Följare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Följare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Följare!

Har jerkat ca 15 pass nu under senhöst o vinter i Blekinge, har märkt att antalet följare har ökat med att vattnet blitt kallare under vintern.

Jag jerkar bara med BB i olika färger ( lite trångsynt kanske, men är öppen för andra förslag ) men är det någon som har tips på hur man lurar "följarna" som kommer 1-2 meter bakom att hugga, har provat att stanna alt satt fart på betet men inget nu under vintern verka trigga dom till hugg.

Hur gör ni ?

Skitfiske

stanna sen gör du 2-3 ryck och stannar igen då borde dem smacka på men jag har fiskat i blekinge och när man fick fäljare var den oftast för man hade för skrikig färg . testa väldigt dova färger eller skitmört ( som jag själv inte tycker är så dov) den brukar funka nästan jämt .

Kommentera

Har sätt en liten skillnad i antalet efterföljare när en kör BJ o en BB i båten. BB brukar ge fler kontakter men ganska många som missar eller bara följer efter medan BJ brukar generera fler hugg. Har inte tillräkligt med underlag för att säga att det är så, men efter ca 10pass har jag fått den uppfattningen.

Annars är det ju att köra lite längre vevstopp redan innan du ser betet och kanske sätta lite fart på det emellan stoppen. Hoppas det löser sig
      varför nappar det aldrig?

Kommentera

Mindre och diskretare beten.. Føljer dom fiskar man ofta før sakta, att stanna upp helt får oftast som resultat att dom vænder och sticker.
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Testa tailar.

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Bulldawg Shallow!!

Annars kan du testa att tokjerka! Jag menar funkar det inte med att köra långsamt så får man ju testa nya sätt, även om det är kallt!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Kan ju va så att dom varit uppe i båten och vänt 10tal gånger på bb eftersom 95% fiskar med bb.

Kommentera

Tackla upp en mört och släng ut ett gäddmete en bit från båten så när gäddan vänder så hugger den mörten........

Kommentera

testa ett mindre bete

testa ett mindre bete som busterjerk 2, hechtkiller eller tnt. kan var det som är avgörande. har haft bra fiske på små beten nu under vintern, inga 10+ för mig men andra i teamet har tagit det. själv tar jag ofta mycket fisk på dessa små beten trots deras hetsiga gång (tänker främst på hecht killet o tnt) vilket känns lite motsägelse full då jag tidigare har haft bäst fiske på supershallow manta när det varit kallt i vattnet.

Jaja testa dig fram
                  www.rixman.se
                  http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
                  http://www.miekofishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
                    Har jerkat ca 15 pass nu under senhöst o vinter i Blekinge, har märkt att antalet följare har ökat med att vattnet blitt kallare under vintern.

Jag jerkar bara med BB i olika färger ( lite trångsynt kanske, men är öppen för andra förslag ) men är det någon som har tips på hur man lurar "följarna" som kommer 1-2 meter bakom att hugga, har provat att stanna alt satt fart på betet men inget nu under vintern verka trigga dom till hugg.

Hur gör ni ?

Skitfiske
                    Hej Carter; Det du beskriver kallas bland oss äldre fiskeamatörer för "krokvana". Visar man samma typ av artificiella beten tillräckligt många gånger för ett begränsat områdes gäddor lär de sig att känna igen betena och de metoder betena presenteras på. Följare tyder dels på att gäddan inte befinner sig i huggfas och dels på att gäddan har lärt sig dig, dina beten och dina metoder. Kanske kan en mörk Bomber 16A-BBO eller LEF1 få dina följare att hugga. Veva snabbt ner Bombern till 1,0 -1,5 meters djup och stanna plötsligt invevningen (spinnstopp) och låt Bombern flyta upp mot ytan. Upprepa spinnstoppet 2-3 gånger under varje inspinning för att se om du har hittat rätt medicin. Annars kan du tempoveva, snabbt-långsamt-snabbt-långsamt för att se om det lockar fram gäddans huggreflexer. Det är inte alltid att det är en Bomber 16A som skiljer succé från fiasko. Ibland kan det vara en sjunkande Swim Whizz Nr 5, en Cisco Kid 600 eller ett blått eller abborrfärgat Utödrag som retar gammelgäddan till hugg.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 815 visningar
                    1 gilla