knyta tjock fluorocarbon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

knyta tjock fluorocarbon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• knyta tjock fluorocarbon?

Har inhandlat 0,99 fluorocarbon att göra jerktafsar av och har använt wirelås till dem men såg att fluorocarbontafsarna som finns o köpa är knutna.Någon som vet hur man bär sig åt?Jag lyckas inte knyta något som ser det minsta vettigt ut med en så tjock lina

Ursprungligen postat av crotalus81 Visa inlägg
    Har inhandlat 0,99 fluorocarbon att göra jerktafsar av och har använt wirelås till dem men såg att fluorocarbontafsarna som finns o köpa är knutna.Någon som vet hur man bär sig åt?Jag lyckas inte knyta något som ser det minsta vettigt ut med en så tjock lina
    Det ska inte se vettigt ut, utan hålla, testa med färre varv...
    sigpic

Kommentera

Mads på mässan visade när han gjorde fluocarbontafsar till jerkbait. Han knöt fast beteslåset med grinner och drog åt knuten med tång.

Sen skarvade han linan till flätade huvudlinan genom att göra ett halvslag med fluocarbonet runt flätlinan, och sen göra en grinner med flätlinan runt FCn.

Knuten kallas la "hangman" eller nått sånt.

Kommentera

Lærde mig en asenkel knut vid sailfishfiske i dubai, lætt att gøra æven på riktigt grov lina och plastad vire.

Kan dock inte førklara i skrift hur man gør, och vet inte vad den heter?

Linan hålls mellan tumme, pekfinger. Sen lindas den på ett specielt sætt.. Borde finnas ngn beskrivning på nætet om vad den heter? Hur man gør?
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Mads på mässan visade när han gjorde fluocarbontafsar till jerkbait. Han knöt fast beteslåset med grinner och drog åt knuten med tång.

Sen skarvade han linan till flätade huvudlinan genom att göra ett halvslag med fluocarbonet runt flätlinan, och sen göra en grinner med flätlinan runt FCn.

Knuten kallas la "hangman" eller nått sånt.
          Det är inte en albright du menar?
          Bifogade filer

Kommentera

för att skarva flät o FC använder ja albright

The Albright Knot is a versatile fishing knot that has a wide range of uses. The Albright Knot is only moderately easy to tie but it is suitable for joining different types of fishing line, e.g., Monofilament to Braided, or Braided to Wire.

för att knyta på beteslåset så gör ja en Improved Clinch Knot fast me mindre varv

The Improved Clinch knot is one of the most widely used fishing knots. It provides a good method of securing a fishing line to a hook, lure, or swivel.

sen e de superlim som gäller, mkt superlim annars håller de inte, men jag har inte haft någon knut som gått upp...

Kommentera

Ursprungligen postat av Dr. Dängrot Visa inlägg
              Det är inte en albright du menar?
              Nix. En dubbelgrinner menar jag, fast FCn knyter du bara ett halvslag på. Och inte som vanligt när man gör en dubbel grinner att man kör igenom 5 ggr.

Kommentera

Koka den i ett par minuter eller sänk ner linan i kokande vatten några minuter innan du knyter. Funkar fint och mjukar upp linan, försämrar inte hållfastheten vad jag vet.
                http://drmussla.mine.nu

Kommentera

Jag knyter tafsar av 1,0 nylon - funkar för övrigt hur bra som helst och är dessutom billigare än fc - och då använder jag mig av grinnerknuten. Jag kör tre varv och det blir en hållfast knut som dessutom ser bra ut.

Kommentera

tackar för svaren.på lördag skall en tafs invigas då om jag så ska hålla på med knutar dygnet runt.Har använt mjuk tafs under vintern och när jag sätter dit en vanlig stel titaniumtafs nu så känns det bara fel.Känns som att det bara är buster som går bra med dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 787 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B