Ursprungligen postat av Giganticsalmon
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Alla rullar kass?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggTill tungjerk behøvs verklingen inga finneser, eller långkast egenskaper. En spole som inte kan krøka sig, borde inte vara omøjlig att tillverka? En grov spolaxel i glidlager (inga kullager alls).
Om "superstoppen" inte gjordes så extremt snabb, borde det finnas utrymmen før lite kraftigare komponenter?
Vid annat tungt fiske kopplar man bort funktionen att man aktiverar inspinning med veven. (stora hasplar till tungt poppers fiske, big game, många havsfiskerullar) Blir ett extra moment att slå till en backspærr, innan man børjar ta hem betet efter kastet, men om det ær det enda som funkar kanske det ær det som ær mellodin?
Därför har jag hittils byggt även rullar till tungjerk med lätta spolar och blixtsnabba lagringar, förvisso är spolarna tillverkade i en bra legering så de håller och lagringarna är oljebrons, tryckimpregnerade med en modern olja som är framtagen för ändamålet.
En Av/På spak hade onekligen gjort saken lättare och rullen robustare, men samtliga "hard core jerkers" jag pratat med om just den saken har skrattat ut mig och lovordat tumtangentens välsignelser framför tryckknappens långsamma och krångliga och tröskande.
Trots allt neg. som skrivits tror jag att ett begränsat antal väl valda ingrepp gör en Amba hållbar nog, med idéerna måste testas ordentligt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inläggVerkar ändå som om den nya Amban är ett steg framåt. Saxat fråm Outdoors hemsida:
2008-01-26 12:16:18
AMBASSADEURER SUCCÉFISKADE I STORVILTFISKECENTRUM
Nedanstående rader har Sportfiskeinformatör... ”.
Den marknadsförs på samma sätt, nästan med samma ord, som Mörrumen när den marknadsfördes under 2000, men låt oss hoppas att labyrint-tätningen till spolaxellagret närmast spolen håller, så det inte blir som med UCn och Mörrumrullarna. Lagret i den kupade gaveln sitter oskyddat men är å andra sidan lätt att smörja. Jag hörde dock nyligen talas om två Inshorerullar som kärvat ihop efter en månad nere i Blekinge, förserieproduktion och glömda smörjmedel vid monteringen var förklaringen. Men det är ju lätt att det blir fel när förseriegrejor skall ut, så man skall inte dra för stora växlar på den enstaka händelsen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inläggFirehand, att UT är en av Sveriges absoluta rulldoktorer skriver jag inte under på utan mer vetenskaplig fakta, men att han har extrema kunskaper om hur prestanda, kvalité och resurser används för att skapa den perfekta multirullen kan jag skriva under på med en gång. Det skadar heller inte att han är detaljerad, kommunicerbar och har ett väldigt gott kundbemötande! Hans nuvarande uppdrag är att create the monster real for Swedish extreme Pike Fishing! (jag hoppas i alla fall att han tuggar fragma för att skapa en sådan rulle)
Go for the Monster Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggFattar inte hur ni bär er åt, jag har haft min JB i fyra år. Den funkar fortfarande.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Conny och Ambassadeur5000! Om ni hade känt mig hade ni aldrig skrivit som ni gjorde tidigare, kan nog de flesta av mina polare skriva under på!
He, he... Conny, att det kanske uppstår en viss inkonsekvens i mina inlägg ibland kan jag nog inte förneka, inte alltid man sitter här helt nykter så att säga!Senast ändrad av Muskytracker; 2008-01-27, 17:45.
Kommentera
-
MT; du har rätt, jag känner inte dig och har heller ingen anledning att ifrågasätta. Det jag reagerade på var dom ytterligheter du utsätts för. Dessutomt måste jag tillstå en viss beundran då dina trådar mynnar ut i massor av inlägg. Misstolka mig inte jag vill inte vara ond!:
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Conny Visa inläggMT; du har rätt, jag känner inte dig och har heller ingen anledning att ifrågasätta. Det jag reagerade på var dom ytterligheter du utsätts för. Dessutomt måste jag tillstå en viss beundran då dina trådar mynnar ut i massor av inlägg. Misstolka mig inte jag vill inte vara ond!:
//StefanDu kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.
´til things are brighter, I´m the man in black
Kommentera
-
Vart tusan köper du dina reservdelar? Oberoende av rulle så har det för mig inte kostat många kronor att få tag på reservdelar. Framförallt inte till ambassadeur även om jag inte är deras största anhängare. I de flesta fall har jag fått det jag behöver utan debitering. Så då är det ju lönsamt att reparera om rullen inte har fallerat totalt. Vad du yrar om vet jag inte! Betyder det att vid minsta problem slänger du då rullarna direkt?!? I ärlighetens namn så har jag sällan drabbats av diverse fel med rullar, om det beror på tur, rätt val av rulle eller att jag är försiktig och servar rullarna korrekt vet jag inte.
Klåpare kommer det alltid att finnas som varken kan eller vill!
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggSturegon, det verkade inte många förstå här på Fiskesnack. Då speciellt när mina Shimano haspelrullar rasade en för tidig död.
Då i frågasattes det hur det kunde gått till. Du kanske var en av dom också om man går tillbaks.
Sen att reparera och underhålla en 1000-1500 kr haspel med nya delar.
Vad menar du då. Byte av vev, och ny spole, Nåt annat är ju inte lönsamt. Dom kroknar ju på att dom blir glappa till tusen, kuggen blir utslitna, och slirbromsen ruttnar.
Inte Fagerlund byter du ut nåt sånt.
Är ju inte lönsamt. Om du ens får tag i delar.
Skillnad kanske på en dyr haspel eller multirulle.
Men rullar upp till 1500 kr är keff när dom gjort sitt jobb.
Sen att det finns sådana som vill pillra i skrotet är ju nåt annat.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inläggVad skall jag köpa? Körde skiten ur det dyraste (vill ej namnge)... körde skiten ur en Cardiff, körde skiten ur en 5601JB, körde skiten ur 2st Cabo, körde skiten av en Record 61:a på 3 turer... vad skall man köpa?
Har inte provat en Calcutta TE, håller denna rulle några turer?
/MTachilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 791 visningar
1 gilla