Wirelås - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wirelås

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Wirelås

Hej!

Har gjort ett par egna tafsar med hjälp av wirelås men undrar lite hur ni andra nyper ihop dessa? Använder ni en vanlig plattång och bara klämmer åt eller använder ni det runda hålet som finns i en del fisketänger (hoppas någon förstår vad jag menar) - om det nu är detta man ska använda det till!

Det står något bak på min förpackning om att man bara ska klämma åt mitt på wirelåset för att inte skada tafsen (antar jag dom menar?), men de tänger jag känner jag kan nypa nog hårt med blir snabbt lika breda som hela virelåset!

Nått annat man borde tänka på?

/Jonas

Ja pressar bara ihop allt å de har alltid funkat kanon för mig... men för en polare så funkar de inte alls....

Kommentera

Du bör lämna kanterna på wirelåset oklämda. Annars kan de skada wiren eller linan om man använder det.
      Senast ändrad av JohanP; 2008-05-13, 20:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blixa Visa inlägg
        Hej!

Har gjort ett par egna tafsar med hjälp av wirelås men undrar lite hur ni andra nyper ihop dessa? Använder ni en vanlig plattång och bara klämmer åt eller använder ni det runda hålet som finns i en del fisketänger (hoppas någon förstår vad jag menar) - om det nu är detta man ska använda det till!

Det står något bak på min förpackning om att man bara ska klämma åt mitt på wirelåset för att inte skada tafsen (antar jag dom menar?), men de tänger jag känner jag kan nypa nog hårt med blir snabbt lika breda som hela virelåset!

/Jonas
        Hej Blixa;
        Själv köper jag ytterst sällan färdiga tafsar, eftersom jag inte alltid litar på lindningarna hos köpetafsar. Jag gör mina egna tafsar av Berkleys nylonöverdragen wire. Till wiren använder jag hylsor, lekande och DuaLoc eller Crossloc hakar i olika storlekar och brottstyrkor. Mina hemmagjorda tafsar är 25 - 30 cm långa för vanligt spinnfiske och 40 - 50 cm långa för trolling. Jag har tafsar i klasserna 20 lb, 30 lb, 45 lb, 60 lb och 80 lb. En mycket viktig detalj är att inte nypa åt wirehylsorna för hårt. Jag går alltid tre gånger igenom hylsan med wiren för att få en liten ögla som extra wirelås på hylsornas insida . Då behöver jag inte nypa åt hylsan så hårt med wiretången. När "Den Stora" sitter på då gäller det att alla grejor håller.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2008-05-13, 20:29.

Kommentera

Hej!

/Jonas
          Är det gäddtafsar Du gjort? Man ska som sagt aldrig klämma åt kanterna på wirelåsen eftersom det försvagar wiren och den lättatre går av. Kläm år wiren 2-3 ggr tvärs över med en in slå tång.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Jag går alltid tre gånger igenom hylsan med wiren för att få en liten ögla som extra wirelås på hylsornas insida.
            Låter mycket intressant, men jag har lite svårt att greppa exakt hur du gör det - kan du förtydliga för en klåpare som mig? Sen när du skriver "Då behöver jag inte nypa åt hylsan så hårt med wiretången" vad har du förresten för tång?

Tack för era tips!

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
              Är det gäddtafsar Du gjort? Man ska som sagt aldrig klämma åt kanterna på wirelåsen eftersom det försvagar wiren och den lättatre går av. Kläm år wiren 2-3 ggr tvärs över med en in slå tång.
              Ja det är gäddtafsar jag gjort! Vad exakt menar du med en "in slå tång" (ursäkta men jag är verkligen inte speciellt händig!). Kan kanske någon lägga in en bild på era hemmagjorda tafsar (med wirelås)?

Tackar ännu en gång!

Kommentera

Ja det är gäddtafsar jag gjort! Vad exakt menar du med en "in slå tång" (ursäkta men jag är verkligen inte speciellt händig!). Kan kanske någon lägga in en bild på era hemmagjorda tafsar (med wirelås)?

Tackar ännu en gång!

Jag menade en slö tång. Idealet är en gammar avbitartång som Du nyper åt wirelåsen med lagom hårt 2-3 ggr tvärsöver. Då riskerar Du inte att wiren skadas.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ah - då förstår jag! :-)

Kommentera

Lite tips från tidigare tråd.

Tjena Blixa,

vi hade en liknande tråd innan. Här kan du säkert hitta en del matnyttigt:

Vad gäller tången så ska den ha mycket smala käftar (som en storknäbb). Jag vill ha den oräfflad. Om man har räfflor så kan de skära sig igenom wirelåset och skada vajern.

Jag kör med Biltemas böjda spetstång och börjar med att klämma i mitten och sedan en gång i varje ände (men ej ända ut)... även bra avbitartång i detta billiga set. Sen har du 2 tänger till på köpet!

Minitänger, 4 st.
                    Flacktång, spetstång och böjd spetstång: 125 mm långa, samt avbitare: 115 mm lång. Av härdat stål. Med returfjäder. Plastöverdragna handtag.

Art nr Pris
                    12-363 59,90 kr
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 868 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57