Bra C&R håv till Jerk/Spinn efter Gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra C&R håv till Jerk/Spinn efter Gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra C&R håv till Jerk/Spinn efter Gädda.

Tjena,

Vet att jag kommer få svaret "använd gälgreppet istället för håv" =P.
    Men ibland känns det lite väl riskfyllt om jerken sitter illa till och Gäddan är lite extra bångstyrig.
    Har man desutom fått spendera tid på akuten med ett par feta krokspetsar inborrade i handen så blir man lite feg för att utföra gälgreppet och då blir det ännu värre att landa fisken....

Hur som helst jag är ute efter en stabil och rymlig håv som är så skonsam mot fisken som möjligt.
    Gärna med nät som inte krokarna trasslar så lätt i allt för att minimera tiden ur vattnet för fisken.
    Vet att det finns håvar med gumminät men de jag har sett är på tok för små och grunda för större fiskar.
    Så vad finns det för vettiga alternativ på marknaden och vart kan man köpa dem?

Mvh: Micke.

köp en bra lipgrip istället
    Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Køp en kraftig svetshanske i skinn som går høgt upp på armen, då ær handen sæker mot vassa tænder och krokar.

Fiskar man två st ær en "Cradle" jættebra, dock svår nær man ær sjælv. Sjælv har jag en Vivtek laxhåv, med knutløst næt. Lætt och så smidig en laxhåv kan bli? Før dom gånger kroken sitter dåligt. Har bara anvænt den en gång, men då var jag mkt tacksam før att jag hade den med mig!

Finns motsvarande med plastat næt. Kanske bættre før fisken? Men vældigt tunga!

Kolla modeller på muskyshop.com eller AB.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Om du ska håva så köp dig en regäl avbitare, mycket smidigare att klippa loss krokar från nät och fisk än att stå och pilla i flera minuter.

Kommentera

Knipex kraftavbitare ær det ENDA som funkar! Som att skæra i smør med en varm kniv..
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Karphåv kanske?

Kommentera

Jag köpte en stor håv från FishOnNet av samma anledning. Det finns säkert bättre håvar men den är rymlig, hållbar och har gummerat nät. Precis som DavidL sa å använder man den ju nästan aldrig i alla fall. Känns mest skönt att ha med sig som backup.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Karphåv kanske?
                Før trøg i vattnet, vek konstruktion. Och en mardrøm nær några stora trekrokar trasslar in sig i nætet, går førvisso att klippa..

Kommentera

Vad bra då har man lite saker att kika närmare på.
                  Det är ju inte så att håven är det enda alternativet men bra att ha med en i de fall den behövs.
                  Går det smidigt att ta gälgreppet så kör man ju på det, funderar dock på att införskaffa en hanske för att komma över min "gälgreppsfobi" =P
                  Ska nog skaffa en krallig avbitare också, med den lilla "elektronik tång" som ligger i väskan gör knappt en repa på kroken ens... =)

Tack för alla tips o råd!
                  /Micke.
                  Senast ändrad av FreeHeeler; 2008-02-12, 12:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    Før trøg i vattnet, vek konstruktion. Och en mardrøm nær några stora trekrokar trasslar in sig i nætet, går førvisso att klippa..
                    Trög i vattnet? När jag håvar så lägger jag håven i vattnet och leder in fisken med spöt - har aldrig haft problem med min karphåv. Dock! Jag fiskar från land och då kan jag stödja håven mot stranden men man borde kunna göra likadant om man sätter ett flytelement i klykan på håven.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 869 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B