NY på jerbait behöver köpråd o hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

NY på jerbait behöver köpråd o hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

bilder

Bilder på saker jag funderar på att inhandla :

1. Jerkbait Set med Buster Stiff Jerkbaitspö och Ambassadeur 5601 Tournament Grade, 150 meter flätlina och 1 st Buster Jerk.
    behövs det nåt mer än detta? detta är ju ett set som kostar 1699:-

2. antar att detta är en papegoja som jag söker efter? ingen aning vad den heter dock.

3. Huggkrok - nästan ett måste va?

4. Hellhound draget jag vill ha - ingen aning heller vad detta snygga drag heter.

5. Fiske handskar med avtagbara toppar på tumme, pek och långfinger.

Glömde oxå fråga i mitt tidigare inlägg - kmr jag kasta långt med detta set?

Tack på förhand
    Tony
    Senast ändrad av LEJON; 2008-04-20, 11:15.

Kommentera

Kanskje denne tråden er til hjep når det gjelder valg av beten.

Selv om du er nybygynner så ville jeg gått for stenger som er opp i mot 7 fot.
      BFT Stiff på 6,6 fot var min begynner stang også men nå har jeg ikke under 6,9" 6,6 blir som å ha en kort kjepp i hånda. og så ville jeg gått for en lavprofilsnelle.
      Daiwa har noen, revo hvis du ikke skal kaste alt for tunga beten.
      Det som er viktig er at du får en god opplevelse når du nå er i startfasen.
      Line vil jeg anbefale PP 0,41 og titanfortomen til BFT på 12".

Ønsker deg lykke til, håppas du får en knall opplevelse...........

men et spørsmål hva er å kaste langt og hvorfor vil du kaste så langt..............
      Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Kommentera

Hell Hound är en betesmodell - Den på bilden har färgen Walleye

Papegoj är en fäg som nästan alla olika betesmodeller finns i!

Ett bra sätt att inte fastna med jerkbait är att fiska med drag som flyter, men visst händer det att man fastnar ändå! Man får tyvärr räkna med att det blir lite "spill" Buster Shallow eller Shallow Cruiser är flytande samt Big Bandit shallow, de är bra alternativ om du ska fiska nära land!

Det set du hittat med spö och rulle verkar OK! Färgen på lina spelar inte så stor roll iaf inte vad jag har märkt. Du borde skippa huggkroken och välja att ta gäddan med handen eller köpa dig en "Lip-grip" som är ett slags verktyg för landning av gäddor som är mer skonsamt än en huggkrok. Det absolut bästa setet är att använda nävarna! Men e man lite ovan så..
        Senast ändrad av Grävlingen; 2008-04-03, 06:48.
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Du kan även landa dom i en håv och utan att lyfta upp håven så ta gälgreppet i håven. Glöm huggkroken.

Kommentera

Om man, som du, verkar vara mer intresserad av abborre än gädda så ska du nog inte ha ett stiff. Gå in på Lundgrens i gamla stan som någon sa tidigare. Förklara för PA (lång snubbe) vad du vill fiska och hur mycket pengar du vill lägga. Lovar att du blir nöjd. En annan sak kan jag ju tillägga; Glöm huggkroken. Det du inte ska äta ska du släppa tillbaka. Det är absolut helt okej att ta upp en matfisk eller flera, men det är som du säger själv inge gott att äta en tiokilos gädda, så den måste man släppa igen. Därför är huggkrok inget alternativ. Sen är det som grävlingen säger; Papegoja är bara en färg som finns på flera olika beten. Det beten du hade på bilden är en Salmo slider. De finns även i mindre storlekar för t.ex abborre.Nej, du kommer inte kasta långt med detta set, eller det beror på vad du jämför med, men generellt sett kastar man kortare med jerkbait pga de korta och styva spöna. Är du sedan innan van med ett tiofotsspö och ett lättare drag kommer du få kortare kastlängd med jerkbait.
            Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Ursprungligen postat av LEJON Visa inlägg
              Bilder på saker jag funderar på att inhandla :

1. Jerkbait Set med Buster Stiff Jerkbaitspö och Ambassadeur 5601 Tournament Grade, 150 meter flätlina och 1 st Buster Jerk.
              behövs det nåt mer än detta? detta är ju ett set som kostar 1699:-
              Se nedan men du kommer ju iallafall behöva tafs(ar) som tagits upp tidigare i tråden, mitt tips är att du börjar med BFTs mjuka eller annan titaniumtafs.

3. Huggkrok - nästan ett måste va?
              Huggkrok borde förbjudas, det finns ingen anledning att använda huggkrok till fisk du kan håva in. Satsa på en bra knutlös håv och träna på gälgreppet.

4. Hellhound draget jag vill ha - ingen aning heller vad detta snygga drag heter.
              Betet till vänster på samma bild är en Hoosier Rattling Easy Glider eller, nån Hoosier Glide iaf.

5. Fiske handskar med avtagbara toppar på tumme, pek och långfinger.
              Tycker det verkar vara lite over the top men kör på!

Glömde oxå fråga i mitt tidigare inlägg - kmr jag kasta långt med detta set?
              Ett jerkspö är per definition kort, med korta spön kastar man kortare. Du kommer få ställa dig in på att du kommer kasta kortare än polarna som står och hivar skeddrag eller wobblers. framförallt i början.

Är du inte van vid jerkfiskandet så kommer många saker vara nya och märkliga för dig, det kommer ta flera turer innan du behärskar tekniken någotsånär. Jerktekniken är ju inget man använder för att göra särskilt långa kast.
              Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

ett stort tack till alla

Ett stort tack till er alla som svarade på mitt inlägg angående " jerkbait " fiske , vet nu betydligt mer nu om det och har oxå tagit reda på fakta samt vart inne i lundgrens och även i slussen i sthlm och tittat o hört mig fram.
                har dock bestämt mig för att inte börja med jerkbait fast det verkar så fasansfullt kul och spännande =) fast tyvärr är inte "stora" gäddor min grejj , det lockar mig inte att fånga dem krokodilerna - kan faktiskt inte landa en gädda än fast jag har fått flera ( har alltid haft nån med mig som gjort de ) + att jag är rädd för stora gäddor det bara skakar till i kroppen :S så är det inte med aborre och gös tex , så har bestämt mig nu för att köra kast spö och köpa ett spö som kostar 599:- hos lundgren och rullen ( fireline ) kostar 250 kr...

spöt isig är väldigt lätt och känns väldigt stabilt och dem sa att det var ett bra spö för att fiska gös , abborre och andra små fiskar och att den klarar en 10 kilos gädda , inga problem sa dem på lundgrens.
                Så snart kommer jag komma med yttligare fakta vad jag köpt och även bilder
                tack än en gång för ni svara och hjälpte mig!

Mvh LEJON
                Senast ändrad av LEJON; 2008-04-04, 04:40.

Kommentera

Hellhound säljer de på Berras. Var in där i onsdags.

Kommentera

En Buster Jerk Parrot färgad e ett måste.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B