carolina riggen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

carolina riggen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• carolina riggen

Det är så att jag har ett par frågor som har att göra med carolina riggen att göra.
    1. hur lång skall tafsen vara på ett ungefär?
    2. var kan man köpa såna där "worms" och "lizards" som amerikanerna använder till det?
    3. har någon en bra bild på hur kroken ska sitta fast i jiggen?
    4. hur stora flytkulor (eller vad dom nu kallas) ska man ha om man vill "lyfta" upp jiggen från botten?
    Senast ändrad av PutteK; 2008-06-10, 12:16.

Ursprungligen postat av PutteK Visa inlägg
    Det är så att jag har ett par frågor som har att göra med carolina riggen att göra.
    2. var kan man köpa såna där "worms" och "lizards" som amerikanerna använder till det?
    4. hur stora flytkulor (eller vad dom nu kallas) ska man ha om man vill "lyfta" upp jiggen från botten?
    1. google
    2. google
    3. google
    4. google
    sigpic

Kommentera

Inte gärna längre än en halv spölängd. I annat fall blir det lätt trassel både vid utkast och om du får fisk.

Jag använder vanliga grubber men de mera speciella modellerna hittar du med all säkerhet hos de välsorterade butikerna.

Här kanske?

Det beror på krokens och jiggkroppens sammanlagda tyngd. Där får du testa dig fram.
      Senast ändrad av BeBest; 2008-06-10, 23:06.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

tack bebest

Kommentera

Moddat Carolina tackel

Hej,
          Det finns en artikel i "Fiske för alla" #6.2008 på sidan 37 som jag refererar till. Där finns en teckning som visar ett Carolina tackel. Jag har gjort en sån fast med lite modifieringar som jag tycker fungerar lika bra.

Mitt tackel är såhär. Om vi börjar från linan som kommer från spötoppen. Det är en vanlig flätlina med valfri tjocklek. På den har jag knutit en kort wire-tafs. 20 cm. Tafsen har jag satt där därför att om sänket fastnar mellan stenar eller något på botten så ska inte en flätlina, som är lite känslig för nötning, kunna gå av lika lätt. Dvs det är lite större chans att får loss tacklet om man har en tafs. (min teori bara). På beteslåset på tafsen sätter jag ett trevägslekande. På öglan som sitter 90 grader satte jag en fjäderring. På fjäderringen satte jag ett blysänke på 20 gram av typen bomb. På den tredje öglan på trevägslekandet knyter jag fast en lagom bit med nylonlina av tjockleken 0.20. Linan ska vara så lång att när du har knutit fast den i lekandet resp jiggskallen ska vara ca 40-60 cm. beroende på vilket avstånd från botten du vill ha jiggen. Du ser att jag använder en jiggskalle istället för en flöteskula. Det finns ju flytande jiggskallar som är samma sak som en flöteskula på en krok. Skillnaden är väl den att om du använder flöteskula kan du själv besämma storlek på krok. Det är väl en smaksak vilket du väljer. Nylonlinan knyter man alltså i en en flytande jiggskalle eller en krok med en flöteskula. Jag har provat med flöteskula själv och det finns sånna från t.ex Darts AB som är 10 resp 13 mm i diameter. Dom är gula resp orange/gröna som jag använder. Det finns säkert andra färger. Kolla på www.darts.se. Som jigg kör jag små shadjiggar. Det går säkert med andra också. Testa gärna flytförmågan i handfatet hemma innan du åker ut och fiskar så att jiggen inte är för stor och inte heller för lätt. Det går ju att justera en för lätt jigg med ett blyhagel annars som du kan klämma dit framför flöteskulan eller den flytande jiggskallen.

Anledningen till att jag valde trevägslekande var att jag inte riktigt litar på gummistoppers tillsammans med blysänken. Det blir ju dessutom en nötning på linan av sänket som jag tycker känns lite olustig.

Det här är ju ingen exakt vetenskap utan bara ett sätt som jag har gjort det hela på. Rätt eller fel.
          Har testat riggen ett par gånger bara. Inga hugg än. Skam den som ger sig dock Eller hur?

Skitfiske på dig!
          /Foo

Kommentera

stoooort tack

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar