Dags att köpa nytt spö+rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att köpa nytt spö+rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att köpa nytt spö+rulle

Nu tänkte jag köpa ett nytt spö efter att mitt förra gick av i helgen.
    Började fiska för c:a 2 år sedan när jag då fick ett spö av sambon och tycker det är skit skoj.

Nu har jag kollat lite på nätet efter spön, vill ha ett av kvalite som jag kan använda länge och då funnit dessa 2 som intressanta val:
    (vill ha ett lite längre och som klarar upp till omkring 70-80g kastvikt då jag står mest på land och kastar med större wobbler, men vill även kunna köra med spinnare o annat kring 20-30g)

RST / LF Pike

RST / LF Suncaster 10

Nu undrar jag om någon kan ge tips på rulle, samt vilket av dessa spön som mest prisvärt, för ändamålet. fiskar mycket gädda, och gös. Men tänkte även försöka på HÖ då jag bor i Norrköping och då kommer kasta både inne i stan och längs bråviken..
    Jag har testat att kasta med ambassadur med gott resultat tidigare.
    För aborre och mindre fiske har jag ett mindra spö avsett för det ändamålet.

Tack på förhand!

Jag skulle välja Suncaster avdem två framförallt om Du vil kunna kasta lite HÖ drag som ju oftast väger 15-25gr och då blir det bättre med det spöt, sen om Du skulle kasta en 80gr wobbler ibland så håller det för det, Du behöver ju inte ta i för kung och fosterland dem gångerna utan mera bara svepa iväg betet då dess tyngd ger bra kastlängd iaf.

Rulle skulle jag välja en Amba 5000-5500 klassisk modell inte Revo/lågprofil för det fisket, och så klart flätlina.

Kommentera

Tack för det snabba svaret.
      Låter kanon det där som du säger, i och med HÖ dragen som är lite lättare också.

//PD

Kommentera

Kapar tråden lite då jag är ute efter liknande grejjer.
        Kommer fiska samma typ av fisk och i samma område då jag bor i norrköpingsområdet.
        Har fiskat med mitt Catana 5-20gr och en 2500 rulle till det nu i 3 säsonger. Har funkat kanon för mig men skulle vilja fånga lite större fiskar . Skulle även vara roligt att kunna komma ut en bit längre då jag mestadels fiskar från land.

Så ett spö som jag kan hänga på skapliga wobblers iaf men även testa att fiska HÖ precis som MrDala.
        Och då för haspel eftersom jag aldrig har fiskat med nåt annat .

MVH
        Mac

Kommentera

Testa Power Pro flät-lina skit bra tycker jag...
          http://teamhajmat.wordpress.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Macallan Visa inlägg
            Kapar tråden lite då jag är ute efter liknande grejjer.
            Kommer fiska samma typ av fisk och i samma område då jag bor i norrköpingsområdet.
            Har fiskat med mitt Catana 5-20gr och en 2500 rulle till det nu i 3 säsonger. Har funkat kanon för mig men skulle vilja fånga lite större fiskar . Skulle även vara roligt att kunna komma ut en bit längre då jag mestadels fiskar från land.

Så ett spö som jag kan hänga på skapliga wobblers iaf men även testa att fiska HÖ precis som MrDala.
            Och då för haspel eftersom jag aldrig har fiskat med nåt annat .

MVH
            Mac
            Det är lungt, kanske kommer ses någon gång då.

Har själv funderat på att köpa haspel istället efter att kört med Ambassuar nu ett tag och kommer inte så långt när man kastar.
            Ambassaduren jag använder är Abu 6500 C3 och kommer mycket kortare än andra trots längre spö och tyngre drag.
            Men kanske 5000 eller 5500 eller bättre att kasta med

Så har ni något bra tips på haspel, eller även ide om bra ambassadur att kasta med.

//PD

Kommentera

Jag köpte ett Shimano Aspire 4000 RA + Shimano Technium DF 50-100g för att kasta lite tyngre wobblers med, första turen gav 5 gäddor, kanon grejer, lite tungt att stå och dänga med en hel dag.

Kommentera

Ursprungligen postat av KenB Visa inlägg
                Jag köpte ett Shimano Aspire 4000 RA + Shimano Technium DF 50-100g för att kasta lite tyngre wobblers med, första turen gav 5 gäddor, kanon grejer, lite tungt att stå och dänga med en hel dag.
                Okej, så en Aspire 4000RA rulle kan du rekommender alltså?
                Vad gäller spö, så vill jag ha ett som i alla fall klarar kasta ifrån c:a 25-70-80g det är det som gör det svårare.
                För jag ill kunna kasta med lättare HÖ drag.

Om man då jämför en haspel och ambassadur enlgt nedan, är båda då lika bra att kasta med eller är den ena eller den andra bättre vad gäller kastlängd?:
                Ambassadeur 6500 CS Rocket
                Shimano Aspire 4000RA

Har provat med ABU 6500 C3 och kommer inte så långt trots ett 10ft spö,

//PD
                Senast ändrad av MrDala; 2008-06-21, 14:09.

Kommentera

Satsa på UT-Trim till Amban istället så kommer du garanterat bli kanonnöjd, kastar betydligt längre än haspel med både lätta och tunga beten. 10g bara flyger iväg. Som du nämner så det minsta du kommer att fiska med ligger runt 20g, då är multi det enda rätta!. Du kastar betydligt längre med mindre kraftansträngning samt att rullen blir mycket lugnare i sin framtoning, Jag kastar utan problem 25m med en fladdrig Rapala CD 9g med 0.19s lina på min 65:a med UT-Trim.
                  Fish On!

Kommentera

Hur stor är omställningen att fiska med multi istället för haspel?
                    Har aldrig testat live med multi då jag endast fiskar själv eller med mina bröder som också bara kör med haspel.

MVH
                    Mac

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla