Är lipgrippen en förklädd huggkrok som inte vill annat än att skada? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är lipgrippen en förklädd huggkrok som inte vill annat än att skada?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

köp en STOOOR håv med grovt nät så trasslar inte gädda och wobblern in sig i nätet
    jag har själv en enorm håv som min hund (border collie) lätt får plats i (har inte provat) jag har inte haft en enda trasslig gädda i den inga problem där inte :o)

Kommentera

Originally posted by holger
      köp en STOOOR håv med grovt nät så trasslar inte gädda och wobblern in sig i nätet
      jag har själv en enorm håv som min hund (border collie) lätt får plats i (har inte provat) jag har inte haft en enda trasslig gädda i den inga problem där inte :o)

ja har en större håv modell MEGA , som min männska holger lätt får plats i !!!
      [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

Kommentera

Nackdelen med en stor håv med grova maskor är att de inte lämpar sig för C&R fiske. Knutarna på håven kan skada fiskens slemskikt. Knutlösa håvar är ju ett vettigt landningsredskap, men kör man med wobbler så kan det trassla sig så att återutsättningen tar för lång tid. Nä, håll fast fisken med lipgripen i vattnet kroka av och släpp loss fisken. Vill man väga så tar man ett gälgrepp och lägger gäddan försiktigt i fuktad IKEA kasse eller vågnät. Väg och fota snabbt och snyggt. Håll gäddan på rätt köl i vattnet en stund innan fisken får gå iväg. Ska man äta fisken så kan ju den stora håven med knutar fungera bra, men isåfall kan man ju lika gärna använda huggkrok.

Kommentera

vad jag vet så är det nästan enbart gädda och kanske gös den funkar till i våra svenska vatten?
          [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Gillar lipgripper´n, dålig räckvidd dock, huggkrok tycker jag också är bra och då får SGK säga vad dom vill, tar dock lite tid och lära sig använda huggkrok på ett bra sätt. Håv är också bra, fast vill man sätta tillbaka fisk så är slemlagret skadat (samt jag inbillar mig att om
            man håvar en böld gädda och sen en frisk gädda med samma håv
            att man sprider sjukdomen vidare) och skadar fenor. Huggkrok kan vara dåligt om man bedriver C&R har själv huggit genom både över- och underkäke på nån gurka.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

...att en håv med knutar och stora maskor skulle skada en gädda mer än en knutlös "tät" håv är ju rent nonsens - Gäddan gillar dem båda lika lite!! det är det ända som är säkert!

Kommentera

tycker att det är bökigt med lipgrippen på abborrar under kilot?
                achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
                  tycker att det är bökigt med lipgrippen på abborrar under kilot?
                  Jo, lipgripp till abborre är nog bökigt ö.h.t...Dina abborrar kan du nog lyfta rakt upp med spöt. Ev. kan du göra en craddle av tvålkopp för att underlätta landningen...

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                    Jo, lipgripp till abborre är nog bökigt ö.h.t...Dina abborrar kan du nog lyfta rakt upp med spöt. Ev. kan du göra en craddle av tvålkopp för att underlätta landningen...
                    spöt? nää du! spön anväder jag bara på riktiga fiskar! abborre fiskas med bullflöte, sittandes i en vilstol på en brygga.
                    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                    \m/

Kommentera

Håller med Jenk ovan, cradle regerar! Funkar grymt bra, inget strul alls. Kör med Frabills cradle och den kan rekommenderas. Lipgrip är väl annars bättre än huggkrok men knappast det optimala landningsredskapet!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 809 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B