NY på jerbait behöver köpråd o hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

NY på jerbait behöver köpråd o hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• NY på jerbait behöver köpråd o hjälp

Hej!
    Jag är en nybörjare som vill börja med jerkbait , vill gärna kasta långt och fiskar gärna efter gös , gädda , aborre - finns det någon som har en guide på jerkbait , vad man ska tänka på som nybörjare , hur man ska göra , hur man lockar gös och hur man fångar en osv... ja ni fattar..

Vill oxå köpa ett jerkbait spö och några bra jerkbait beten , så behöver köpråd.

hade själv tänkt detta , men vet som sagt inte om det är något att ha osv..

Jerkspö Tica Bela Jerk 6, 80-150 från http://www.miekofishing.se/
    kostar 599:-
    Fireline lina 300- ( har hört att detta är en gul lina som kastar otroligt långt )´

skulle vilja ha hellhound draget - om någon vet vart dem säljer den i sthlm så är det väldigt tacksamt , har bara sett detta drag här på fs och alla säger att det är kanon bra och att alla får fisk på den så måste själv testa...
    och självklart jerkbait drag

förresten , detta " jerkspö tica bela , får man ingen rulle med? och hur pass viktig är rullen? ursäkta för dumma frågor men är helt ny... =(

hoppas nån kan svara här eller genom pm , jag väntar och kollar denna sida dagligen....
    tack /mvh tony

Jag skulle råda dig att köpa ett Buster stiff. Väldigt bra nybörjarspö enligt alla som ägt ett. Rullen är det lika bra att slå på "stort" från början. En Ambasadeur 5601 JB. Finns för tusen spänn på vissa affärer på reor och liknande. Om du snålar på rullen kommer du bara få köpa en ny senare och i slutändan blir det dyrare. Detta på grund av att jerkbait nöter mycket på rullen. En JB är gjord för jerkbait och är av hög kvalite. Hellhound köper du på www.attitudebaits.com . Linan "ska" du ha spiderwire, PowerPro eller liknande. INTE fireline. Måste erkänna att jag själv aldrig fiskat med fireline, men jag har bara hört dåligt om den. Aldrig något positivt. Jag kör själv med spiderwire på två rullar och är riktigt nöjd. Även cortland har jag hört ska vara riktigt stark och bra. Det du ska lägga pengarna på i början är rulle,lina och tafs. Du klarar dig långt med ett billigare spö (inte de allra billigaste), och som beten funkar plastbeten jättebra, t.ex Buster jerk, Big bandit (dessa finns även som grundgående modeller), Salmo slider osv. Tänk på att om du snålar på linan och tafsen så kanske du mister en tiokilos. Det är linan och tafsen som är länken mellan dig och storgäddan Och en billig rulle rasar väldigt fort ihop vid jerkbait. Har du inte råd med en JB så köp en annan ambassadeur. Fina svenska rullar skitfiske
    Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

OjjOjj!!

I stockholm finns en mängd fiskeaffärer, kolla eniro. Kolla oxo www.attitudebaits.com och www.sodershopen.se

Jag råder dig att söka lite i forumet så kommer du få svar på 98% av dina frågor!

Inledningsvis kan det juh vara bra att gå in i en fiskeaffär och kika lite på utrustning och rulle, samt att få ett par råd av försäljaren.

Hellhound är ett jerkbait bete prisklassen är medel. Som nybörjare tycker jag du ska köpa ett par Buster beten, de är billiga och är relativt leveranssäkra!

Självklart måste du ha en rulle till spöet, hur ska du annars få hem betet? Gå in på youtube och sök på jerkbait så ska du se att du kommer få lite ideer om hur det går till!

Som sagt surfa runt lite, ställ sedan lite mer specifika frågor..

För att fiska jerkbait!

-Styvt Spö kastvikt mellan 100-200g (inledningsvis)
      -Rulle, multiplikator ex. Ambassadeur JB, C4, Rocket
      -Tafs, Börja med ex. BFT (Din handlare vet)
      -Flätad lina såsom fireline, stren, powerpro, strikewire osv
      -Ett gäng beten, ex buster, hellhound, big bandit, manta

Lycka till!
      Senast ändrad av Grävlingen; 2008-04-02, 17:56.
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Du som ändå bor i sthlm kan ju vandra in till antingen Lundgrens i gamla stan å be å få prata med P-A bättre kille får du leta efter där kommer du få svar på allt du undrar över! Sen har du ju söders sportfiske där Buster jobbar han ligger ju inte direkt långt efter P-A kaliber ( inte längdmässigt nu) Båda två är supertrevliga! Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pig-king Visa inlägg
          Du som ändå bor i sthlm kan ju vandra in till antingen Lundgrens i gamla stan å be å få prata med P-A bättre kille får du leta efter där kommer du få svar på allt du undrar över! Sen har du ju söders sportfiske där Buster jobbar han ligger ju inte direkt långt efter P-A kaliber ( inte längdmässigt nu) Båda två är supertrevliga! Lycka till!
          Aa, gå in på lundgrens å fråga P A, riktigt trevlig snubbe, sen så e det som sagt grym service också! Dom har ju typ det mesta man behöver för jerkbait-fiske också

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Fireline må vara skit lina till jerkbait.

