Nytt spö till gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt spö till gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt spö till gädda!

Tänkte skaffa ett nytt gäddspö. Fiskar mest med wobblers i skiftande storlekar, men vet inte riktigt vilket spö jag ska ha. Hur långt bör ett sånt spö vara?

Har kikat på Ron Thomson verkar ok märke vad har ni för erfarenheter?

Modellerna jag kikat på är Steelhead och Hard Core i 9# storlek, är jag helt utye och cyklar eller är det bra val?

ska du ha till hasperl eller multi ?

Kommentera

Har en haspelrulle nu som jag tänkte köra med men jag kanske byter till multi om plånboken tillåter...

Kommentera

Originally posted by mr_cobra
        Har en haspelrulle nu som jag tänkte köra med men jag kanske byter till multi om plånboken tillåter...
        Mr Cobra

Kolla in www.lundgrensfiske.com och köp deras jerkpaket. Du kommer inte att ångra dej. Roligare gäddfiske går inte att få.

Kommentera

Jo jag kommer nog köpa ett sånt där jerkbait set om nån månad, men jag har inte råd just nu, därför köper jag ett spö till haspel rullen så länge....

Kommentera

Originally posted by mr_cobra
            Jo jag kommer nog köpa ett sånt där jerkbait set om nån månad, men jag har inte råd just nu, därför köper jag ett spö till haspel rullen så länge....
            Mr Cobra

Okej.

Ett bra prisvärt haspelspö till gäddfiske är ABU:s Premium- serie. Spöet heter PSM90 och är ett mycket bra 9 fots spö med kastvikt upp till 65 gram. Det spöet har en rejäl ryggrad och kostar 595:-.

Kommentera

Köp multi, du kommer inte att ångra dig. Jerkpaketet är hett men själv tycker jag de rullarna är för små och klena för gäddspinn.

//K
              BJ@

Kommentera

Varför skulle 4600 storleken vara för liten? Gavlarna är ju samma som på 5500 och 6500.Bromsen är densamma.Dessutom är ju spolens axel kortare på 4 modellen vilket gör att den inte "fladdrar" lika lätt.Enda skälet jag kan se att använda en större rulle är att linkapaciteten är mindre, men vi fiskar ju gädda så rusningarna håller sej nog på under hundra meter.
                Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Originally posted by Carassius
                  Varför skulle 4600 storleken vara för liten? Gavlarna är ju samma som på 5500 och 6500.Bromsen är densamma.Dessutom är ju spolens axel kortare på 4 modellen vilket gör att den inte "fladdrar" lika lätt.Enda skälet jag kan se att använda en större rulle är att linkapaciteten är mindre, men vi fiskar ju gädda så rusningarna håller sej nog på under hundra meter.
                  Man kastar längre?

Skämtåsido, jag ser fortfarande ingen anledning att köpa en så liten rulle. Varför begränsa rullen till endast jerkspöt. Nä 6000 rakt igenom. Inga probs att jerka med en 6000 om man inte har extremt svaga armar förtås. Gillar det faktum att rullen kan sättas på "vanliga" påken när mörrumen kärvar

//K
                  BJ@

Kommentera

Hehe.Jag har ju förstås inga problem med en kärvande Mörrum, så jag använder min 6000 SnikRocket till gäddspöt.
                    Skillnaden som jag tycker motiverar till en liten rulle för jerkandet är att den är skön att hålla i.Ioch med att man håller handen "runt" rullen hamnar man en bit "utanför" spöets linje.(Nån som fortfarande hänger med?)
                    Ska man stå och jerka en hel dag gäller det att hålla spö-rulle avslappnat.När jag provat 6000 till jerkning har det kännts som det vill "tippa över".Sen har jag ju köpt rullen för jerkning och då ska den vara optimerad för det.Som jag sa har jag en större rulle till spinnfisket, och den är optimerad för det.
                    Nog tjatat om detta från min sida.
                    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 839 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B