jerkar jag fel, eller är det min tafs det är fel på.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerkar jag fel, eller är det min tafs det är fel på..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

aalright...

jag har kollat min deviator nu och kan inte se några skador eller nåt på den..

jag har helt enkelt gjort alldeles felaktiga jerkningar bara, ska ut och testa lite nya tekniker så man får snits på det!
    Pissar hästen när han vill?

I'm the

Kommentera

Ang om man ska veva el inte så beror det på vilket bete du använder. Tex Bj shallow som är ganska stort och ger mycket motstånd i vattnet så brukar iallafall inte jag behöva veva nånånting alls. Men med andra mindre jerkar som glider snabbare genom vattnet så brukar jag behöva veva lite för att hålla linan sträckt.

Jag hade jävligt pissig gång på mina jerkar i början... jag tog i som fan så jerkarna for ju hysteriskt genom vattnet, dessutom va linan alltid slak hur fort jag än vevade =)
      men nu har jag lärt mej att knycka lite lätt med handleden bara.. betet går fint och linan är spänd och jag orkar fiska i timmar utan att få kramp =)

I början måste du hela tiden kunna se betet för att lära dej hur hårt du behöver jerka. Men om du är som mej så tar du i alldeles för mycket. Du ska stå så bekvämt och jerka så avslappnat att du orkar fiska en hel dag...

Kommentera

Ursprungligen postat av mads grosell Visa inlägg
        Hej BTC,

Pas på ikke at dømme din jerk bait på ko¨rt line, altså de 2-3m du ser lige før stangtoppen.

Ofte viser det nemlig slet ikke den relle gang på betet ude på distancen.

jeg bruger 50cm 0,93mm FC som tafs, bundet direkte til braiden med en "hangman" - det funker helt kanon på deviatoren.

sådan er den også rigget på det video klip du kan se på www.savage-gear.com

sørg for at samle linen op, så du kontakt til betet - MEN vær ikke bange for at lade bete svæve og hænge i vandet med lange spin stop.

Deviatoren er Ekstremt let fisket!
        Precis!De flesta jerkar beter sig ganska stelt när de är 2-3m från båten.Om du är osäker så kan du ju alltid testa en bassäng eller ngt.Annars finns det ju mängder av beten tex Hellhound som är perfekta att "vevjerka".Brukar vara riktigt hett i lite kallare vatten.
        vade retro esox lucius!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 866 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B