Klippa kroken i gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klippa kroken i gäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klippa kroken i gäddor

Man talar om återfångst av gäddor som tagits upp tidigare.

Om jag förstått det rätt så klipper vissa av kroken om den sitter djupt/svårt innan de returnerar den istället för att operera bort kroken.

Är det nån som återfångat en sån gädda nån gång?

Spontant känns det som att risken för att kroken ska göra så at de inte kan få ner något i magen men vad vet jag.

Och jag har absolut ingen åsikt om vad som är rätt eller fel utan undrar bara om det fungerar.
    Fast jag tyckar det är mer rätt än att bonka.
    Ola

Ola, du klipper av kroken sa du kan ta ut kroken. Alltsa bort med hullingarna med en knipex. Funkar hur bra som helst och inga krokar kvar i gaddan.

Kommentera

jo då det har hänt att man fått en sådan gädda som har en krok i sig eller en gäddsax. har även fått en borre med krok i svalget och en båge med ca 1meter flätlina och en liten trekrok i magen samt en del lakar med krokar i sig.. men det är nog en del fiskar som tappar en hel del i vikt eller dör innom någon timme eller dygn.

??
      fishing

Kommentera

Jag fick en gädda på mete som svalde hela tacklet. Den vägde runt sju pannor. Tacklet (två trekrokar) stängde igen hela matstrupen och det såg minst sagt dystert ut. Omöjligt att få ut det. Hur som, jag satte tillbaka henne. Fyra månader senare såg jag henne på bild här! Hur välmående och fin som helst, hon hade flyttat sig ca femhundra meter från den plats där jag fångade henne och var fortfarande i samma fina kondition. Sätt alltid tillbaks gädda du inte ska äta, de klarar rätt mycket.
        Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
          Jag fick en gädda på mete som svalde hela tacklet. Den vägde runt sju pannor. Tacklet (två trekrokar) stängde igen hela matstrupen och det såg minst sagt dystert ut. Omöjligt att få ut det. Hur som, jag satte tillbaka henne. Fyra månader senare såg jag henne på bild här! Hur välmående och fin som helst, hon hade flyttat sig ca femhundra meter från den plats där jag fångade henne och var fortfarande i samma fina kondition. Sätt alltid tillbaks gädda du inte ska äta, de klarar rätt mycket.
          Kul att det verkar fungera.

Har själv fått en gädda med en tafs hängande ut genom munnen så ett tag till klarar dom ju sig åtminstone.
          Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
            Menar du att experterna här på Fiskesnack ljuger som påstår att gäddan dör bara man tittar fel åt den under upptagningen, eller har fel färg på stövlarna, eller använder tygnät istället för plastnät i håven, eller ätit mackor med pastrami och inte medwurst innan de givit sig ut och fiskat?

nej det tror jag inte på

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Menar du att experterna här på Fiskesnack ljuger som påstår att gäddan dör bara man tittar fel åt den under upptagningen, eller har fel färg på stövlarna, eller använder tygnät istället för plastnät i håven, eller ätit mackor med pastrami och inte medwurst innan de givit sig ut och fiskat?

nej det tror jag inte på

Det är väl ett mirakel kanske precis som Att man kan gå på vatten.
              Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                Det är väl ett mirakel kanske precis som Att man kan gå på vatten.
                hehe ja precis

Kommentera

Tjejen hade en 1m gädda efter sin zam och den hade en stor röd vit salt hängandes i mungipan, undra hur det gick för den?

Kommentera

Ursprungligen postat av Douglas Visa inlägg
                    Tjejen hade en 1m gädda efter sin zam och den hade en stor röd vit salt hängandes i mungipan, undra hur det gick för den?

Kan gå rätt bra då krokarna rostar bort efter en tid, hur lång tid har jag ingen aning om men ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 854 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B