Jerk eller "vanligt spinn"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk eller "vanligt spinn"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk eller "vanligt spinn"?

Det snackas mycket jerkfiske efter gädda nuförtiden, både på webb och i pressen. Själv spinnfiskar jag främst och tar bara till Jerkpåken lite då och då...främst för att min båt inte är speciellt bra att jerka ifrån, för hög reling och ingen bra toft att stå på. Skulle vara kul att få reda på vad ni övriga F-snackare har för favoritmetod när det gäller spinnfiske efter gädda, är det jerk eller vanligt spinn??..kommentera gärna varför.

Spinnfiske är för karlar, Jerk för de som inte klarar av att hantera ett längre spö.
    sigpic

Kommentera

Har mer och mer börjat fiska även med "vanliga" vobblers och tyngre jiggar på mitt jerkspö. Får på detta sätt en bättre känsla i fisket (fler fiskar) förutom vid drillningen där "påken" är lite för stum. Funderar på att skaffa mig ett längre jerkspö för att få till lite mer känsla i drillningen...
      www.norpan.se

Kommentera

Jerk! Med vanliga gäddpåken såklart då har man känslan kvar + de roliga huggen som jerkar framkallar...

Kommentera

Hmm, har du inte svårt att få till gången på ett jerkbait med långspö?

Kommentera

Nej faktiskt inte..har 9" spö och det går riktigt bra..oftast bättre än med Jerkspö tex. när man driver och det blåser lite mera..fast man ha ju fått nöta ganska mycket innan man fått det att gå riktigt bra..körde med jerkspö i början men var ingen känsla att drilla tyckte jag..

Kommentera

Drillning med de styva jerkspöna är inte någon höjdare. Det är ju den roligaste biten i fisket så då är det ju kul om det är lite mer känsla. Själv har jag gått över till flugfiske nästan helt nu eftersom det ger ännu mer känsla, tycker jag.

Kommentera

Kan hålla med Pexx om att ett kort spö ger fin känsla vid exempelvis jiggfiske. Men det jag är på jakt efter är ett spinnspö runt 6-7 fot med kastvikt upp till ca 50 max 60 gram. Nuvarande jerkpåken tar 110 gram vilket jag tycker är för kraftfullt för jiggfiske. Tillhör inte den skara som vill ha "överdimensionerade" spön, min "grövsta" gäddpåk förutom jerkspöt är specat upp till 70 gram i kastvikt...vilket räcker mer än väl för de beten jag kör med.

Kommentera

Hippo: Jag köpte just ett Shimano Nexave 6" <45gram och det är
                  ett kombinerat jigg/Jerk spö! Har bara testat det några turer med Jerkar upp till 78-80 gram är inga problem, är även superskönt att jigga med!

Kommentera

Jerk

Jerking regerar!
                    När jag började jerka gädda upplevde jag att det blev minst dubbelt så många kontakter med fisk jämfört med spinnfiske.
                    Dubbelt så skojigt alltså.

Jag har sällan med mig något spinnspö under gäddfiske numera.

Polaren "Lillfiskarn" har fastnat så hårt i jerkträsket att han t.o.m jerkar HÖ.
                    [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 787 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B