jiggfiske efter abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jiggfiske efter abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jiggfiske efter abborre

hej!!

jag brukar inte fiska jigg så mycket eftersom jag inte riktigt förstått mig på detta fiske.. ändå har jag försökt en del men utan framgång... finns det någon som har några bra tips åt mig så jag kan få lite borre på jigg... jag fiskade hela kvällen idag med en gul jigg med rött huvud eftersom jag hört att det ska vara bra men typ bara ett hugg.. fiske med spinnare i detta område ger ca tio femton aboorar på en kväll..

tack på förhand oskar
    oskar (ogge) stenberg

Är det tok-grumligt där du fiskar??
    Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

Du jiggar väl jiggen?

Kommentera

När det är riktigt trögt kör jag med "microjiggar" och tunn lina. Jiggen ska vara så liten och lätt att den dalar istället för sjunker mot botten... Fisket kräver UL-utrustning och linor runt 0,16 och man kan inte räkna med några långa kast - däremot många hugg.
        www.norpan.se

Kommentera

När det är trögt använder man mask!

Kommentera

Jag brukar uteslutande använda jiggar i ljusa (gul/vit) färger kombinerat med ett svart huvud. Brukar fungera hur bra som helst nästan överallt. Favoriterna är de enkelsvansade jiggarna. Även fiskarna (shad) brukar fungera bra.

Förslagsvid vevas jiggen in lite oregelbundet med pauser då den får sjunka mot botten.

Ibland kan en spinnare funka bättre än jigg, men jiggen är fortfarande ett kanonbete, så prova fler gånger!! Dessutom är de ju gansa billiga, så man kan ofta kosta på sig att "chansa" lite och fiska av de ställen du helst inte kastar en dyr spinnare på.

Kommentera

På trög borre kan du ju testa när du tex ligger på en omväxlande botten med stenar och skräp på 3-5 meters djup på ett ställe där du brukar få borre. Kasta ut en gul eller vit jigg med ett 4-7 grams huvud, stäck upp när du når botten och veva in stanna, veva in stanna samt trixa lite vid behov. När man krokat ett par borrar går det upp ett ljus för hur man ska fiska. Svårt att förklara eftersom man går lite på känsla.

edit; Kom ihåg att det kan gå åt lite jigg när man fastnar bakom stenar och dylikt. Antingen har man tunn lina så man kan dra av den eller så har man tjockare och tar upp ankaret för att bege sig till andra sidan stenen så man kan lyfta upp sitt bete. Men det är värt att hålla botten hursomhelst när de inte jagar.

//K
              Senast ändrad av cico; 2003-08-13, 00:17.
              BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 914 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B