lyfta fisken rätt!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lyfta fisken rätt!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lyfta fisken rätt!!

hej! eftersom jag nästan bara jerkar efeter gädda så valde jag att slänga in tråden under jerkbaitfiske...

många tror att man ska lyfta gäddan rakt upp och ner genom att hålla den i huvvet (hjälgrepp) men när jag nån dag förra veckan var i skolan (går hotell och resturang) och skulle tillaga en helstekt gädda i ugn så lyfte jag upp fisken i sjärten och då knakade det till räjält i ryggen, alltså ryggkoterna hoppade ur led! och detta var på en liten fisk på ca 3kg. tänk då när folk lyfter fiskar på 5-15kr med ett hjälgrepp.. då blir det ju samma sak att man lyfter den rakt upp och ner.. oavset om man lyfter i sjärten eller i huvvet. jag vet att jag har skrivit detta förut i nån tråd att man absolut inte ska ta hjälgrepp utan att stödja fisken under buken men det behövs nämnas igen! fisken skadas av detta fruktansvärt dåliga och popurlära grepp!!!

Att det knakar i ryggen betyder inte att kotorna går ur led, då skulle jag dö varje gång jag går till kiropraktorn.

Kommentera

Nere i Blekinge så gjordes ett ordentligt test med hur gäddorna klarade c&r, samt att man dissikerade gäddor för att se hur de klarade att t ex vägas i gällocket.

Resultatet var att c&r fungerade alldeles utmärkt, samt att INGA fiskar tog skada av att lyftas i gällocket. Dom fick visserligen inga 20 kg som dom testade, men det var även fisk av lite kalliber med i undersökningen.

/D

Kommentera

gör som en annan och köp en craddle, minskar man eventuella vertikallyft till ett minimum. smidigt går det också (oftast) ;D

Kommentera

Jag läste någonstans att om du lyfter en fisk med lite storlek i huvudet kan det skada något som hade med svaljet att göra och de kunde få problem med att äta. jag fattar inte vad det är för fel att använda håv. finns ju billiga 42" karp håvar.
          www.solskensmetarna.se

Kommentera

Sluta tramsa

Är det någon som sett gäddlek? Är det någon som sett en gädda med en gädda i svalget. Är det någon som sett gäddor jaga bytesfisk genom grus och sand på botten? Är det någon som sett gäddor med brutna ryggar som ser ut som vinkelhakar men klarar sig fint. Är det någon som sett gäddor med nätskador och eller propellerskador söm klarar sig fint

Självklart skall man vara så varsam som möjligt när man landar en gädda men nån jävla måtta får det vara, börja golfa för fan...

Mycket vettig fältstudie som gjordes i blekinge, läs och lär!

/O

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

''hahaha'' skit kul, jaja skit i fisken då. fisken är inte bygd att för det första vara över vatten och absolut inte att hänga sådär.. men okej förlöjliga mig då.. idioter!

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
                Nere i Blekinge så gjordes ett ordentligt test med hur gäddorna klarade c&r, samt att man dissikerade gäddor för att se hur de klarade att t ex vägas i gällocket.

Resultatet var att c&r fungerade alldeles utmärkt, samt att INGA fiskar tog skada av att lyftas i gällocket. Dom fick visserligen inga 20 kg som dom testade, men det var även fisk av lite kalliber med i undersökningen.

/D
                Det där är väl dock inte hela sanningen? Dom kollade väg bara en viss typ av skada eller lik. Mao ingen kan säga 100% igt att det funkar. Är dessutom övertygad om att det INTE funkar, säger sig självt.
                sigpic

Kommentera

Bra att du tog upp ämnet tycker jag, och strunta i de oseriösa inläggen!
                  "Ska du bajsa så får du göra det på land, inte i båten"

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg
                    Är det någon som sett gäddlek? Är det någon som sett en gädda med en gädda i svalget. Är det någon som sett gäddor jaga bytesfisk genom grus och sand på botten? Är det någon som sett gäddor med brutna ryggar som ser ut som vinkelhakar men klarar sig fint. Är det någon som sett gäddor med nätskador och eller propellerskador söm klarar sig fint

Självklart skall man vara så varsam som möjligt när man landar en gädda men nån jävla måtta får det vara, börja golfa för fan...

Mycket vettig fältstudie som gjordes i blekinge, läs och lär!

/O
                    Så jävla löjligt resonemang så det finns inte! Jag fattar inte hur jävla svårt det är att vara lite rädd om fisken. Man lägger flera hundra tusen på utrustning och hur många timmar som helst varje år i båten, lägger man 1% av den tiden och dom pengarna på tahandomfiskenutrustning och tid så är man ju hemma!

Pundare överlever också, kanske skulle börja ha med sprutor ut i båten så man får lite fajt på firrarna?

Blekingestuiden visade inte på 100%ig C&R! LÄS OCH LÄR!
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B