Visst är det en omställning men vilken omställning sen. Det enda jag föredrar haspel till nu är bottenmete efter öring eller flötmete efter gädda då det går att lätt svinga iväg betet utan att tappa detsamma. Sen ska det också tilläggas att det är en ganska stor skillnad med att fiska en orginal ambassadeur och en trimmad dito. till beten över 15-20g så duger en vanlig amb men har man mer krav på att kunna kasta lättare beten, med bättre precision och med mindre kraft så går man på en trimmad rulle. Med VÄLDIGT stor risk för att bli beroende.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dags att köpa nytt spö+rulle
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av MrDala Visa inläggOkej, så en Aspire 4000RA rulle kan du rekommender alltså?
Vad gäller spö, så vill jag ha ett som i alla fall klarar kasta ifrån c:a 25-70-80g det är det som gör det svårare.
För jag ill kunna kasta med lättare HÖ drag.
Om man då jämför en haspel och ambassadur enlgt nedan, är båda då lika bra att kasta med eller är den ena eller den andra bättre vad gäller kastlängd?:
Ambassadeur 6500 CS Rocket
Shimano Aspire 4000RA
Har provat med ABU 6500 C3 och kommer inte så långt trots ett 10ft spö,
//PD
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henk Visa inläggSatsa på UT-Trim till Amban istället så kommer du garanterat bli kanonnöjd, kastar betydligt längre än haspel med både lätta och tunga beten. 10g bara flyger iväg. Som du nämner så det minsta du kommer att fiska med ligger runt 20g, då är multi det enda rätta!. Du kastar betydligt längre med mindre kraftansträngning samt att rullen blir mycket lugnare i sin framtoning, Jag kastar utan problem 25m med en fladdrig Rapala CD 9g med 0.19s lina på min 65:a med UT-Trim.
Det får jag i så fall kolla på, men var köper man i så fall UT-Trim och vad är det fulla namnet för det.
Är det även något svårt att "trimma" själv eller lämnar man in den någonstans för att få det gjort?
Har du kanske till och med ngt tips på UT-Trim till en Ambu 6500 CS Rocket eller 5501CS Rocket för att få vänstervevad?
//PDSenast ändrad av MrDala; 2008-06-21, 23:02.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MrDala Visa inläggDetta lät väldigt spännande, tack för den infon.
Det får jag i så fall kolla på, men var köper man i så fall UT-Trim och vad är det fulla namnet för det.
Är det även något svårt att "trimma" själv eller lämnar man in den någonstans för att få det gjort?
Har du kanske till och med ngt tips på UT-Trim till en Ambu 6500 CS Rocket eller 5501CS Rocket för att få vänstervevad?
//PD
Ett UT-reel till vilken av storleken du nu väljer + en UT-star drag så har du en komplett rulle. Rocketen är alldeles ypperlig att bygga på då denna har chromat mässingsstativ.
Det följer med kompletta anvisningar för att kunna trimma själv eller så lämnar du helt enkelt in rullen till Uffe.
Det som inte Uffe kan göra med en rulle är inte värt att kunna!
mvh HenkeFish On!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henk Visa inläggUT-Trim är namnet efter skaparen Ulf Tingström, spana in sidan och sök även här på forumet så kan du läsa spaltmeter om dessa fantastiska små grejer
Ett UT-reel till vilken av storleken du nu väljer + en UT-star drag så har du en komplett rulle. Rocketen är alldeles ypperlig att bygga på då denna har chromat mässingsstativ.
Det följer med kompletta anvisningar för att kunna trimma själv eller så lämnar du helt enkelt in rullen till Uffe.
Det som inte Uffe kan göra med en rulle är inte värt att kunna!
mvh Henke
Men för en som inte vill pilla för mycket i onödan så hitta jag denna på hos en av deras återförsäljare:
Trimmad Ambassadeur Rocket- UT-Reel Performance
Det måste ju vara detsamma som att köpa deras uppgraderingskit, sen får man se om man köper till UT-star drag då jag inte vill pilla själv?
Eller blir det bättre att köpa en 5501 rocket och sen köpa trimpaketetn löst och pilla själv?
Du kanske även råkar ha en bra ide på lämpligt spö för att sen kasta mellan 20-80g 8-10ft för lämpligt pris?
//PD
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MrDala Visa inläggDetta lät väldigt spännande, tack för den infon.
//PD
Du får en helt ny rulle. Du kastar lite längre men framför allt - Man kan liksom "slappa" behöver inte ta i så mycket,så jäkla skönt
Jag fiskade i polarens båt nyligen. Vi satt ner och det var grymt att slippa ta i som faaaan. Han kämpade med sin original men inte jagFabrikör Stava rules...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inläggDet är roligt att mekka med sin/a rullar. Man lär sig hur de funkar. Prova, UT hjälper dig helt klart ifall du stöter på problem.
Rock´n Roll Ambassadeur
Men ska jag betala nästan 3000kr för en rulle vill jag inte mekka själv ifall något händer.
Så undrar då om en "Trimmad Ambassadeur Rocket- UT-Reel Performance"
motsvarar Reel Performance kitet man kan köpa?
Undrar även om man ska köpa 56:a eller 66:a för mitt ändåmål, de är ju ingen prisskillnad så undrar vad som är skillnad på dessa?
//PD
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 846 visningar
1 gilla