Verticaljigging tafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Verticaljigging tafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Verticaljigging tafs?

Vid verticaljigging har man tafs eller fäster man jiggen direkt på linan?Jag har 0.10 lina.isåfall vad har ni för tafs till abborre tex och till gös det måste vara olika
    och vilket material är tafsarna gjorda av och tjocklek.Ny inom denna sorts fiske men vill lära mig.

Jag kör med wolfram tafs, tycker det funkar bra. En del kör utan tafs och tycker det funkar bäst men man vet ju aldrig när gäddan tar allt..
    http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Ursprungligen postat av Pia 100 Visa inlägg
      Vid verticaljigging har man tafs eller fäster man jiggen direkt på linan?Jag har 0.10 lina.isåfall vad har ni för tafs till abborre tex och till gös det måste vara olika
      och vilket material är tafsarna gjorda av och tjocklek.Ny inom denna sorts fiske men vill lära mig.
      Tja kör med softflex från savagear 15 ibs som man klämmer med låshylsor . Kanske låter lite klent men det blir ju billiagre än å köpa färdiga tafsar. .

Kommentera

Ursprungligen postat av Pia 100 Visa inlägg
        Tjena !!

Vi brukar köra med en tafs från Spinval fishing tackle...den är helt färdig att fiska med och mkt fin enligt mig ,,,mjuk och följsam.kostar ca 10 kr för ett 2 pack 4 kg/20 cm .....här har du en länk till sidan

Mvh Thomas/TeamHellhound

Kommentera

...fluorcarbon 0,40, funkar jättebra...
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

Tafs

Vi kör en halvmeter flourocarbon i tjocklek kring 0,28 till 0,30 mm. Det är en bra kompromiss. Kör inte 0,10 flätlina direkt ned till jiggen, då missar du garanterat många fina gösar. Kör du för grov tafs så får du mindre antal hugg. Även den gode Luc Coppens, kör alltid just fluorocarbon kring 0,25-0,30.
            Enda anledningen till att gå upp till grövre eller wire är om det vimlar av gäddor.

Kommentera

Spinval har fina mjuka tafsar, har använt dem än så länge! Har funderat på att köra med fluorcarbon också!

Kommentera

Vi har provat dyra softflex och billigare gäddmodeller. Det som varit viktigast hittills för oss är beteslåset. I början körde vi med små tunna rackare, och de hade en tendens att ge med sig. Senast i går vek sig låset vid drillning... som tur var låg gösen redan i håven... Finns kanske tips på lite grövre, men fortfarande små beteslås utan lekande?
                Det kanske blir viktigare med "osynlighet" när det blir trögare fiske? Å andra sidan kanske vi skulle få mer fisk nu också, om vi syndes mindre... (som vanligt tusen frågor och få svar med fiske...)
                Grundvalet beror på om det ibland smäller på någon grönprickig...

Kommentera

Jag gillar inte alls spinval tafsarna, en snipa och den ser ut som en telefonsladd - ingen mer som upplevt detta?

Kommentera

Jag knyter bara dit ett beteslås direkt efter 0.08 fireline,
                    beteslåset klipper jag av precis efter den lekande delen
                    jag använder "interlock" från darts strl 12
                    får för det mesta alltid mest hugg och mest fisk när vi är ute iaf..
                    Det går att byta jigg fort iaf och när det funkar såhär bra så tänker inte jag
                    krabba med 30 cm nylontafs mm..

over n out
                    Woohoo där satt den!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 806 visningar