Bara jag som fantiserar om att kasta men en 7000? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bara jag som fantiserar om att kasta men en 7000?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bara jag som fantiserar om att kasta men en 7000?

Rätt länge har jag tänkt på hur det skulle vara att använda en 7000modellsamba till "vanligt" kastspinn, då med tyngre drag men inte till jerkandet då jag gillar att palma.

Nackdelarna överglänser ju fördelarna: stor tung rulle, man kan inte utnyttja linkapaciteten, obekvämt, ger sämre känsla etc.

Men det är ändå nåt som lockar. Är det nån som praktiserar detta här inne med framgång?
    Är det blåål eller vralåk?

den lär inte kasta särskillt långt heller :P

Kommentera

Många Laxfiskare använder ju 7000 vid älv fiske. Sen kastar ju inte 7000 rocket så dåligt.
      Ska man tex köra magnum bd borde det fungera fint

Kommentera

Amb 7000 är vanlig som musky-rulle i USA. För stora spinnare etc där man behöver stor invevningskraft.

Kommentera

Ta en titt på spinnsträckorna vid vilken laxförande älv du än hittar, 90% (minst) lär stå med just en 7000 i nävarna. Varför?
          - Robust konstruktion, bra broms, bra linkap (används), pålitlig, servicevänlig, etc etc. Fungerar bra även till traditionellt tungt gäddspinn mod Westins/Believer/TurusUkko m.fl. Lite tung & bökig visst, men drilla på en 7000 är likväl ett sant nöje!

Kommentera

Ja, det skulle väl vara en CS Pro Rocket som var aktuell i så fall. Får väl gå å känna på en idag och se hur sjukt det skulle kunna bli.
            Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Kan lova att man kastar ifrån varenda amba i 5000 modell med en 7000 och lite tyngre jerks. Jeppe Eriksson körde en vänstervevad 7001 ett tag och man kastar galet långt med dem. Kolla som sagt spinnflugefiskare som kör en 7000 kontra dem med en 6500 och jämför kastlängder. Märkligt kan tyckas men i praktiken så blir det så.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
                Ta en titt på spinnsträckorna vid vilken laxförande älv du än hittar, 90% (minst) lär stå med just en 7000 i nävarna. Varför?
                - Robust konstruktion, bra broms, bra linkap (används), pålitlig, servicevänlig, etc etc. Fungerar bra även till traditionellt tungt gäddspinn mod Westins/Believer/TurusUkko m.fl. Lite tung & bökig visst, men drilla på en 7000 är likväl ett sant nöje!
                Hej David J ; Det om 7000 som långkastande spinnrulle vid laxfiske vill jag gärna skriva under på! Jag har spinnfiskat med ABU´s röda Ambassadeur 7000 multirullar i Altaelva, Gaula, Namsen, Orkla och Repparfjordelva. Bättre, problemfriare och mer långkastande laxmultirulle för devonspinnare, räka och skedddrag får du leta efter. Rullen startar lätt och med rätt spö slår den det mesta i kastlängd. Slirbromsen är kanske inte den allra bästa jämfört med andra multirullfabrikat. Slirbromsen hos mina Ambassadeurrullar är ofta lite ryckig, men fenomenet ökar spänningen, bidrar till darret i benen och hjälper till att trötta de riktigt stora norska elvelaxarna.

Redan i mitten av 1970-talet använde vi (Cagge, Micke, Kjelle och jag i Team Saida) Ambassadeur 7000 vid gädd- och gösfiske med Cisco Kid 600 &1800, Rapala Magnum CD18 Swim Whizz Nr 7 och Nr 8, Ingvar Westins Jätte och våra egna hemmagjorda 25-30 cm 2- och 3-delade Saidawobbler samt raka 30 cm Mulle Giant. De som vägde minst av dessa wobbler var Rapala Magnum CD18 och 45 grams Cisco Kid 600 och de "flöög verkligen låångt" i luften med ett 10,5 fots Sportexspö och en Ambassadeur 7000 som rulle. Tyvärr stals flertalet av mina finaste multirullar och laxflugrullar när tjuvarna var hemma i fiskerummet och hälsade på.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Brukar använda en 7000 BIG GAME Ambassadeur om jag fiskar stora bulldawgs och stora hemmagjorda crankbaits. Fungerar bra! Kan rekommendera 7000 om man vill ha stor invevningskraft eller om man vill speedfiska.

Tycker dock den är ganska klumpig ofta så jag föredrar nog ändå 6000 i dom flesta fall!

Kommentera

Använder mej av Amb 6000, och 6500 cs Pro Rocket vid gäddfiske, riktigt sköna rullar att kasta med! Långa fina kast! Är oxå sugen på att införskaffa mej ngn 7000.
                    /Daniel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B