Fire Line - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fire Line

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fire Line

Är det någon som vet hur 'fransig' en fireline kan vara innan den förlorar sin hållfasthet ?

Jag använder en 0.20 fireline, och har ingen tidigare erfarenhet med dessa linor.

För varje frans förlorar den en del av sin hållfasthet.....
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Om du tycker att den blir fransig fort, så kolla dina spöringar mycket noga. Jag hade det problemet förut. Firelinen slets nästan löjligt fort. Det visade sig vid en mycket nogrann inspektion att det fanns en sannslöst liten spricka i ena spöringen, vilket ledde till att linan åldrades mycket snabbare än den borde.

Kommentera

dra en "damstrumpa" genom varje spö ring, fastnar strumpan så är spöringen skadad
        Rostbiff opch vinäger

Kommentera

SMmaster, tror inte att den lilla sprickan gjorde nått.. fireline nöts alltid snabbt, men det är ytbeläggningen som fransas, så styrkan minskar inte mycket, däremot kastegenskaperna....

Kommentera

Jag upplerver det precis som foppa säger, att den förlorar en hel del i kastegenskaperna, men styrkan verkar inte minska för att den är lite fransig!
            Sen kan du ju alltid kapa bort en bit, antar att det är biten mot tafsen som är mest fransig!

Kommentera

Originally posted by Foppa
              SMmaster, tror inte att den lilla sprickan gjorde nått.. fireline nöts alltid snabbt, men det är ytbeläggningen som fransas, så styrkan minskar inte mycket, däremot kastegenskaperna....
              Heh. Tror du inte att en spricka i spöringen skadar linan? Okej...

Jag köpte linan på en gång som en polare. Vi fiskar lika mycket. Min lina nöttes 4 ggr snabbare än hans. Drog man en bit av linan fram och tillbaks mot sprickan typ 40 gånger så gick den av.

Men det kanske den gör mot dina spöringar också

Kommentera

Självklart skadar sprickor i spöringarna linan, men så minimal som du beskrev den först borde den inte gjort så mycket.

Tänk också på att linan aldrig utsätts för slitage mot sprickan på samma sätt under fiske som om du drar linan fram och tillbaka, spänd, just över sprickan...

Jag har ett litet hack i en spöring på et av mina spön som jag inte orkat laga, det har jag haft i ca 6 månader utan att linan har förlorat nämnvärt mycket i styrka. notera ochså att detta är en flisa som är borta och inte bara en spricka...
                Senast ändrad av Foppa; 2003-08-22, 12:33.

Kommentera

Min översta spöring har en del hack (Beror väl på alla bottennapp genom åren, den är 4 år gammal). Så jag ska nog ta och fila till de med en mini-fil innan jag byter lina, så den inte går sönder. (Tänkte byta från 0.35 till 0.30 snart ett tag.

Kommentera

Tror inte att det är toppöglan som är trasig, spö't är införskaffat nu i sommar (ett berkley lightning rod) med 'typ' metall i spöringarna.

Tack iallafall för alla svar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 812 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B