Men är nog den bästa till vanligt.

Kommentera

får jag ge ett råd så köp ett st croix lr figrig.Båda märkena har modeller som kostar kring tusenlappen.Ett buster stiff anser jag själv är för svajigtFunkar hur bra som helst på beten uupp på dryga 100 gr men sen är de för svajiga.I början är det ju utmärkt när man kör med lite buster och salmo slider men kommer du upp på träbeten kring 150 gr vilket man lätt gör när man fastnat för det där dängandet ja då börjar även mitt spö kännas på gränsen.Det klart skönaste spöet jag kännt på var lf shadow jerk 6,2 men tyvärr är klassningen lite för låg för min smak.Tror aldrig man vinner något själv på att ha för mjukt spö.Många erkännt duktiga jerkbaitfiskar säger att man inte kan ha för grova grejer och även om ett spö som inte klarar så höga vikter känns gott o stå o slänga en buster med som inte går trögt i vattnet så är ju spön med låg viktgräns ändå för hårda för att på något bra sätt dämpa knyckar från fisken.

Kommentera

glömmde ju beten.Buster är det många människor som är trötta att höra om men även om de hade en effektiv marknadsföring så är det inget snack om att det är ett bra bete.Bör du absolut ha.Ofta har shallow varianten gett mig riktigt bra med fisk även på ställen som är grunda.Dessutom om du använder ett bete i skrikig färg på korta avstånd så ser du hur det uppför sig och kan se huggen.Jag var hjälpt av det i början då det svåraste är att hålla linan sträckt.Ace the joystick är ett bete som ingen borde vara utan heller.Går strax under ytan helt oregelbundet.Kommer även upp och bryter ytan då och då.Levererar riktigt bra och är lättfiskat.De kan vara bra att börja med på första fisketurerna.När man väl kommit in i det med de modellerna så finns det massor med svindyra andra beten som de surt förvärvade slantarna slängs på=/ Men kul har man

Kommentera

Tack alla för samtliga svar! jag hade faktiskt inte någon aning om hur mkt ett Jerkbait set kostade.. antar att det anses som billigt (Buster Stiff 1)
                  innehåller :

Jerkbait Set med Buster Stiff Jerkbaitspö och Ambassadeur 5601 Tournament Grade, 150 meter flätlina och 1 st Buster Jerk.
                  Super Set för den som värkligen vill ha kvalitet.

1699:- kostar det , nu till mina frågor :

är detta set verkligen värt pengarna?
                  behövs det speciella tafsar för jerkbait lr går vanliga gädd tafsar lika bra?
                  om jag har en tung wobler på kmr det kännas hårt när jag vevar in för just nu har jag kast spö och har en wobler på och det går tungt nästan som man har en 2 kg fisk på kroken.
                  vad är det för färg på linan? ( har sett på många jerkbait filmer att folk har grön / gul lina )
                  hur svårt är det att lära sig tekniken? för om jag har fattat rätt så ska jag slå spöt mot sjön typ samtidigt som jag vevar in långtsamt - vevstop - snabbt veva in - långtsamt / ja variera inspninngen.. sen så på filmerna så ser jag alltid att dem har båt och dem kastar mot vassen och andra grunda ställen - jag har absolut ingen båt men jag har hittat en skön brygga samt andra ställen - fast är rädd att draget ska fasna typ i vassen lr vid en stock hur klarar sig folk från att fasna med dragen egentligen? jag har förlorat grymt många drag..

sen undrar jag oxå - kan jag få abborrar och gös när jag kör jerkbait? grejjen är att jag inte är så sugen på att få monster gäddor för visst är de roliga att få på kroken men de kan man inte äta , visst handlar det inte om att äta fiskarna heller - släppt tillbaka flera fiskar men är egenltigen sugen på att fiska aborrar och gös och andra " mat fiskar " om ni förstår , typ jag känner mig lite "rädd" för att få en sån monster gädda.

Sen till sist så vill jag ha Jerkbait dragen " papegojan och hellhound , fast det är en speciell hellhound ska försöka få fram en bild - har fått tips på att köpa big bandit och även att snacka med folk här i sthlm som ni tycker är trevliga och det ska jag självklart göra och är väldigt tacksamn för alla tips och svar jag får. vill gärna få feedback på om gojan o hellhounden är bra. bild kmr upp så fort jag fattar hur man gör.

tack än en gång
                  Tony

Kommentera

händer titt som tätt att folk får gös på jerkbait.Abborre med men ska man fiska abborre så finns det mindre beten för det som man kan köra och lättare grejer.Jerkbait är främst gäddfiske och det har helt klart börjat landas mer feta gäddor i landet sen det blev populärt.Underlättar otroligt mycket om du har tillgång till båt.Är du rädd för feta gäddor så kanske det inte är något för dig Det du ska vara rädd för är att fastna i fisket helt.Själv går jag och tänker gäddfiske hela dagarna på jobbet vilket gör dagarna och veckorna oändligt långa

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B