fungerat bättre?

Är bara nyfiken hur ni som ofta fiskar själv gör för att allt ska gå så lätt som möjligt!

Mvh,
    Jonas

fiskar själv inte gädda så ofta, men jag vet att många använder sk käftöppnare, fast det kanske bara var förr i tiden

Kommentera

Ursprungligen postat av Blixa Visa inlägg
      Hej!

Var ute idag och fick en fin gädda på en Blue Fox Buzzer som satte sig rätt taskigt i "halsen" på gäddan. Då vi var två i båten gick det rätt bra att få loss draget på ett "snyggt" sätt, men rent hypotetiskt - hur hade man gjort en sådan sak ensam (jag behövde två händer för att hålla upp käften på gäddan medans min kompis tog ut draget)? Använder själv en BFT tång men kanske en kroklossare hade fungerat bättre?

Är bara nyfiken hur ni som ofta fiskar själv gör för att allt ska gå så lätt som möjligt!

Mvh,
      Jonas
      Fiskar oftst ensam och bästa kompisen efter långa tången är käftöppnaren som sköter det Du behövde två händer till, då har Du en hand till tången/kroklossaren och en att hålla fast gäddan med!!

Tycker at ett stadigt nackgrepp med ena handen och så in med käftöppnaren och så jobba med tången med den andra handen funkar fint på dem flesta gäddor, klart att är det mega gäddor vi pratar om så är en avkrokningsmatta en värdefull hjälp så det går att lägga ner gäddan under urkrokningen men en käftöppnare är ovärderlig.

Har med ovan beskrivna teknik plockat loss krokar som suttit djup där jag fått klippa av krokanra för att inte skada gälbågarna och sedan tagit ut betet och monterat nya krokar på det, men vad gör man inte för att slippa avliva en fin gädda, trots att jag varit ensam i båten?!

Kommentera

Hej Blixa

Jag fiskar ofta själv och då blir det naturligt att kroklossningen blir ett enmansgöra. Jag har givetvis en tång med mig. Små gäddor krokas av redan på utsidan av kanoten om möjligt. Jag använder tången och vrider lös betet från mungipan. Gäddor som svalt betet måste givetvis upp i kanoten. Gälgreppet och så upp. Det gäller att stålsätta sig att aldrig släppa gäddan om den börjar vrida sig, sedan får man försöka lirka lös betet. Ibland sitter betet så dåligt till att jag ibland går in med tången via gälbågen för att få lös betet, gäddkäften är ju vidöppen hursomhelst så det blir lätt att se när operationen skall utföras. Jag kör numera med bara en trekrok på betena så det blir ofta väldigt lätt att avkroka fisken dessutom sparas gäddan iochmed att den andra kroken inte kan trasa sönder gäddan och risken att själv fastna iden andra kroken har minimerats. Visst blir det lite spännande när man har stor fisk i en liten kanot och betet sitter lite risigt till men det är bara att försöka anpassa sig till situationen. Käftöppnare använder jag inte men gjorde det förr.

MVH Jari Aalto Jaraal

Hej!

Mvh,
        Jonas

Kommentera

Jag fiskar oftast ensam och tycker det går alldeles utmärkt.
          Jag brukar lägga avkrokningsmattan på durken, och placerar tänger vid inre relingen, en kroklossare och en avbitare.
          Jag lägger gäddan på mattan och sätter mig på knä över den, med ett knä på vardera sidan, vänd mot gäddans huvud. Sen tar jag ett gälgrepp med ena handen, böjer upp huvudet mot mig, och åtgärdar avkrokningen med den andra handen.
          Sitter några krokar svårt kan man klippa dem, men det är väldigt sällan det behövs.

Har man allt framme och på bestämda platser brukar det gå väldigt enkelt.
          Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Supertack för tipsen, ska absolut skaffa en avkrokningsmatta och kanske kolla upp lite käftöppnare (de jag har använt tidigare har känts ruskigt rappliga) - har även slutat använda wobblers med tre trekrokar då det bli galet mycket saker som fastnar och strular med dessa! Måste även nöta lite mer på gälgreppet, det känns fortfarande en aning vådligt då jag sällan ser exakt hur krokarna sitter!

Kommentera

Supertack för tipsen, ska absolut skaffa en avkrokningsmatta och kanske kolla upp lite käftöppnare (de jag har använt tidigare har känts ruskigt rappliga) - har även slutat använda wobblers med tre trekrokar då det bli galet mycket saker som fastnar och strular med dessa! Måste även nöta lite mer på gälgreppet, det känns fortfarande en aning vådligt då jag sällan ser exakt hur krokarna sitter!
              Har samma problem som Dig med gälgreppet och därför landar jag gäddorna med ett lipgrip numera med digitalvåg (Berkleys med rött snöre) då har jag vikten direkt, sen skiftar jag till ett stadigt nackgrep som funkar bättre för mig iaf än gälgrepp.

Prova det också och jämför dem, stoppa in tummen och lång + pekfinger under gällocken och böj ihop dem runt nackbenet på gäddan, då sitter den kanon och kan inte vrida sig, se upp dock så inga gälbågar kommer emellan för då blir det vasst för Dig och skador på gäddan!

Tips angående käftöppnaen, välj en mellanstor modell och en sån som har gumerade ändar så gör den ingen skada på gäddan, den gamla sorten med spetsar i ändan är förkastliga, sen skaffar Du ett litet flöte (mod nyckerkork) som håller öppnaren flytande när den hamnar i sjön vliket den gör förr eller senare

Kommentera

En riktigt bra och lång avbitartång räddar många firrar och gör det väldigt mkt smidigare.
                sigpic

Kommentera

Jag brukar ta den med lipgripen opch lyfta den så högt att underkäken hamnar mot båtsargen.

Jag ser till att spänna upp betet genom att hålla tafsen i samma hand som lipgripen.

Sen tar jag kroklossartången och bänder uppöverkäken samtidigt som jag försöker få loss krokarna.

Bra eller ej vet jag inte men det bästa sättet jag kommit på.
                  Ola

Kommentera

Som grindpalm beskriver det går det inte att misslyckas, de öppnar ju käften vid ett gälgrepp, så varför en käftöppnare ? En kraftavbitare kan vara bra att ha till hands, om en krok skulle sitta jävligt så tar det 1 sekund att knipsa istället för att skada mer !
                    Sen kan man ju säcka fisken i en karpsäck om man vill in till land och fota bra, eller göra iordning i båten med stativ, självutlösare etc ! Det finns vridbara fotostativ man kan skruva fast i båten om man har över mycket med pengar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B