Classic Inshore. Vilket skämt!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Classic Inshore. Vilket skämt!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Brukar lyssna på vad UT skriver. Är det som han skriver är det ju bra om ambisarna är bättre än andra märken i genomsnitt. Men det säger inte mer annat att det är lika illa som med haspelrullarnas sämre kvalite.
    Som ni ser dissar jag även den dyraste haspel. Problemet är med hasplarna är att dom har en alltför kort livslängd. Fiskar man hårt ett par säsonger så börjar även dyra haspelrullar att ruttna ihop på det mesta.
    Man får helt enkelt inse att en riktig rulle byggd för att hålla en lång tid vid hårt fiske inte existerar.
    Känt på 10 000 kronors haspelrulle. Känns inte bättre än vad en 3000 kr rulle gör. Tror inte att komponenterna är så mycket bättre i en 10 000 kronors.
    Ett eller två kullager till och lite snygga lull-lull grejer är nog allt.
    För en normalfiskare håller en 1000 kronors rulle säkert i 10-15 år.
    Min Daiwa Capricorn har nu efter 4 år börjat bli glapp i veven. Är väldigt irriterande vid fiske.
    Billigare Shimano (tusen kronor) brukar det gå på nåt år. Så det är klart bättre på Daiwan.
    Daiwa Theoryn är sämre från början i det mesta. Och det är tusen kronor billigare än Capricornen.
    Vid nästa köp blir det nog en 5000 kronors rulle. Då får ni en ny uppdatering av en testning av en annan rulle. Det är så det borde vara vid tester av fiskegrejer. Inte efter en bonntur.
    Haspelrullar är förbrukningsutrustning som mkt annat. Fiskar man mkt gör man av med mera. Kan dock tänka mig att porrnissarna som sitter och smeker sina ambisar efter varje tur har avsevärt bättre livslängd på grejorna, men vem hinner med sådant
    sigpic

Kommentera

• ..antingen kan man smeka sina prylar så att de håller o vara nöjd. Eller, om man har tid, sitta o lipa på ett forum över att allt är skit..

Kommentera

• Är det inte så att en haspelrulle som det jiggas en massa med tar slut fortare än om man bara smeker en Ambassdeur. Tror knappast en Ambassadeur får göra lika många kast som en bra haspelrulle.
        Blir en jäkla påfrestning när man jiggar. Ryck och slit hela tiden.
        Hur mycket bottenkänning får den som fiskar med multirulle över huvudtaget.
        Är ju inte många som dänger med en multi från land med jigg.
        Tror att skulle jag börja jigga med minsta och mest beprövade multi skulle den precis på samma sätt som en haspel bli ganska trött den med.
        Ju mer än rulle får jobba ju fortare tar den slut.
        Och tror nog att en multi med lite mer hårdare jobb. Kommer att tackla av ganska fort den med.
        Men sitter man och smeker, oljar, pillar med den.
        Kan den ju knappast ta slut. En haspel är det ju inte många som ens vågar öppna.
        Rasar ju ut en massa fjädrar och annat otyg.
        Min grabb gjorde det misstaget på en Shimano Twinpower.
        Det var nåt han ångrade sig.
        Även om han är duktig på pilljobb.
        Fick skicka in den till Normark.
        När den kom tillbaks var den inte ens då bra hopsatt. Så man förstår att det inte finns nån haspelrull doktor på Fiskesnack.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• elanen:jag känner en jävlit bra rulldoktor........han kan sätta ihop vilken rulle som heslt kan jag lova dig

Kommentera

• Elanen, varför skulle inte en Ambassadeur få göra lika många kast som en haspel??

Förvisso kanske inte många använder sina Ambor till jigg, men däremot till jerkfiske, vilket
            få anses vara mer slitsamt för utrustningen än jiggfiske...eller??

Det jag menar är att inget är oförstörbart, men med lite vård och underhåll så har man
            säkert förlängt livslängden markant.

Sen hävdar jag bestämt att en multi i grund o botten är en klart bättre (stabilare) konstruktion
            än en haspel och på en punkt håller jag med dig. För att få en hyffsad haspel måste du vara
            beredd å betala...

Kommentera

• Tolkar jag det rätt, att du tycker att det är ett hårt jobb för en haspel att jigga o jerkfiska med en Ambassadeur är ett lätt jobb för den!?

Hur jiggfiskar du igentligen, då du skriver ryck o slit hela tiden????

Nää, du e ute o cyklar nu!!

Kommentera

• Carter, det märks att du inte är nån jiggfiskare. Det finns nåt som heter botten. Och det är just där jiggen ska vara. Där abborren och även gösen trivs är det som du kanske vet stenigt eller hård botten. Och då fastnar alltså betet ofta. Sen kan du räkna ut resten.
                Din tolkning du gör förstår jag mej inte på.
                Du får läsa på det jag skrev en gång till.

Kommentera

• Jo, jag vet att jiggen brukar fassna mellan stenarna, men då får man ju antingen gå åt antingen de ena eller det andra håll, eller varför inte prova att skjuta loss den.

Men jag brukar dra av linan omgående, så jag kan fortsätta o fiska ist för att stå o "rycka o slita" halva kvällen för att försöka rädda en jigg som kostar småpengar.

Men nu ska vi inte vara osams, du är äldre (skit gammal o bör veta sånt här mkt bättre än mig.

Skitfiske på dig

Kommentera

• Carter, vet nog att man spelar på linan. Men innan man fattat att det är bottennapp har man ju slitit till. Blir rätt många sådana under ett fiskepass. Drar av många jag med.
                    Om fiskespöna vore lika illa som fiskerullar. Skulle det gå av rätt många.

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                      Är det inte så att en haspelrulle som det jiggas en massa med tar slut fortare än om man bara smeker en Ambassdeur. Tror knappast en Ambassadeur får göra lika många kast som en bra haspelrulle.
                      Blir en jäkla påfrestning när man jiggar. Ryck och slit hela tiden.
                      Hur mycket bottenkänning får den som fiskar med multirulle över huvudtaget.
                      Är ju inte många som dänger med en multi från land med jigg.
                      Tror att skulle jag börja jigga med minsta och mest beprövade multi skulle den precis på samma sätt som en haspel bli ganska trött den med.
                      Ju mer än rulle får jobba ju fortare tar den slut.
                      Och tror nog att en multi med lite mer hårdare jobb. Kommer att tackla av ganska fort den med.
                      En multirulle som fiskas med i sundet tex får mycket stryk ska du veta, den sitter på ett spö som sitter i en spöhållare under förflyttning, vågor sköljer över den, och det vattnet är saltare än stockholms fjärdars. Den får kasta pilkar som väger 100gr och mer, det är kompakta saker som flyger ordentligt, inte som en jerk som wobblar fram genom luften. Allt som oftast fastnar man även i botten där, då får man rycka ordentligt för att få loss det, ibland lyckas inte det och du måste sätta tummen på spolen och spjärndra tills linan går av. Så kom inte och säg att lite jiggfiske påfrestar mer än detta.
                      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 786 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B