Vilken rulle på vilket spö?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle på vilket spö??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken rulle på vilket spö??

För tillfället har jag Berkley 6,6" -80g och Fenwick HMG 6" - 1oz. Till dessa spön har jag följande rullar att välja på: Ambassadeur classic 6000, Ambassadeur EON 5600 och Ambassadeur REVO S LH. För tillfället kör jag med Revon på Fenwick spöet och tycker att den combon är kalas till det lättare ytfisket.

Min fråga är dock vilken rulle som jag bör använda på berkley spöet? Kommer mest att kasta drag runt 50-80g.
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

En Amb 6000 funkar ypperligt med 50-80gram. Känn efter om rullen balanserar bra på spöt, om ja så är det bara o köra...

Kommentera

Nån av de andra? Eonen borde ju funka marginellt bättre om att den är lite mindre. Det enklaste är ju att du prövar. Jag tycker inte man ska vara alltför rädd att pröva revon till beten runt 60g så den är ju inte fel heller. Inga vidare tips märker jag.
      Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
        För tillfället har jag Berkley 6,6" -80g och Fenwick HMG 6" - 1oz. Till dessa spön har jag följande rullar att välja på: Ambassadeur classic 6000, Ambassadeur EON 5600 och Ambassadeur REVO S LH. För tillfället kör jag med Revon på Fenwick spöet och tycker att den combon är kalas till det lättare ytfisket.

Min fråga är dock vilken rulle som jag bör använda på berkley spöet? Kommer mest att kasta drag runt 50-80g.
        Det är väll lite lättre jerkspön . Klarar du å Jerka med högervevad rulle så kör på Eon rullen då den är mindre å lättre å hålla om . 6000 rullen kör du till tungt gäddspinn med tailbeten å stora wobblers i stället.
        Själv skulle ja nog såga av Berkley spöt till 6 fot då borde kastvikten bli omkring 100-120 gram. För ja tycker 50-80 gram är för klent till vanligt jerkfiske.

Lycka till.

Kommentera

ok, för tillfället sitter det 0.25 pp på revon, 0.35 nylon på 6000 och 0.25 nylon på eon, om jag ska köra med antingen eon eller 6000, vilken lina bör jag lägga på??

Kommentera

Hej! Klart du ska göra som Buster i gäddfeber å använda din EON rulle! Månar å maneter men bäst i rullen är planeter! =) Eon Eon Eon...

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              Det är väll lite lättre jerkspön . Klarar du å Jerka med högervevad rulle så kör på Eon rullen då den är mindre å lättre å hålla om . 6000 rullen kör du till tungt gäddspinn med tailbeten å stora wobblers i stället.
              Själv skulle ja nog såga av Berkley spöt till 6 fot då borde kastvikten bli omkring 100-120 gram. För ja tycker 50-80 gram är för klent till vanligt jerkfiske.

Lycka till.
              Nja, har provat berkley med top bandit t.ex o gillar skarpt känsla i de spöet, inte fullt så styvt som en del andra spön jag pillat på, dock lär jag köpa ett styvare för dom lite tyngre betena...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
                ok, för tillfället sitter det 0.25 pp på revon, 0.35 nylon på 6000 och 0.25 nylon på eon, om jag ska köra med antingen eon eller 6000, vilken lina bör jag lägga på??
                Många här kör ju med vad ja tycker åt helvete för tjocka linor . Meningen med flätlina va ju att man kunde gå ned i dimmension å på det viset få bättre gång på betet.
                0,28-0.32 Power pro eller spiderwire ultracast.
                På 6000 rullen kan du ju tom gå upp till 0,36 PP eller 0,41 tuf line.
                På din revo till spook fisket skulle ja köra 0,20 Tuf line eller 0,19 PP.

/Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 782 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B